Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2010

Tacogratäng a´la Annelie!

Av Malin wiper - 6 augusti 2010 15:46

  


Ute har det varit toppenväder i dag men jag har varit inne och bara städat. Nu har jag rensat ut och rengjort våra billyhyllor som jag helst skulle vilja slänga ut och köpa nytt. Dom är så opraktiska och färgen är den där gulbruna som man lessnar på. Vi får ha dom ett tag till för vi kan inte byta ut allt på en gång. Jag skrev i går att jag var lite vilsen när det gällde vad vi skall bjuda våra grannar på i morgon kväll. En gratäng hade varit bäst och då fick jag en kommentar från en av mina bloggvänner Annelie.

 

                     

 

Hon hade ett lätt och gott recept på en tacogratäng. Nu har vi provlagat den och ätit och den var supergod och mättande. Tyvärr så upptäckte jag att jag inte tål tacokryddan. Har ätit taco förut och blivit lite dålig i magen men sen glömmer man bort. Vi dokumenterad tillagningen och sätter in här om nån annan vill göra gratängen som det går bra att bara servera en sallad och lite bröd till. Det skall erkännas att min man gjorde det mesta arbetet medans jag sprang omkring och fotade...      Vi la till champinjoner till recepte.

 

   

 

Min man skar paprika och purjolök smått.

 

   

 

Han började med att steka ur vattnet ur champinjonerna.

 

   

 

Sen tillsätter man paprikan och purjolöken i stekpannan. stek tills det börjar mjukna lite grann. Lägg över allt i en gryta.           

 

   

Blanda sen köttfärsen med en påse tacokrydda. Vi hade 400 g köttfärs och det blev lite mycket till 2 personer så vi fryser in resten eftersom min man tål tacokryddan.

 

   

Finfördela köttfärsen och bryn den i smör. Vi tog smör blandat med rapsolja.

 

   

Häll sen över köttfärsen till grönsakerna i grytan.

 

    

Ta sen turkisk Yoghurt 10%-ig. Vi tog 1 dl. Häll i den i en skål.

 

   

Blanda sen ner 200 g Philadelphiaost i skålen tillsammans med yoghurten.

 

   

Bred sen ut blandningen i en ungsfast form eller plåt. Vi gjorde ett fel och tog den fetaste philadelphiaosten och det blev lite för mäktigt så ta den lättare med mindre fett.

 

   

sen breder man ut köttfärsröran ovanpå den vita blandningen.

 

   

Sist häller man över riven ost. Vi tog västerbottensost.

 

Sen är det bara in i ugnen i 200 grader i ca 18 minuter. Vår ugn är ganska varm.    

 

   

Här är resultatet och vi såg sen att vi tagit lite för mycket ost så var försiktiga om ni skall göra denna rätt.

 

Servera med en grön sallad med lite bröd till. Tack Annelie!...   synd att inte jag reagerar på tackokryddan men det finns andra som får njuta av detta recept istället.           

 

 

 
 
Daniel

Daniel

6 augusti 2010 20:51

Kommer gärna på en stor portion!!!

http://danielfagerholm.webblogg.se

 
wiper

wiper

6 augusti 2010 21:05

Daniel: Välkommen ;)

ha en fin kväll
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Annelie

Annelie

7 augusti 2010 08:56


Nää,, va synd att du inte tålde taccokryddan. För det är ju egentligen den som gör hela gratängen.
Roligt att ni testade o ha i andra ingredienser,, det är ju bara fantasin som kan sätta stopp för en egentligen.

Denna gratäng tycker jag är klockren att bjuda på,, för dels så är den busenkel att göra och sen så är den både underbart god, mättade och dryg eftersom den även är mäktig.

Ha nu en riktigt mysig dag / kväll med era vänner.. // Kramen Annelie

http://minegen65.blogspot.com

 
wiper

wiper

7 augusti 2010 09:02

Annelie: Ja det var jättesynd men min mage är som den är och man vet aldrig vad den reagerar på. Nu får andra njuta av den istället. Den var verkligen lätt att göra.

Ha en härlig dag själv
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Helene

Helene

8 augusti 2010 00:25

Det ser smaskigt ut, det måste jag pröva! Dum fråga, vad är det för skillnad på turkisk yougurt mot vanlig, fanns inte när vi bodde hemma.
Helene

http://sistersgiftcompany.blogspot.com

 
wiper

wiper

8 augusti 2010 10:19

Helena: Ja det var gott men väldigt mättande och synd att jag inte tål tacokrydda. Jag vet inte hela skillnaden men den Turkiska är tjockare och krämigare. Den har inte funnits så länge i Sverige.

Ha en fin dag over there ;)

kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Av Malin wiper - Lördag 13 april 08:30

    I går behövde jag klippa mig lite och numera går jag hos Forumfrisören och är nöjd varje gång. Jag klippte mig 1,5 cm och lite mer uppklippt (etapper), sen var håret så tjockt så hon tunnade ur lite också. Jag har skrivit om dom förut i och ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards