Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 5 augusti 2010

Anita Lindblom!.

Av Malin wiper - 5 augusti 2010 17:45

  


Bilden kommer från bloggen farbror-sid som jag länkat till flera gånger för den är så häftig.

              

 

Jag håller på att fålla en duk och det dyker upp minnen i mitt huvud från förr och det har blivit lite mycket av det på sista tiden men 50-60-talet var lite speciellt. Det är många ungdomar som gillar den tidsepoken och hade önskat att få vara med då. Det var mindre stress och jäkt efter prylar och teknik. Var man inte hemma så kunde man inte svara i telefonen. Alla var ute mer och gjorde saker tillsammans i lite enklare form. Var man på landet med föräldrarna så spelade man badminton, kastade pil, badade, grillade, spelade kort mm, ingen satt vid nån tv eller radio. Fast jag lyssnade på raioteatern från låg ålder.

 

        

 

Anita Lindbloms "Sånt är livet" gick het på resegrammofonen och det var 60-talet. Jag hade henne som en av mina idoler. Nu är hon 73 år och bor i Frankrike under rätt fattiga omständigheter. Hon har tagit som uppgift att se efter katter som inte har nåt hem. Jag ville se ut som henne och ha denna jumper som är svart och vit med bred polo...  man hade ofta idoler som var änldre än en själv eftersom det inte fanns några Carolor då.

 

          

 

Jag lyckades rätt bra för här ser ni mig till höger den mörka tjejen med touperat mörkt hår...  jag har ju nästan likadan frisyr som Anita också. Bredvid mig sitter en klasskamrat i bellmanliknande frisyr...  Jag har inte tagit bort hennes ansikte för ingen känner ändå igen oss nu. Det var ju så många år sedan. Vi befinner oss i ett frilufsområde i Sundsvall som heter Västhagen. Dit fick man ofta åka på utflykt med klassen och sen satt man där med uppgifter som skulle göras. Då var det penna och block som gällde. Det är så sällan jag kollar i mina gamla fotoalbum numera och jag funderar på att läsa in korten och bränna dom på cd innan dom blir förstörda. 

      

 

Klicka här för att se alla bilder som Farbror-sid har på Anita Lindblom. Jag saknar Anita Lindbloms röst som var lite mörk och beslöjad. Hon har fått erbjudande flera gånger genom åren att börja sjunga igen men har avböjt.

 


Den här skivan hade jag och den blev sönderspelad på min resegrammofon som bara hade en högtalare i locket. Den var av hårdplast och man tyckte det lät så bra... 

 


                

Anita Lindblom, född 14 december 1937 i Hille, Gävle, är en svensk sångerska och skådespelerska

 

Klicka här för att läsa mer om Anita Lindblom.          


 

 
 
Lena

Lena

5 augusti 2010 19:18

J-klar va snygg du var!!! Ja självklart är du det fortfarande:)

Kommer ihåg kaffekopparna, mina föräldrar hade såna:)


kram
Lena

http://wilenas.blogg.se

 
wiper

wiper

5 augusti 2010 19:55

Lena: Tack för dom orden ;)Tiden går och vi med den. Jag har själv inte haft såna kaffekoppar men nåt liknande.

Ha en fin kväll
kramar

http://wiper.bloggplatsen.se

 
anna

anna

5 augusti 2010 21:37

ja Anita Lindblom är bra!
vad roligt att se en bild på dig från 60-talet! Så tjusig du var!
jag skall kolla in länken.

http://www.glamour-och-flaskpannkaka.blogspot.com

 
Monica

Monica

5 augusti 2010 22:48

Vad fin du var på bilden, och verkligen lik Anita, fast mycket snyggare:))
Jag älskade också låten "sånt är livet" och lyssnade till den på min rullbandsspelare. Fick sen en precis likadan resegrammofin som den du visar, men förstörde den dock när jag skulle undersöka om det gick att dreja lera på den:(
Det gick inget vidare som du förstår!
Ha en fin fredag!
Kram*

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

 
Berith

Berith

6 augusti 2010 07:46

Godmorgon min go´a bloggvän =))
Nu blir jag så där härligt nostalgisk igen !! =))
En sådan där resegramofon hade även jag , jag fick den av min älskade moster , en turkosblå åååå vad jag älskade den ...Heppstars , Anita Lindblom snurrade flitigt på "tallriken" ;))
Vad fin du är på bilden !! =))

Önskar dig en riktigt trevlig helg , varma kramar =)

http://maxmax.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

6 augusti 2010 09:01

anna: Ja hon var jättebra. Tack för dom orden ;)

Ha en fin dag
kramar

Monica: Tack snälla du för dom orden. Inte tyckte man att man var nåt snygg då men när man ser bilden så såg men inte så illa ut och smal var jag ;) Kul att du också lyssnat till Anita. Roligt skrivet på slutet.

Ha en fin dag
kramar

Berith: God morgon själv vännen ;) Ja du det har blivit lite väl mycket nostalgi nu men man är ju lite historisk numera :D Turkosblå wow! den måste ha varit läcker. Kul att du också spelat dom gamla låtarna. Tack för dom orden ;)

Ha en fin dag
varm kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards