Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 juni 2010

Blacksta i Flens kommun!

Av Malin wiper - 16 juni 2010 16:49

  

Vi hann med rätt mycket på hemvägen eftersom vi åker små vägar för det mesta så kan vad som helst dyka upp. I Blacksta dök denna skylt upp i det natursköna landskapet. Det satt folk ute på gården och fikade och det andades idyll.

 

Klicka här för att komma in på Flens kommun som Blacksta lyder under

 

   

I det här fina gamla huset höll loppisen till. Hon som bor där kom fram till oss och vi frågade lite om huset som hon tagit över efter sina föräldrar. Kvinnan var hur trevlig som helst så vi fick ett långt samtal med henne och hon berättade om bygden. Hon sa att "Rasmus på luffen" filmen från 1981 spelats in där i bygden. Filmen regisserades av Olle Hellbom och för manus stod Astrid Lindgren. I rollerna Allan Edvall, Erik Lindgren, jarl Kulle mfl.

 

          

Här ser vi Allan Edvall och Erik Lindgren.

 

    

Hon pekade på detta hus och berättade att det var en av inspelningsplatserna som skulle föreställa barnhemmet.

 

    

Det var en fantastisk utsikt överallt i bygden ner mot sjön.

 

  

 

I det här huset utspelade sig scener från filmen och nere vid stranden sågade dom ved.

 

    

En bit därifrån låg denna fina lilla brandstation.          

 

    

Såna här vackert slitna byggnader tronar upp sig efter vägen.

 

   

Här en liten del av loppisen som bestod av två våningar och även en del i ett uthus mitt emot. Det luktade fräscht och rent inne i huset och inte det minsta mögel. Jag känner sånt direkt så vi kunde gå omkring där en stund.   

 

Nu går det inte att blogga nåt mer i dag för min nacke är så uppspänd och jag är så less på att det tar sån tid. Jag har i alla fall svarat på alla era kommentarer och även besökt dom bloggar jag kommer in på.         


Ha en fin kväll...   

  

 
 
Petra

Petra

16 juni 2010 19:48

Vlka mysiga ställen ni hittar överallt :) !!

http://petrano1.bloggspace.se

 
anna

anna

16 juni 2010 20:29

vilka vackra bilder! och loppis som är så kul!

http://www.glamour-och-flaskpannkaka.blogspot.com

 
≈Sanna≈

≈Sanna≈

17 juni 2010 00:02

Vad mycket fina bilder du har lagt ut från resan. Ni verkar veta precis vart man ska leta efter sådant man vill se.
Tråkigt att det inte fungerar som det ska här på bloggen för dig. Det har inte funkat något bra för mig heller, har haft problem med att kommentera även om det var i helgen.
Tack för din kommentar om min hemsida. Jag har sparat den så jag kan ta till mig kritik och sådant som är bra. Tusen tack!
Kram!

http://cdwoman.blogspot.com

 
wiper

wiper

17 juni 2010 08:00

Petra: Åker man dom små vägarna så dyker det bara upp ;). Jag har inte lyckats komma in på din sida men försöker i dag igen.

Ha en fin dag
kram

anna: Kul att du tycker det ;)

Ha en fin dag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

17 juni 2010 08:34

Det är inga släktingar till mig som ska gifta sig utan det är kompisar till Elin. Men jag känner hennes kompis väl:)

Vilka mysiga ställen ni varit på:)Nu kan jag kommentera här, har haft lite svårt med det arför vet jag inte.

Kram

Lena

http://wilenas.blogg.se

 
wiper

wiper

17 juni 2010 11:58

Lena: Jag förstår att det varit svårt att kommentera här när inte allt fungerat. Då missförstod jag detta med bröllopet ;) Ja du vi har upplevt en del på vår lilla helgtur

Ha en fin dag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards