Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 21 september 2024

Optalmica Ögonklinik, Bread & Sweets by Jennie, Bilpool och Aucklands Symphony Orchestra

Av Malin wiper - Lördag 21 sept 09:15



  

Mr T här som framför min frus ord i inlägget, så nu är jag inte vikarie längre utan sekreterare. Malin tar till orda: I går Hade jag tid hos Optalmica Ögonklinik för ett tredje återbesöket. Gick igenom samma undersökningar som nu blivit en vana efter 2,5 år (får snart flytta in där)   . Först kollar en sköterska upp ögonen och testade synen. Före hålet i gula fläcken så såg jag lika bra på båda ögonen så jag kunde till och med vara utan glasögon. Förra gången jag var dit så såg jag inte ens syntavlan men nu kunde jag läsa dom tre översta raderna och lite på den fjärde så det har gått framåt.

 

                    

Sen blev det en undersökning på gula fläcken och sen kom jag in till  läkaren Natalya Kobzeva Efter fler undersökningar så sa hon att det såg bra ut och att gasen hade sjunkit rätt mycket så det tar inte så lång tid nu innan den är borta men hon kunde inte säga hur mycket syn jag får på det opererade ögat för det ser man när all gas är borta. Jag blev väl mottagen och fick svar på många frågor. Jag fick nu ta bort en till förpackning med ögondroppar så nu har jag bara en kvar som skall tas 3 gånger/dag. Jag skall komma tillbaka om 3 veckor igen för ny koll. Jag blev jätteglad för att det gått framåt och att gasen snart är borta för den är så irriterande. Nu har ögontrycket gått ner ytterligare efter att gasen gått ner lite mer, så det ligger på en bra nivå.

 

 

Vi hyrde elbilen i 3 timmar och nu är det inte Move About längre utan OKQ8 som tagit över bilarna. Jag ville bara fira detta så vi åkte till Bread & Sweets by Jennie för att ta en lyxig fika. Jag hade även velat promenera en stund men jag måste ju titta i marken tills all gast är borta så det funkar inte än


                   

Vi tog en selfie på deras långbänk utanför cafét


 

Så här fin ser bänken ut och den förgylls av min man och dessa varma mjuka skinn


 

Så här såg vårt fikabröd ut och jag valde den till vänster som var en Saltkaramellcroissant. Den bestod av smör och kolafyllning, vispad vaniljpannacotta och tripplad saltkola, den var fri från mandel & nötter. Den var så otroligt god så jag fick gåshud och blev helt tyst av denna njutning. Min man valde en Kaffe/Hasselnöt med browniebotten, espressokräm, karamelliserad, chokladmousse och hasselnötscrisp. Den var fri från gluten. Den var mycket kaffe och nötsmak, supergod, många smaker dök upp.


 

En lite bättre bild på godsakerna och dom hittar alltid på nytt och allt ser så läckert ut

 

 

En fyrkantig bakelse som vi inte sett där förut. Den innehåller mango, hallon och kokosmousse


 

Vi köpte även med oss 4 st praliner  som vi njöt av hemma senare på dan till kaffe. Det är konditorn Erik Bäckströms skapelser och det är två av dom som han vunnit silver  i pralin SM och det förvånar mig inte för dom är ljuvligt goda och smakerna får gommen att jubla

 

                                  

 

Jag kommer nu att svara själv på era kommentarer i bloggen och även på facebook. Sen kommer jag att börja smyga in lite sakta och överta bloggandet igen men då i mindre skala tills jag känner mig mogen. Nu behöver jag inte täcka för ögat när jag ser på tv längre för det börjar fungera bättre och det känns bra. Ett tag tänkte jag skaffa mig en sån då piratlapp för ögat...  

 

        

Vad passar väl inte bättre då än ledmotivet till filmen Pirates of the Carribbean. Här med Aucklands Symphony  Orchestra

 

         Bloggaren Malin och hennes sekreterare Mr T önskar er en ljuvlig lördag

 

     

 

#Optalmica #gula #OKQ8 #Bread #Saltkaramellcroissant #praliner #Pirates #Aucklands

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 20 sept 07:15

    Nu halkade jag in på ett bananskal för att ge ett livstecken från mig så jag bad min man skriver ner mina ord. Detta jag råkade ut för är ingen höjdare för det är svårt att fungera när man ser bra på ett öga och det andra är det full sjögång...

Av Malin wiper - Onsdag 18 sept 11:30

      Mr T här. Detta är en förvaringsmöbel som vi köpte på IKEA för ett antal år sedan. Den är i tre sektioner och fanns på barnavdelningen, vi hade först två men köpte senare till ytterligare en. Vi har haft den i våra två förra lägenheter och ...

Av Malin wiper - Måndag 16 sept 08:30

  Mr T här. Jag var ner till ICA Ettan för att handla lite mat och då såg jag denna rosenkalla som jag köpte till Malin. Hon hade fått en slant av sin vän Bittan och min frus favoritkruväxt är just Rosenkalla. Vi har ju en röd sen förut men ingen...

Av Malin wiper - Lördag 14 sept 09:15

                                               Här kommer ett inlägg som Malin nästan hade klart innan ögonoperationen. Jag Mr T har slutfört det för min fru ville det, så bloggvikariatet fortsätter ett tag till     En minnesbild på vårt ...

Av Malin wiper - Torsdag 12 sept 09:30

    Sillar/strömming med livbojar, en kommentar om läget i havet. Detta såg vi i Svartån på sidan om Örebro slott. Antar att detta också ingår i Open Art. Det är Malins man som fortsätter att vikariera ett tag till.      På lite närmare h...

Presentation

Vaggerydstorget

   

Min sons nya komposition

 

GoMore Biluthyrning

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Direkten Västerås centrum

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

Mr Fritid AB

 

helpii App Store

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2024
>>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards