Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 25 september 2023

Barry McGuire, samhällsklimatet och Amy Macdonald

Av Malin wiper - 25 september 2023 14:30


          

Barry McGuire med Eve of Destruction. En låt som fortfarande är aktuell och nu mer än någonsin med krig, klimathot, skövling av regnskogen, orättvisor, mobbning, nedmontering av välfärden, kulturen, skjutningar och mycket mer. Jag hade låten i bloggen för ett tag sen men då i en svensk version med Thorstein Bergman. Klicka här för att höra den svenska versionen

 

                      

Sen detta tjat med att det skall löna sig att arbeta, det är väl ingen som vill gå arbetslös och nästan inte ha nån a-kassa. Nu skall ju dessutom AI ta över så en del har redan blivit arbetslösa. Det är ju inget man själv rår för utan vi dränker oss själva med åtgärder som plockar bort oss. Kan ni tänka er att jag är uppvuxen i en tid då man hade 100% i sjukpenning och nästan 100 % i a-kassa så man kunde i lugn och ro få friskna till och även få tid att söka nytt jobb. Ändå tror politiker att folk fejkar sjukdom när folk får sån usel sjukpenning så dom inte klarar sig på den.  Med denna regering så har vi snart diktatur 

 

                                                                    

Om jag inte trivdes på ett arbete när jag var ung av olika anledningar eller ville byta jobb så kunde man då bara gå upp till en arbetsgivare och söka jobb och få arbetet direkt efter uppsägningsmånaden på gamla arbetet. Vilken frihet det fanns då och varför gick det då men inte nu?. På den tiden hade vi öppna försäkringskassor så man stod på kö för att få ut sin sjukpenning. Min mamma arbetade ett antal år som kassörska på några försäkringskassor bland annat i Göteborg och Sundsvall                      

 

Inte undra på att många som växer upp mår dåligt för psykisk ohälsa har ökat lavinartat. Sen har ju allt spontant roligt plockats bort från våra närområden. På 1970-talet så stod det musiker i vartenda gathörn och spelade och även band och det kom folk från andra länder och sålde saker på gatorna som var typiska för ex Mexico. Det hände nåt roligt hela tiden men nu är det tyst och snart tystnar nog musiken ur högtalarna också på restauranger och cafén. Dom får betala så mycket i stimpengar för att bjuda på musik. Visst vi har olika evenemang såsom food truck eller gatufester av olika slag men det dagliga stimulerande överraskande har tagits bort. Vi har ju flash mob men väldigt sällan och mest i större städer och andra länder

 

                                                                      

Jag kom ihåg när jag bodde i Göteborg och jag och en kompis gick på en Mexikansk restaurang för att äta lite gott. När maten kom in så kom även tre killar med gitarrer fram till bordet och började spela och sjunga. Dom gick runt i restaurangen och underhöll. När jag var barn och föräldrarna tog ut oss på restaurang så var det ofta en trio som underhöll till maten. Det var en självklarhet då. Vi hade även pianister på flera cafén i Göteborg. Tack och lov så bor vi nu i en lite större stad så vi har några cafén och restauranger som har återkommande underhållning och fina scener. Bland annat Global Living, Café Mosaik och några pubar 

                         

Då var man ute och dansade och hade kul på dansställen, klubbar av alla de slag, pubar och morning club som var öppen till 04.00 på morgonen. Tjejer och killar umgicks ute så det var inga mobiler eller storbildsskärmar med idrott som störde. Dessutom har allt blivit så dyrt för sist vi var ute och drack en öl på en pub så kostade den 85 kr och så dyrt har det aldrig varit och även maten är svindyr. För att inte tala om hyrorna som är skyhöga och tar en stor del av en vanlig lön eller pension. Sen allt man behöver av mobiler, datorer och annan teknik som kostar. 

 

                                                                    

Min man är just nu på medicinsk fotvård som han får genom att han har diabetes. I dag har vi lite kallare med 15 grader och ingen sol. Måndag igen!!. Hoppas ni har en bra vecka att se fram emot ni som tittar in. Här händer inte så mycket just nu utan vi ser tiden an. 

 

           

Amy Macdonald med This Is the life 

 

                                 

 

#Barry #arbeta #AI #ohälsa #Amy

 
 
Micke

Micke

25 september 2023 15:15

Är ju fint om det lönar sig att arbeta, men inte på bekostnad av de som blivit utslängda från arbetsmarknaden pga av vad det nu må vara.
Fotvård är ju grejer det, mina fötter har efter endast två besök och lite "eget arbete" blivit som nya ju.

Ha nu en fin kväll Malin.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

25 september 2023 19:47

Ja du så är det. Jag har själv aldrig varit på fotvård för det räcker för mig att sköta dom själv med fotbad, fotfil och att smörja in fötterna. Det låter härligt att dina fötter mår så bra.

Ha en fin kväll själv Micke

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 29 april 09:00

    I lördags besökte vi Röda Korset vårmarknad. Här ser ni ett bord fullt av hembakat bröd och 3 av kvinnorna som bakat brödet. För 50 kr/person fick man välja 3 bakverk/person                                          QueChic   En li...

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29
30
<<< September 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards