Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 1 januari 2023

Temple Grandin film från 2010

Av Malin wiper - 1 januari 2023 10:45



                          

 

Vi såg en film hos min son på julafton som heter Temple Grandin. Det är en amerikansk biografisk tv- film från 2010 regiserrad av Mick Jackson

 

 


Filmen är ju verklighetsbaserad och handlar om Temple Grandin, en kvinna med autism vars innovationer revolutionerade metoder för human hantering av boskap på boskapsrancher och slakterier. Hon tänkte i bilder och filmen har vunnit flera priser, inklusive fem primetime Emmy Awards, och Golden Globe och Screen Actors Guild 

 

 

Filmen är både deprimerande och upplyftande. Man blir förbaskad när hon försöker få ut sitt budskap utan att nån lyssnar utan gör narr av henne. Det är ändå fantastiskt hur hon kämpade mot detta motstånd och till slut blir en erkänd uppfinnare, upptäckare och vetenskaplig utvecklare. Filmen var välgjord och man kände sig lite överväldigad av Temples kraft och attityd. Hennes mamma tog den svåra kampen att tvinga henne att möta utmaningar. Filmen var så välgjord så jag levde mig in i den helt och bara tog in allt. 

 

                                          

 

Alla skådespelare gjorde sina roller rättvisa men Clara Danes som hade rollen som Temple Gradin var helt otrolig i sin rolltolkning. Hon borde ha fått en Oscar för den rollen. Hon hade ingen lätt uppgift men visade verkligen upp vad hon kan åstakomma. Både min man, son och jag själv greps över intensiteten i skådespelet och dom grymma miljöerna där djuren fick lida i onödan. I och med hennes upptäckter hur djuren rörde sig och hur man skulle skapa inhägnader så det funkade för djuren så förändrades allt. Detta gjorde att djuren höll sig lugna och inte blev stressade så dom skadade sig själva

 

Av mig får filmen 5 kor av 5 möjliga i betyg. Den förtjänar full pott

 

         

 

     

Trailern till filmen. Klicka här för att komma in på en sida där man får se att Temple hedrats med en staty, och även läsa lite mer om Temple. Jag kom ihåg en tid då människor som räknades som udda hamnade på som det då hette mentalsjukhus. Alla skall inkluderas i samhället och alla har nåt man kan bidra med om man får rätt hjälp och stöd. Det är så vi människor växer. Jag vet ju själv hur det känns att inte riktigt passa in i och med min HSP (Högkänsliga personlighet) och att ha både en extrovert sida och en introvert sida. Tyvärr så har vi inte kommit så långt än att alla har fått hjälp utan den delen av samhället har börjat rivas ner för ett antal årtionden sen. En sak som inte stämmer på mig gällande HSP är att det står att vi är lugna personer för jag har alltid varit lite högvarvare men fått varva ner lite i och med utbrändhet och nackskada

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på Temple Gradin

 

       

Här ett klipp som min son tipsade mig om. Temple Gradin som pratar om different kinds of minds

 

Nyårsafton blev som en vanlig vardag för oss men vi stod och tittade från fönstren på fyrverkeriet. Tack och lov så var det lika sparsamt som förra året så det höll inte på länge. Vi skålade i varsit glas öl. Snuvan börjar försvinna för mig och febern går stadigt ner. Hesheten och halsbesvären är lite mer segt och orkeslösheten lär sitta i ett tag. Jag skall försöka gå en jättekort promenad. Hoppas ni haft en så fin nyårsafton som möjlig.

 

                               

Jag önskar er en fin nyårdag men ett bättre år än dom förra 3 har jag svårt att tro på när man ser hur det ser ut i hela världen vad gäller både krig, pandemi, klimat, orättvisor, skadegörelse, brottslighet och en vårdapparat som går på knäna mm. Nu tittade solen fram från en blå himmel och vi har 2 grader kallt just nu. Stor varm nyårskram till er från Malin


#Temple #Clara #Mick #fyrverkeriet

 
 
Ingen bild

Gunilla

1 januari 2023 14:21

Kan bara hoppas att det blir ett bättre år för det har varit jobbigt både på det personliga planet och allt som hänt i världen med Covid och krig.
Blev sjuk i mellandagarna så fick uppsöka läkare, och blodtrycket högt som bara den. Men glad att vi fått så bra läkare som bryr sig har varit lite si och så med det förut.

Skönt att det verkar gå åt rätt håll för dig fast det tar väl innan du är på banan igen. Så vila och sköta om dig så du orkar med flyttbestyren.
Filmen går på Netflix så skall titta på den.
Så nyårskram från mig och God fortsättning på det nya året.
Kramar!

Malin wiper

1 januari 2023 15:48

Hej Gunilla!

Det är som du säger att man kan bara hoppas det blir bättre. Så tråkigt att du blev sjuk och blodtrycket är ju så viktigt att det ligger bra. Härligt att ha en bra läkare, det är en ynnest.

Hoppas blodtrycket går ner nu för dig så du får må bättre. Krya på dig.

Jag hade tänkt gå en liten promenad i dag men kände att det var för tidigt. Är för trött men jag är bättre nu så det får man vara glad för

Jag kan varmt rekommendera filmen. Jag tror att vi såg den på Disney Plus.

Nyårskram tillbaka och en God fortsättning på det nya året önskar jag dig också.

Varma kramar från Malin

 
Karin+Eklund

Karin+Eklund

2 januari 2023 09:28

Klokt att du ligger lite lågt ännu när det gäller din Covid. Låt kroppen vila sig frisk fastän jag förstår att du så gärna vill gå ut och gå. Men det där känner du bäst själv.
Tack för tips om filmen!
God fortsättning på det nya året!
Varm kram!

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

2 januari 2023 10:11

Jag vill ju inte riskera nåt men skall ändå försöka om jag orkar bara gå runt huset.

Varsågod! filmen är verkligen sevärd

God fortsättning själv på det nya året

Varm kram tillbaka

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards