Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 28 maj 2021

Koltrast, Andris Fågelviskare, nedskräpning, rondellbus och Cyndi Lauper

Av Malin wiper - 28 maj 2021 10:30

 

När vi var till min son 22 maj så såg jag denna koltrast på en gräsmatta. 


Klicka här för att höra hur en koltrast låter


   

 Till slut fick den gapet full av en daggmask


         

Andris fågelviskare. Andreas Rnzau Hansen känd som Andris Fågelviskare är en svensk naturguide och fågelkännare. Han har blivit känd för sina naturengagemang samt sina färdigheter att kunna spåra djur och härma över 120 fågelläten. Han har även varit med i Talang


  Lite fint och somrigt på en liten balkong. Det lyste verkligen upp och i dag har vi strålande solsken


 

Kallt gröna tunna blad som stack upp ur en kruka som satt grensel över ett staket. 


 

I ett hörn av en trädgård var det grönskande vackert


                            

 

Ytterligare en aluminiumburk jag såg i gräset och denna gång hade burken blivit tillplattad på mitten. Snart kan jag göra ett bildspel av alla burkar jag fotat som blivit demolerade på olika vis


 

En röd burk som blivit söndertrasad på mitten


 

mot en sten låg en burk under lera, sten och jord. Den hade nog legat länge ute


  

En tillplattad förpackning som innehållit Orange drink Bio organic från Solevita


 

I en gräsmatta stack det upp en plastkruka eller om det var en plastskål


 

När vi var till min son i Enköping så åkte vi igenom en rondell och såg denna syn. Antagligen studenter som tydligen håller på med nåt slags inspark eller utspark, vad vet jag. En stod och fotade och en klättrade upp i en mutter som står tillsammans med en skiftnyckel som rondell skulptur. Jag fotade från bilfönstret så jag fick vara väldigt snabb så bilderna blev inte så tydliga än om jag försökt att bättra till lite


 

Han kom en bit upp på skiftnyckeln men sen stack dom iväg därifrån med en jäkla fart


 

Så här ser hela rondellskulpturen ut med mutter och skiftnyckel

 

Klicka här för att läsa om Johan Petter Johansson. Två av hans uppfinningar rörtången och skiftnyckeln har gjort honom världsberömd och säljs över hela världen i dag. Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2016 då jag både fotade och skrev om Johan Petter Johansson. Han står ju som staty i Enköping


  

Nu kom min man hem från onkologen och jag har hunnit städa lite hemma och nu skall jag in i duschen. Sen skall jag nog ta en liten promenad för vädret är så lockande nu och det blir bara varmare längre fram på dan. Det är så fint ute på gården för vi har gamla fina träd, stor gräsmatta och inte så tätt mellan husen. Vi har även fått en del ringduvor på gården. På eftermiddagarna är det fullt liv i lekparken och det gillas. Nu önskar jag er en festlig fredag vad ni än skall hitta på

 

                          


                                                    Åhlens

       

Tillbaka till 1980-talet med Cyndi Lauper med låten Time After Time. Hon är en amerikansk sångerska och skådespelare. Hon gav ut sin första singel 1977. Cyndi Lauper var under flera år med i gruppen Blue Angel som gav ut sitt enda album 1980

 

 

 #Koltrast #Daggmask #Andris #Balkong #Nedskräpning #Aluminiumburk #Rondell #Cydi

 
 
Ingen bild

Gunilla

28 maj 2021 10:44

Nu har jag lyssnat på koltrasten medan jag skrev till dig,fina pippi.
Fina muggar att dom skulle börja med plast när vi hade emalj en gång i tiden.En hel del att titta på från dig och så lille Charlie är ju så go.Visst är det trevligt att träffa folk och prata några ord.
Nu skall jag gå ut i det fina vädret och sätta fart med allt och inget
En fin dag önskar jag och må så gott!
Kram!

Malin wiper

28 maj 2021 11:32

Det är verkligen fina fåglar och läten. Det är mycket bättre med emaljmuggar än plast. Det är mycket hälsosammare. Charlie är så go så man smälter ;)

Det är verkligen kul när man träffar trevligt folk att prata bort en stund med. Det betyder så mycket.

Hoppas du får en toppenfin promenad i härliga vädret.

Ha en fin dag själv
kram från Malin

 
Hebbe

Hebbe

28 maj 2021 11:53

Undrar vad dom tänker med skräpjönsarna som skräpar ner i naturen,drumlar..Jag hade en Borghild i min krets,hon var gift med en kusin till pappa..Ingeborg Nyberg minns jag från någon film från -50 talet,minns inte vilken..Haé Kram.

http://https://hebbe.blog

Malin wiper

28 maj 2021 16:29

Jag tänker detsamma, helt ofattbart. Vad kul att du haft en släkting som hette Borghild. Ingeborg var med i några filmer och jag såg nån på tv som barn

Ha en fin fredag

kram

 
Amisa

Amisa

28 maj 2021 12:48

Jag insåg att jag inte vet hur koltrasten låter trots att jag ofta ser koltrastar ute. Nu vet jag och den sjöng väldigt vackert!

Vart tog Cyndie Lauper egentligen vägen? Hon var så populär men sen försvann hon bara. Bytte hon inriktning i livet eller får hon bara inte längre så mycket uppmärksamhet? Hennes låtar gjorde mig glad och lyfte mig och hon har en fantastisk utstrålning och energi!

Ha en fin fredag och ut i solen med dig! Jag hoppas din man mår skapligt trots behandlingen han går igenom.

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

Malin wiper

28 maj 2021 16:35

Jag visste inte det heller och håller med om att det låter bra. På senare år har Cyndi Lauper medverkat i en del filmer och serier. Bland annat Bones. Hon pratar flytande Japanska och varit med i Japansk tv. Hon har inte lagt.

Jag gillade också henne och låtarna och håller med dig fullständigt om utstrålning och energi

Min man mår rätt bra och har inte blivit så mycket sämre. Fast han måste skölja munnen i bedövningsmedel varje dag och han har låg dos i morfinplåster. Dom berömmer honom på sjukhuset för han gör allt dom säger till honom att göra och det funkar inte med alla.

Hoppas du har det bra och är ute och åker med härliga husbilen

Ha en fin fredag och helg
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards