Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 13 september 2020

Fridegårdsparken i Enköping, Rune Rydelius och Cyndi Lauper

Av Malin wiper - 13 september 2020 09:45

  

Vi var även in i Fridegårdsparken förra lördagen då vi hälsade på min son i Enköping


Klicka här för att se när vi var till Fridegårdsparken 2018. Klicka här för att få en mer utförlig beskrivning av denna park

 

 

Parken har fått sitt namn efter Jan Fridegård som står staty vid ingången till parken. Han var en svensk författare. I den svenska litteraturen hör Fridegårt till proletärförfattarna, närmare bestämtstatarskolan 

 

                 animated-book-image-0056                        animated-book-image-0056                         animated-book-image-0056              

 

Klicka här för att läsa om Jan Fridegårds kronologiska liv. Det är Rune Rydelius som skapat statyn. Klicka här för att läsa om honom

 

 

Han föddes 1897 och gick ur tiden 1968

 

      

Jag hittade ett litet klipp ang Fridegårdsparken men det saknas bilder så det är bara en kvinnoröst som berättar lite om parken


 

Det är nåt magiskt och trolskt över dom gamla små parkoaserna. Man kommer liksom in i en tystare värld och sorlet utifrån avstannar lite. Det finns inte så många av dessa lummiga parker kvar så jag är så glad att dom bevarat några. Det som är härligt med dessa parker är också att man får se fåglar på nära håll för dom trivs därinne och sist fotade jag en duva


 

Lite längre bort så ser man en rundel gjord av sten och i mitten  en liten fontän med lite större stenar runt. Jag kunde inte fota hela den parkdelen för det satt en man på bänken till vänster om fontänen. Han såg ut att sitta i vila och tänka på nåt så jag sa ett lågmält hej!, och vi pratade lite och jag förstod att han var en ständig gäst i denna park och man går nog ner i varv av att bara komma dit en stund

 

 

Jag lånade en bild från ett inlägg 2018 då vi var dit sist. Den mittersta parkdelen är rund och det finns en träbänk på varje sida. Det blir ett speciellt ljus också i en sån här park som gör det vilsamt för ögonen. Parken är så kort så man går sen bara ut rakt fram mot trafiksorlet igen. 

 

   

       

Cyndi Lauper med låten Time after time. Jag har alltid gillat hennes röst och låtar. Hon är både sångerska och skådespelare

 

 #Fridegårdsparken #Jan #Rune #Magiskt #Cyndi

 
 
Karin Eklund

Karin Eklund

14 september 2020 08:20

Kommer som hastigast in och säger att jag inte har glömt bort dig och din blogg Malin! Jag ska komma åter och läsa allt om Skokloster och allt du har skrivit efter det. Just nu räcker jag bara inte till men snart så. Ha en fin måndag!
Kram

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

14 september 2020 10:13

Det tror jag inte heller och jag själv har en liten dip nu och vet inte vad jag skall skriva om och en paus är nödvändig emellanåt.

Har sovit tills nu och har noll koll. Du skall inte känna nån press utan ta det lugnt vännen. Jag känner själv att jag inte räcker till just nu och så får det vara.

Ha en jättefin början på veckan Karin
kramar från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

14 september 2020 11:28

Har haft så mycket om mig så har inte hunnit med att skriva.
Men ser att du har en liten dipp så måste skriva och säga några vänlig ord så mycket möda du lägger nerpå bloggen så behöver du kanske en paus ibland.Det händer så mycket så man kan allt bli lite deppig.
Men vilken fin park, och tittat på dina andra inlägg så mycket fint du nosar fram och visar.
Ha en bra dag och hela veckan!
Kram!

Malin wiper

14 september 2020 12:48

Hej Gunilla!

Du är väl för gullig och omtänksam. Jag känner mig lite låg och kan just nu inte komma på nåt att skriva om utan det känns som jag fastnat. Jag känner mig så låst i och med situationen vi har i världen nu i och med corona. Det tycks aldrig ta slut.

Jag känner att jag behöver lite paus för att komma ikapp och fixa bilder och tänka ut lite ang bloggen. Vill ju fortsätta för det är en hobby för mig.

Kul att du gillar mina inlägg det glädjer mig mycket. Jag fick tårar i ögonen nu i och med dina vänliga och förstående ord

Tusen tack snälla du

Ha en skön början på veckan
Stor varm kram från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

14 september 2020 13:09

Så glad jag blev över dina fina ord till mig.
Ett vänligt ord betyder mycket, man blir ljus inombords.
Kram igen!

Malin wiper

14 september 2020 13:30

Du är ju så vänlig och fin person själv så man blir glad av dina kommentarer. Du har så rätt i att ett vänligt ord betyder väldigt mycket. Bra formulerat av dig.

Kramar från Malin

 
Veiken

Veiken

14 september 2020 17:59

Det är så vackert med parker. Speciellt i tättbebyggda områden. Det är så viktigt att bevara dom och kanske till och med utöka. Dessa oaser är ren medicin för själen!
Tyvärr tror jag inte att jag har läst något av Jan Fridegård, men känner väl till namnet
Kram

http://https://www.veiken.se

Malin wiper

14 september 2020 18:55

Det är det verkligen och som du säger så viktigt att bevara dom som finns sen förut. Verkligen medicin för själen.

Jag har inte heller läst nåt av honom för jag har svårt för att läsa böcker.

Ha en fin kväll
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Av Malin wiper - Söndag 14 april 11:45

  Vi hade det toppen i går på Röda Korset där dom hade full fart hela dan. Här ser ni Kelly till höger som är chef och till vänster en av dom anställda. Alla är så kreativa och trevliga. Först får man köpa fikabiljett och det kostar 50 kr/perso...

Av Malin wiper - Lördag 13 april 08:30

    I går behövde jag klippa mig lite och numera går jag hos Forumfrisören och är nöjd varje gång. Jag klippte mig 1,5 cm och lite mer uppklippt (etapper), sen var håret så tjockt så hon tunnade ur lite också. Jag har skrivit om dom förut i och ...

Av Malin wiper - Fredag 12 april 07:15

    I går 14.00 hade vi bjutit upp vår granne A-B på kaffe. Vi bjöd på Slåihop kaka med grädde och hallon på sidan om, morotskaka och hallongrottor. Vi hade jättetrevligt och vi har hur mycket som helst att prata om så det flyter verkligen på.   ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards