Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 23 juni 2020

Jordgubbar, laxfilé, fläkt och Prague Cello Quartet

Av Malin wiper - 23 juni 2020 13:00

     

I går köpte vi jättefina och goda jordgubbar från Hallstahammars Livs. Dom smakade som förr i tiden.             

  

I går testade vi vår nya stekpanna i gjutgärn av lättare modell. Min man stekte laxfilé. Vi har passat på att köpa laxsida på ICA Supermarket Matskassen för dom kostade 88 kr/kg. Det är en fantastisk god lax som fallit oss båda i smaken. Vi köpte två laxsidor och skivade upp laxfilébitar och har nu massor i frysen så vi klarar oss länge. Nu har vi handlat för flera veckor.  

 

 

Så här ser deras laxsidor ut. Detta är en bild från april i år


 

Eftersom det är en tunnare och lättare gjutjärnsstekpanna så får man inte ha för hög värme. Vi blev jättenöjda och dom fick sån fin yta och supergoda.

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg och läsa om stekpanna som vi skickade efter över nätet

 

                        


Zerassa 

 

En laxfilé på nära håll. Till laxen åt vi buljongkokta rotfrukter såsom: potatis, palsternackor, morötter och squash. Som sås åt vi Erik Lallerstedts sås curry lime dressing som passar ypperligt till.


 

Vi hittade denna bordsfläkt 13 september 2018 då vi åkte runt med vår egen bil. Den fanns på en loppis i en lada utanför Kolbäck och kostade bara 50 kr. Till saken hör att vår dåvarande fläkt på ben hade gått sönder. Nu är det så varmt så vi tog fram den från förrådet men den funkade inte så bra längre. Den lever om så den sjöng på sista versen. Vi kan ju inte vara utan fläkt än om vi har en hel del handfläktar. Min man kollade runt på nätet och hittade en golvfläkt på Jula för endast 200 kr men den har kostat 399 kr och har fått bra betyg i test. Den har fjärrkontroll, Oscillerande och är vinklings-justerbar. Nu har vi skickat efter den över nätet så vi slipper gå in på butiken. Det är bättre med en golvfläkt som man kan flytta runt

 

Klicka här för att se ett klipp där dom restaurerar en gammal rostig vintagefläkt. Klicka här för att se när dom snyggar till en fläkt från 1950-talet

 

      

Nu behövs det lite dramatik och det med Prague Cello Quartet. Ett stycke från musikalen The Phantom of the opera

 

     

Än så länge är det lite svalare men det skall ju bli över 30 grader och det bävar jag för. Då får man dra ner på dom långa promenaderna så man inte får värmeslag. Nu har vi i alla fall tagit en promenad på 30 minuter. Hädanefter skall vi försöka ta oss ut tidigt på morgonen innan det hunnit bli för varmt. Tack kära ni som tittade in till mig. Ha nu en skön tisdag



#Jordgubbar #Laxfilé #Bordsfläkt #Prague

 
 
wiolettan

wiolettan

23 juni 2020 21:30

Så goda de där jordgubbarna ser ut att smaka.
Vi åt jordgubbar på midsommaraftonen och dom var också goda, men dyra.
Spännande att testa nya saker, man köpt och den där pannan verkar vara bra.
Fläktar är bra att ha, kan jag tänka mig.
Vi har i två rum, fläktar uppe i taket, som taklampa också. Men använder dom inte så mycket, fläktarna alltså. Jag har så svårt för drag.
Det är jätteklokt att försöka komma ut i ottan, mycket svalare. Vi ska ju också få över 30 grader och jag är lite orolig för det.
Ha det bra och kram till dig.

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Malin wiper

24 juni 2020 09:39

Dom kostade 50 kr för 1 liter så det är inte så farligt. Gjutjärnspannor brukar vara så tunga men denna är en lättare tunnare modell

Takfläkt kanske är nåt för oss att tänka på. Jag svettas så otroligt mycket i ansiktet, det bara rinner av denna fuktiga värme. Har nog ärvt det efter min pappa som alltid fick ha pannband på sig på sommaren

Gränsen för mig är 25 grader men blåser det lite så går det bättre.

Ha en bra dag själv
kramar från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards