Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 2 juni 2020

Kolsva, fontän, Hjalmar Branting, rasism och dagens vindsnurra

Av Malin wiper - 2 juni 2020 13:00


 

I går då vi var till Kolsva så tittade vi oss omkring lite. På andra sidan gatan från Kafe Ritz så finns detta torg. Där har dom butiker och restauranger. Det går att slå sig ner på bänkarna och njuta i solen. Gula tulpaner sticker upp mellan bänkraderna


 

Snyggt på en av balkongerna


 

På torget finns också en annorlunda fontän som jag tror härrör från Kohlswa Jernverks AB. Det var en svensk ståltillverkare beläget i Kolsva med främst tillverkning av stålgjutgods. Företaget grundades 1548 och delades upp 1985. Ni kan läsa mer under länken på första raden

 

  

Jag filmade en snutt för det såg så svalkande ut i den stekheta solen. 

 

 

En snygg ledstång i järnsmide

 

                    

 

Hjalmar Branting står som staty framför en pampig byggnad

 

Karl Hjalmar Branting  föddes 23 november 1860 i Klara församling i Stockholm, död 24 februari 1925 i Adolf Fredriks församling i Stockholm, var en svensk socialdemokratisk politiker och tidningsman. Han var partiledare för Socialdemokraterna från 1907 samt blev 1920 Sveriges första socialdemokratiska statsminister.


 

Ett kul namn på en frisering. Den heter Hair & Nu

 

                     

Jula

              

Malin har ordet:


Man har förstått att nåt skulle hända i USA för har man en sån galen president så är det bara fråga om tid. Sen att en del polisers rasism har gjort att dom tar livet av oskyldiga på gatan gör inte saken bättre. Det märks att folk är uppretade nu och vadsomhelst kan hända i och med att dom använder gummikulor och tårgas. Det är ändå otroligt att folk sluter samman och demonstrerar mot eländet. Det har demonstrerats fredligt länge men inget har gjorts för att förbättra situationen. Det är sånt här som händer när en befolkning blir helt överkörd.

 

                                   

                  

Vi skriver 2020 och fortfarande har vi rasism och främlingsfientlighet. Vi tillhör alla människosläktet så det går över min fattningsförmåga att förstå detta med rasism. Vi är alla beroende av varandra för att världen skall fungera. Orättvisor och folks olika värde är nåt som gör att det kokar i grytorna. Jag har varit med så länge så jag känner att det kommer att brista precis som det gjort förut i historien. Martin Luther Kings ord: I have a dream ekar förgäves i fjärran

 

                                                   

 

Vi har varit ute på en lite längre promenad och det blir ytterligare en senare i dag. Det är sommar men med lite svalkande vindar. Det jobbas för fullt på gården nu och all asfalt är borta och sen skall dom lägga ny. Vi får nu gå in genom källaren ett tag framöver. Ha det bra och sköt om er

 

      

Dagens vindsnurra


#Kolsva #Fontän #Hjalmar #Hair #Polisers #Martin #Vindsnurra

 
 
Amisa

Amisa

2 juni 2020 13:17

mörkrädd när jag nu hör att han hotar med att skicka armén till dom delstater som inte skjuter mot demonstranterna. En ”normal president” borde väl istället säga att nu tar vi itu på allvar med rasismen inom poliskårerna i landet?

http://min-inre-vagvisare.bloggagratis.se

Malin wiper

2 juni 2020 13:21

Jag blir också mörkrädd av det som händer nu. Håller helt med om det du skriver.

Ha en fin dag
Hälsning Malin

 
Ingen bild

Ruth i Virginia

2 juni 2020 20:23

Ja du, igår fick man verkligen se, hur idiotisk Trump är.
Allt på TV. Dom sjuter gummikulor och tårgas på fredliga
demonstranter, så att T. kan gå tvärs över gatan till en kyrka,
som de flesta presidenter hr besökt. Men han ger ingen inspirerande
tal - istället har han en bibel i handen. Kyrkans högsta räd blir
alldeles förbannade, när dom ser att T. har använt deras kyrka som
bakgrun och bibeln som "prop" för ett s.k photo-op för honom.
Demonstrationer på gång i dag också.
Jag bor i en förort till Washington - inget bråk här, inte än iaf.

Malin wiper

3 juni 2020 07:28

Det är verkligen vidrigt hur det går till. Du beskriver det så bra. Det känns verkligen skrämmande detta som händer nu. Skönt att det är lugnt hos dig. Kul att få besök från Washington i min blogg.

Tack för att du tittade in
Ha en skön dag
Hälsning från Malin

 
Karin Eklund

Karin Eklund

3 juni 2020 05:18

Trump är ett enda stort elände. Undrar om han har alla hästar hemma i stallet ? som man brukar säga. Det är skrämmande att rasismen är så stor i USA och också på andra ställen. Vi är ju alla av samma skrot och korn, med olika färger och kulturer, sådant som ska förena mera än skilja åt. Mångfald är bra. Upploppen som uppstår med bränder och förstörelse, plundring osv är inte alls bra, med det kommer man inte längre dessvärre. Det kan föda rasismen mera än få den att minska tyvärr. Hoppas att någon som Obama kan gjuta lite olja på vågorna så att allt lugnar ner sig. Och att polisen som mördade Floyd blir inburad. Troligen går han fri som Trumpregimen ser ut.
Mycket roligare att tänka på är Kolsva. Så mycket fint ni "hittade" att titta på. Fontänen är fiffig. Att Branting var där förvånade lite men han var ju stadsminister en gång och stadsministrar kan ju stå var som helst förstås. Fin är statyn .
Ha det fint hela onsdagen Malin! <3

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

3 juni 2020 07:33

Jag tror verkligen inte han har alla hästar hemma. Sist jag såg honom prata så såg jag att nåt var ännu mer galet. Det är verkligen skrämmande med denna rasism och det verkar aldrig ta slut. Så bra uttryckt detta med att vi är samma skrot och korn. Mitt i prick Karin.

Dom har ju även skjutit på fredliga demonstranter. Det finns ju poliser där som fått 8 varningar men inget annat straff. Tyvärr så tror jag också han går fri.

Jag har ju varit till Kolsva förut men inte sett Brantung-skulpturen ;) Jag som brukar se mig omkring väldigt noga men alltid missar man nåt

Tack för din välskrivna kommentar

Ha en jättefin onsdag själv Karin
Hälsning från Malin

 
Jennifer

Jennifer

3 juni 2020 07:51

Åh vilket mysigt torg :D

http://jennifermarie.se

Malin wiper

3 juni 2020 08:17

Det var verkligen mysigt men det var bara två personer som satt där och njöt just då

Ha en härlig dag
Hälsning Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards