Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 4 mars 2020

Jonny Cutz och Club GoGo och massor av minnen

Av Malin wiper - 4 mars 2020 09:15

 

Just nu går jag på minnenas allé på grund av detta medlemskort från en popclub som hette Club GoGo. Jag har haft detta medlemskort och två andra i bloggen förut men nu blev det lite aktuellare. Jag är med i en grupp på facebook som heter: Vi som växte upp på 1950-1960-talet och där har jag träffat flera stycken som jag växt upp med och en del andra jag lärt känna som tonåring. Jag hette Margaretha Wiklund på den tiden och jag var medlem i Club GoGo från 1965, den låg på Hälla (logen Hälla) i Sundsvall. Så himla roligt man hade på denna popclub. Det fanns ju nåt som hette GoGo dansare förr. Det var bandet Jonny Cutz som startade popcluben 1964 och dom tog dit dåtidens hetaste band. Jag har fått information både från Matts och nätet i mitt sökande. Klicka här för att komma in på deras facebook

 

            animated-music-image-0347                         animated-music-image-0347

 

Matts och hans orkestermedlemmar var så glada att jag hade kvar medlemskortet. Jag kom mycket väl ihåg Jonny Cutz band som jag lyssnat och dansat till många gånger. Dom var välkända och var ett jättebra band. Matts ville ha en bild till deras sida på medlemskortet och jag har nu skickat det och även messat med Matts där det dök upp många minnen. Nu är det så att Jonny Cutz har nu spelat in en ny skiva som både finns i CD och Vinyl.

 

              animated-panther-image-0007          animated-panther-image-0007          animated-panther-image-0007          animated-panther-image-0007

 

Sista gången jag var och shakade loss på GoGo club så spelade grupperna The Panthers och The Shanes även dessa två mycket kända grupper. Det var en fantastiskt rolig kväll och musiken var härlig popmusik och jag ville inte gå hem men man måste ju. Jag riktigt längtade tills nästa gång jag skulle gå dit. Tyvärr så blev det inget mer för klubben brann ner på natten och det var hur sorgligt som helst. Det jag inte visste, som Matts berättade, är att clubben flyttades till ett annat ställe och fortsatte. Klicka här för att se vad som hände på nya club GoGo 2019

 

    

Här kommer en låt med Jonny Cuts från 2018 och den heter Getting Older. Så kul att dom fortsätter att spela och dom låter så unga. Klicka här för att se ett klipp från 2013. Jag har nu fått lite mer information av Matts. Bandet startade i mars 1963 och basisten Sven-David "Svängis" Höglund har varit med i bandet sen start. Övriga bandmedlemmar kom med runt 1968-1969 

 

Här en information som jag fått av Matts:

 

Hittade en korrekt presentation på vår FB: JONNY CUTZ bildades 1962 på Verkstadsskolan i Sundsvall där tre av fyra medlemmar gick och där det första trevande försöket till spelning gjordes på en skoldans. Gage var 5 kr var plus en dricka. Den 3 mars 1963 gjorde bandet sin första kontrakterade offentliga spelning på GT-lokalen i Ånge med flotta orkesterkläder och allt… Hösten 1964 vann en av medlemmarna, John Pettersson, en meloditävling arrangerad av Sveriges Radio med låten 'Why'. Priset bestod av en skivinspelning som också genomfördes året därpå i Sveriges Radios legendariska inspelningsstudio på Kungsgatan 8. För övrigt den sista inspelning som gjordes i den studion innan flytten till Radiohuset.

 

                         animated-jukebox-image-0055                                    animated-jukebox-image-0055 

Sommaren 1965 var bandet på turné med den då populära sångerskan Yvonne Norrman.Hon hade en stor hit på svensktoppen med 'Jag marscherar vid din sida min soldat' ! Den sommaren fick grabbarna jobba hårt med 2 till 3 framträdanden per kväll i folkparker och på festivaler från Stockholm i norr till Köpenhamn i söder. Året därpå kom en EP-skiva med bl.a 'Spelmansdrömmar' och JONNY CUTZ etablerade sig mer och mer som framgångsrik dansorkester. Bandet var också idégivare och medarrangör till pop-klubben 'Club Go-Go'.

 

                           

 

I slutet av 60-talet skedde ett byte av medlemmar som i grunden därefter förblir intakt genom åren. 1968 spelades singeln, 'Love Me Please Love Me' in. Med den medverkade JONNY CUTZ i TV-programmet 'Chanstoppen' men det blev tyvärr bara en 13 plats och därmed ingen Svensktoppsplacering. 1972 vann bandets sångare, Göran Ögren, tävlingen 'Stjärna -72' på Gröna Lund i Stockholm .

 

                            

 

JONNY CUTZ är nu ett av de stora dansbanden i Norrland med 3 till 5 spelningar i veckan och c:a 8000 mil på vägarna per år Det är också det här året som Timrå IK:s klassiska kampsång 'Timrå hej', med WÖ-Kalles 'When the Saints' på baksidan, spelas in. 1975 producerade grabbarna sin första och sista LP-skiva 'Vi vill se er dansa' och året därpå gör JONNY CUTZ sin sista spelning på Gnarpsbaden efter 14 år som heltidsmusikanter. Jämsides med "harvandet" på dansbanorna ägnade sig grabbarna åt studier så efter detta studerade en del vidare medan andra gick över till vanliga jobb eller riktiga jobb som man uttryckte sig på den tiden. 1978 kommer suget tillbaka och mogenversionen 'Cutzarna' spelade på i några år. Och nu är det som sagt dags igen… Diskografi Singel

 

                            

 

Det regnar för fullt här och är grått och trist men nu är det lika bra att pigga upp sig med en promenad. Ha det bra och sköt om er.

 

 

En bild på mig hur jag såg ut på den tiden jag besökte Club GoGo 

 

#GoGo #Jonny 

 
 
Jonny Cutz

Jonny Cutz

4 mars 2020 10:21

Hejsan Malin!

Vilket trevligt blogginlägg tycker vi i bandet. Nu är det så här att vi har kommit fram till att ditt medlemskort fortfarande är giltigt och berättigar dig och din man inträde och god mat vid vårt VIP-bord (ni får sitta med oss om nu det är något att ha ;-) om och när ni har vägarna förbi Sundsvall och vi har någon trevlig gäst med oss på scenen. Hälsar hela Jonny Cutz

http://https://sv-se.facebook.com/Cutzarna

Malin wiper

4 mars 2020 11:47

Vad kul att ni tycker det och så fantastiskt att få bli inbjuden till VIP-bord. Jag och min man blev jätteglada och hoppas kunna komma dit så småningom. Så roligt skrivet ;)

Det är verkligen nåt att ha för jag får gåshud av bara tanken att få uppleva detta. En sån nostalgitripp vore guld värd. Vad gulliga ni är

Stor varm hälsning till hela bandet

från Malin

 
Inger Rozén

Inger Rozén

4 mars 2020 11:32

Så fin du var.Och man blir ju nostalgisk.Och roligt att vara ung på den tiden.Kram,Inger

http://ingerroznchintoh.bloggo.nu

Malin wiper

4 mars 2020 11:48

Ja du alla har vi varit unga och sköna ;)

Det var verkligen en härlig tid.

Ha en fin dag
kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Mars 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards