Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 14 september 2016

Blåhed Gastronomi, och Sonja Fogelberg.

Av Malin wiper - 14 september 2016 09:45


  

För ett tag sen då vi var ute i Jönköping för att göra lite ärenden och annat så gick vi in på Blåhed Gastronomi för att äta deras fina lunch. Saluhallen ligger i samma hus.                                          


        

Det var mycket godsaker på lunchbuffé och på sidan dom varma rätterna som bestod av potatisgratäng och lammracks mm 


En fantastisk sallad. Det är bästa kvalitet på allt som både äts och säljs på stället. Tyvärr hade jag kommit åt en knapp på kameran så jag fick bara några få bilder som går att visa. Det är mycket svårare att fota med denna kamera för det blir inte lika bra med automatiken utan för att få så bra bilder som möjligt så måste man ställa in kameran och det har jag inte lärt mig fullt ut än.               

 

Klicka här för att komma in på ett inlägg från 2015 där jag fått mycket bättre bilder och ändå var det min gamla kamera


  

Vi tog en alkoholfri öl till som var den godaste vi druckit av 0 % öl. Ölen heter Birra Moretti  Zero och går inte att få tag på i Sverige än. Det är ett Italienskt öl och smakar ljuvligt. Det konstiga är att man är så van vid att öl innehåller alkohol så man känner sig påverkad bara av att dricka ölen..    


  

Vi gick tillbaka några dagar senare för att dricka deras Italienska kaffe Caffé Mauro. Jag ville testa om det blev bättre bilder när jag ställt om kameran men jag är inte nöjd.     


  

Till kaffet valde vi deras hemmagjorda praliner som är som en dröm i munnen. Här ser ni en i genomskärning som innehåller hjortronsylt och vit choklad. Den var så god så vi fick gåshudsnjutning. Vi tog några till också som var supergoda men i mörk choklad och en ljus med cava. Cappuccinon var också en njutningsfull upplevelse. Deras miljö andas Italien och det känns som man befinner sig just där när man sitter och njuter av delikatesserna     


  

Här ser ni till höger en av systrarna som driver stället plus en personal, den andra systern var i Italien. Dom är supertrevliga och det är en strid ström av folk som kommer in hela tiden

Dom har några platser kvar till sin avsmakningskväll med Tapas och vin. Vi kan inte gå för vi har saker vi väntar på skall hända och törs inte sätta upp oss på nåt just nu tyvärr


  


På en jättestor vägg hängde detta konstverk som är målat av S.H (Sonja) Fogelberg. En väldig färgklick och annorlunda i sin uformning. Det andas fest och glädje och målningen passade in jättebra. Klicka här för att se och läsa om den färgstarka konstnären Sonja Fogelberg. Klicka här för att komma in på hennes facebook. Hör och häpna! hon är 81 år gammal och flyttade från Jönköping till Pari           

 

Klicka här för att läsa mer om Sonja Fogelberg. Hon tillbringade somrarna i Vaggeryd då hon växte upp. En kvinna som är sig själv och det känns bra att inte alla är stöpta i samma ram


     

Eftersom bilderna från delikatessdisken blev så dåliga så gick jag till ostdisken och fotad lite istället. Dom har massor av goda delikatessostar. Vi har köpt några gånger där

  

Inom en snar framtid så får dom in praliner från "Fru Hellmans Choklad" som skall vara nåt alldeles extra. Dom ser ut som små konstverk i olika färger 


 

Här ett exempel av många

 

                             

 

                             

 

 

 

#Blåhed #Lunchbuffé #Lammracks #Sallad #Moretti #Mauro #Praliner #Konstverk #Sonja #Ostdisken #Hellmans

 

 
 
Annelie

Annelie

14 september 2016 15:22

Ååååå... här sitter jag och är sugen på något gött.
Fina bilder, förstår ni njöt in hela atmosfären.

Kramar om.. // Annelie

http://gifta6570.bloggplatsen.se

Malin wiper

14 september 2016 15:37

Ja du det är jättefint där men jag fick kassera många bilder

kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< September 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards