Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 17 juli 2014

Erikshjälpen i Jönköping!

Av Malin wiper - 17 juli 2014 13:00

 

För några veckor sen besökte vi Erikshjälpens Second hand som nu har flyttat från Solåsens centrum på väg mellan Ljungarum och Råslätt, så nu ligger det lite utanför och jag vet inte om det går nån buss dit. Annars blir det svårt om man inte har nåt färdmedel. 

 

 

Nån timme senare:

 

Fick denna kommentar från SmålandsJenny. Tack snälla du...  

 

Kan lugna dig med att en av stomlinjerna,den gröna 3an går förbi där. Då va det större problem där dom låg innan.


  

En sån här telefon hade min man och jag för ett antal år sedan, men sen gjorde vi oss av med den i och med en flytt. Vi köpte den på Telia och namnet på den är "Spirit of St. Louis". Telefonen var inspirerad av det flygplanet. Min son fick också en av oss så jag skall fråga om han har den kvar. Jag kollade lite på nätet och man ångrar att man gjorde sig av med den för på ett ställe så kostar den nu över 800 kr. Klicka här för att se ännu en typ av denna telefon men nu i en låda. Det finns fler i samma serie så klicka här så får ni se


  

Jag undrar om pennvässare gått ur tiden?. Jag är ju själv uppväxt med såna för det satt alltid fast en sån på lärarens bord i skolan och jag kom ihåg att man fick gå fram och vässa sin penna.

  

 

 

Morotsskalare i form av en pennvässare. Klicka här för att komma in på sidan där den finns


 


En sån här hallmöbel med telefonhylla med katalogfack var rätt vanlig förr och fick lite revival ett antal år senare men i annat utförande. Denna är mer en tidlös hallmöbel men numera får man väl lägga nåt annat på bordet eller ställa en blomkruka mm


 


Denna möbel från ca 50-60-talet är en tidlös variant som köps igen och blandas in i moderna hem



 


Kolla in denna som har en utdragsskiva som numera kan användas till en laptop eller surfplatta. Förut satt man och skrev där antingen för hand eller med skrivmaskin


 


Dom hade satt upp en ridå med gruppen Flamingo kvintetten och det var två öppningar så folk kunde sticka in sitt huvud för att fotograferas. Jag bad min man sticka in sitt huvud så ni ser honom som andre man från vänster...  

 


  

Ytterligare en tidlös möbel som är designad av Claesson Koivisto Rune. Priset på denna var satt till 295 kr. Klicka här för att komma in på  hemsidan. Claesson Koivisto Rune, är ett svenskt inrednings/designföretag baserat i Stockholm. Företaget grundades 1995 av Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune. Dom tre männen har vunnit massor av priser för både arkitektur och design.          

 

 

Klicka här för att komma in på en bättre och mer utförlig sida där man även får se en bild av dom tre arkitekterna. Jag ångrar att jag inte testade att sitta i stolen för att se hur det kändes. 

  


 


Såg denna gamla resväska full med hattar. Dom har verkligen inrett och gjort lite roligt på nya stället



 


Lite jeans som hängde lite nonschalant men på ett kul sätt


 


Samma här


 


Detta mönster på kläder känner jag så väl igen från 1960-talet och jag har själv både haft en kjol och en kappa i detta mönster som heter "Pepitamönstrat". 

 


 


 


Man kan tydligen göra klädhängare av vadsomhelst...  Det var rätt kul och jag skulle kunna tänka mig det själv men vi har för trångt och en stol står ju ut rätt långt

 


    


Dessutom har dom ett ännu större Café där nu, men vi har inte fikat där än, så jag får fota när vi gör så.

 

 

 

 

#Erikshjälpen #Second #Jeans #Klädhängare



 
 
Ingen bild

SmålandsJenny

17 juli 2014 13:27

Kan lugna dig med att en av stomlinjerna,den gröna 3an går förbi där. Då va det större problem där dom låg innan.

Malin wiper

17 juli 2014 13:54

Vad bra att du talade om detta för då kan man lämna bilen hemma nån gång då man skall dit. Jag sätter in det i inlägget.

Tack!

Ha en fin dag

 
Annelie

Annelie

21 juli 2014 07:11

Vilken mysig second hand butik,, så som de har hänt jeansen hänger de i vissa moderna butik numera.
Denna bokhylla med utdragbar skiva, en sådan hade jag i många år som var efter min mormor.

Pennvässare ja,,, idag är det nog mest stiftpennor som gäller. Även om "vanliga" blyerstpennor finns kvar.

Kramen Annelie

http://minegen65.blogspot.com

Malin wiper

21 juli 2014 12:28

Ja du dom har lyckats bra med Erikshjälpen nu. Jag har ju inte varit inne i såna modebutiker för det finns inte nåt för min numera mulliga kropp tyvärr.

Ja du det är stiftpennor som gäller

kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards