Öppen Ridå

Alla inlägg den 16 juni 2010

Av Malin wiper - 16 juni 2010 16:49

  

Vi hann med rätt mycket på hemvägen eftersom vi åker små vägar för det mesta så kan vad som helst dyka upp. I Blacksta dök denna skylt upp i det natursköna landskapet. Det satt folk ute på gården och fikade och det andades idyll.

 

Klicka här för att komma in på Flens kommun som Blacksta lyder under

 

   

I det här fina gamla huset höll loppisen till. Hon som bor där kom fram till oss och vi frågade lite om huset som hon tagit över efter sina föräldrar. Kvinnan var hur trevlig som helst så vi fick ett långt samtal med henne och hon berättade om bygden. Hon sa att "Rasmus på luffen" filmen från 1981 spelats in där i bygden. Filmen regisserades av Olle Hellbom och för manus stod Astrid Lindgren. I rollerna Allan Edvall, Erik Lindgren, jarl Kulle mfl.

 

          

Här ser vi Allan Edvall och Erik Lindgren.

 

    

Hon pekade på detta hus och berättade att det var en av inspelningsplatserna som skulle föreställa barnhemmet.

 

    

Det var en fantastisk utsikt överallt i bygden ner mot sjön.

 

  

 

I det här huset utspelade sig scener från filmen och nere vid stranden sågade dom ved.

 

    

En bit därifrån låg denna fina lilla brandstation.          

 

    

Såna här vackert slitna byggnader tronar upp sig efter vägen.

 

   

Här en liten del av loppisen som bestod av två våningar och även en del i ett uthus mitt emot. Det luktade fräscht och rent inne i huset och inte det minsta mögel. Jag känner sånt direkt så vi kunde gå omkring där en stund.   

 

Nu går det inte att blogga nåt mer i dag för min nacke är så uppspänd och jag är så less på att det tar sån tid. Jag har i alla fall svarat på alla era kommentarer och även besökt dom bloggar jag kommer in på.         


Ha en fin kväll...   

  

Av Malin wiper - 16 juni 2010 13:02

  

Vi cyklade ner till Ritz konditori för att äta lunch och såg då att dom gjort en egen bröllopsbakelse...  

 

   

När vi kom ner på torget så gapade parken tom och dom fina vita byarumsbänkarna var borta. Vi trodde att dom blivit stulna så vi frågade på fiket men det var kommunen som tagit bort dom och hon visste inte varför. Här brukar det sitta lite folk och det ger känsla åt torget. Jag skall ringa dit och höra vad det är frågan om.

 

   

Vi var in på konfekthörnan för att köpa en tidning och då såg jag dessa läckra godisar som har melonsmak. Dom är förbjudna för mig tyvärr...  

 

 

När vi åkte hem i söndags så fikade vi i Kisa på ett ställe som heter Café Columbia.

 

Klicka här för att komma in på Café Columbias hemsida.

 

   

Det var lite kallt så vi satt inne och där hade dom ett hopplock av möbler från olika tidsepoker.

 

  

 

Från denna gamla radio strömmade gammal musik ut i rummet. När vi var där så sjöng Zara Leander.   

 

Zarah Stina Leander (född Hedberg), född 15 mars 1907 i Karlstad, död 23 juni 1981 i Danderyd, var en svensk sångerska och skådespelerska. Hon begravdes på Häradshammars kyrkogård på Vikbolandet.

 

   

På den öppna spisen stod ett foto föreställande skådespelerskan Greta Garbo.

 

Greta Lovisa Garbo, född Gustafsson 18 september 1905 i Stockholm, död 15 april 1990 i New York City i USA, var en svensk skådespelerska. Hon är rankad som den femte bästa skådespelerskan genom tiderna av Amerikanska filminstitutet

 

   

Här sitter min man och njuter av en god smörgås medans jag fotar.       

 

   

I det här rummet hade dom en liten butik med lite roliga saker att köpa men det var svindyrt.

 

  

Här lite tvålar med bilder av folk från förr.            

 

   

Dom hade jättefina gamla burkar som jag inte vet om dom var nytillverkade. Priset var ca 120:-/st   

 

   

Dom sålde gamla rakblad och massor av värmeljus mm.  

 

  

 

I det rummet fanns också en gammal fungerande radioapparat som öste ut dåtidens musik.

 

   

 

Det satt lite folk på uteplatsen så det var inte så lätt att fota. Jag tog en bild mellan syrenbuskarna. Det var verkligen fint där och det vi åt var till full belåtenhet. Huset är från 1600-talet.

 

          

 

När jag hör namnet Kisa då tänker jag på sångerskan Kisa Magnusson som är född på orten.


Kisa Magnusson heter egentligen Anna-karin Magnusson född 1949. Hon slog igenom 1968 i musikalen hair och deltog under 70-talet i musikaler, melodifestivalen och turnerade även runt i folkparkerna. Hon sjöng vanligen blues och soul och har kallats "Sveriges svar på Janis Joplin". Tyvärr avled hon endast 53 år gammal i ett astmaanfall.

 

Klicka här för att komma in på en sida för att läsa mer om henne och se bilder

   


Det var inte lätt att hitta nåt med henne på Youtube så jag fick ta det som fanns.

        


Av Malin wiper - 16 juni 2010 01:23

  

Jag har sån bloggabstinens så jag sitter här och bloggar mitt i natten...  Jag skall i alla fall försöka få in 2 inlägg/dag trots det långsamma tempot. Nu är kl. 08.25 och jag sitter och skriver på detta inlägg som jag började med i natt...  glömde en bild och då måste jag börja om igen och när det tar 1 minut mellan varje moment så blir man nästan galen och jag borde inte blogga förrens detta är fixat. 


  

Det finns 2 reklamservrar som inte mitt bredbandsbolag får kontakt med och vi är inte ensamma för min man har varit ute på nätet och kollat och många har samma problem och är jättearga. Aftonbladet har tydligen dom två reklamservrarna också för där tar det 3 minuter att komma in. Servrarna heter: adsby.webtrafic.se och adserver.adtech.de Nu kommer inte min man in på Stay friends som han är med i. Det tar 3 minuter så fixas inte detta innan helgen så ringer vi bredbandsbolaget igen. 


 

VARNING FÖR KÄNSLIGA PERSONER

 

EKIVOK TÄNDARPRESENT...    

 

Jag har fått denna tändare av en vän till min son. Hon/han har i sin tur fått den men är ingen samlare så jag fick den istället...  Har inte sett dess like och kan inte låta bli att visa upp den.

 

        

 

    

För att tända denna så trycker man ner mannens ben och akten fullbordas och stormlågan tänds framtill som syns lite svagt på bilden...  Törs man komma in här igen tro?....    Nu har jag inte gått in med närbild så det syns inte hur fräck den är egentligen.

 

            


Nu skiner solen här och jag skall ta mig en cykeltur. Sen skall jag testa om jag kan kommentera på era bloggar. Ha en fin dag.. 

Av Malin wiper - 16 juni 2010 00:42

              


Jag har lite svårt att sova så jag lägger in ett inlägg med mycket möda och stort besvär. Detta är det värsta som kan hända en med dåligt tålamod. Jag avskyr när saker tar tid så nu sätts jag verkligen på prov...  

 

  

 

Den här tändaren i form av en häst köpte min son till mig när han var till Stockholm sist för att träffa en kompis.

 

  

 

För att tända den så trycker man ner svansen och det kommer en låga uppepå huvudet.          

 


Klicka här för att komma in på Duffys hemsida

  


  


Bernard Butler, född 1 maj 1970, är en brittisk musiker, gitarrist, pianist, multiinstrumentalist, musikproducent och sångare

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards