Öppen Ridå

Alla inlägg den 10 april 2010

Av Malin wiper - 10 april 2010 19:09

  


Efter maten tog vi en tur till vår favoritsecond hand "Kupan" Röda Korsets. Det är kul att gå omkring där och kolla på grejer och man känner dom flesta i personalen efter flera år än om en del fallit ifrån tyvärr.

 

  

 

I ett skyltfönster hade dom jättefina små dekorativa koppar.

 

  

 

Koppargrejer finns det alltid mycket av men det verkar inte vara på modet just nu.

 

  

 

Sen gjorde jag fynd. Denna skål (längst fram) kommer från Arabia och jag har 6 st små såna som passar till efterrätter och mycket annat. Nu hittade jag två stora såna som man kan ha sallad, potatis, frukt eller annat i. Dom såg helt oanvända ut och dom har en tidlös stil. Dom hade fått in jättemånga och nu fanns det bara två kvar jag fick ge 40:-/st. Servisen säljs fortfarande  på heminredningsaffärer. En sån stor skål får man ge ca 300:-för. Dom små skålarna som jag redan har 6 st av kostar 165:/st och jag har köpt dom för 25:-/st på second hand för flera år sedan och dom är lika fina än fast jag maskindiskat dom i flera år.         

 

  

 

Servisen heter "Arctica" från Arabia. Klicka här för att gå in och kolla hela serien med priser och allt.

 

  

 

Det fanns ett jättefint oförstört gammal våffeljärn i skylten. Ett sånt hade mamma när vi växte upp och det blev så goda våfflor i ett sånt.

 

 

 

ner inte skriva om allt jag gjort i dag så resten kommer i morgon. Nu skall jag svara på era kommentarer och sen se på tv. Hoppas ni får en toppenkväll vad ni än skall hitta på...  

 

 

Av Malin wiper - 10 april 2010 17:45

  


Vi kom iväg till Jönköping i alla fall och har haft en härlig dag som började med att vi gick på en relativt ny restaurang och åt lunch. Den heter "Hot & Gott" och serverar thaimat, wokat och lite annan mat. Vi blev glatt överraskade för det visade sig vara ett höjdarställe och servicen var hur bra som helst och maten serverades med finess och det lilla extra som skiljer agnarna från betet. Han som serverade just då äger restaurangen och kommer ursprungligen från Vietnam men hade bott i Sverige så länge att han pratade flytande Svenska.

 

klicka här för att komma in på deras hemsida.

 

  

 

Här lite möbler där dom som kommer för att hämta take away kan sitta och vänta. Det går även att inta sitt kaffe i denna mysiga miljö.

 

  

 

Inredningen gick i svart, vitt och brunt. Det ser väldigt fräscht och stilfullt ut och man kan även se in till köket där kockarna jobbar och det ser jätterent ut.  

 

  

 

  

 

Jag tog wokad kyckling med cocosmjölk och champinjoner. Till detta var det massor av goda grönsaker och på tallriken låg det vitkål, apelsinklyfta, tomat och gurka. Det kom in så här men den runda skålen skall ställas på sidan och sen skall man lägga upp maten på tallriken. Dom har anpassat styrkan på maten så Svenskar klarar av att äta. Jag tog styrka 2 på chilin och min man 3. Den var ändå rätt stark men jättegod.

 

         

 

Gurkan var omsorgsfullt uformad som ett smycke och sånt uppskattas.   

 

    

Tomaterna såg ut som fjärilar.

 

  

 

Så här ser det ut på utsidan. 

 

Av Malin wiper - 10 april 2010 09:51

  


Nu funkar det för oss båda ute på nätet. Routern på bilden har min man uppgraderat med ny firmware. Han skall göra detsamma med den nya routern som vi får byta till om den gamla inte funkar igen.

 

  

 

I går när han var till Jönköping så köpte han denna strömadapter istället för den gamla som tydligen gått sönder. Tur att han kan fixa med sånt för jag fattar ingenting. Egentligen borde man lära sig allt som man måste för att vara på nätet för fel uppstår hela tiden.

 

  

 

Jag nyss duschat och gör mig nu iordning för utgång. Det är möjligt att vi åker ut en sväng och ser oss omkring. Det är 4 grader varmt och sol till och från. Det är även möjligt att vi går på bio för vi har två fribiljetter som vi vill utnyttja.

 

  

 

Läste att författaren Kerstin Thorvall gått ur tiden 84 år gammal. Hon var verkligen en fri själ när hon var i sin krafts dagar. Hon levde livet fullt ut och blev ofta hårt ansatt. Hon skrev en del böcker som retade upp folk. Jag har följt henne genom tv i alla år. Hon hade det inte lätt på slutet och avskydde att bli gammal och behöva ha hjälp för allt och vem skulle inte känna så. Att bli gammal är ingen höjdare och att sen bli gammal och sjuk...  

 

            

 

Jag är själv ingen bokläsare för jag har för dåligt tålamod och svårt med koncentrationen sen jag brände ut mig. Mitt synfel gör att jag har svårt att fokusera på texten och det har blivit värre med åren. Jag håller mig till filmatisering av böcker. Min man har inte läst nåt av henne trots att han läst det mesta. Jag har i alla fall följt henne i debatter och annat så lite vet jag i alla fall. 

       

  

Kerstin Hilma Margareta Thorvall, född 12 augusti1925 i Eskilstuna, död 9 april2010 i Stockholm, var en svensk författare, illustratör och journalist.

Kerstin Thorvall utbildade sig till modetecknare på Beckmans 1945-1947, och hon debuterade som författare 1959 med Boken till dig. Hon har därefter gett ut såväl barn- som vuxenlitteratur och varit kåsör i Veckorevyn och Damernas värld 1966-1975

 

Klicka här för att läsa vad twittrare skriver    

 

                

 

Av Malin wiper - 10 april 2010 08:21

               


I natt har jag då i alla fall sovit som en stock. Tack för alla fina kommentarer som väntade mig här. Ni är för gulliga det värmer mitt gamla hjärta...    Nu har vi ätit frukost och solen börjar titta fram igen. I går fick jag ett godisåterfall. När jag var till ICA efter min promenad så såg jag att Lindts kommit ut med en ny choklad som hade nåt slags krämigt innehåll.

 

                                 

 

Jag tänkte att jag skulle ta en bit nån gång då och då. Öppnade och tog en ruta och den satte igång mitt sötsug med sån kraft att jag åt upp hela kakan snabbt som ögat....  sen mådde jag inte bra varken fysiskt eller psykiskt...  det måtte ha varit mer än 1000 kalorier i denna kakan tyvärr. Så nu är det bara att ta nya tag.

 

                                   


klicka här för att komma in på Lindts sida där denna dessertchoklad finns. Den heter "Chocolat Lait" äter man en eller två bitar så är den jättegod men sen blir den för söt.

 

 

   


Så här ser den ut och passar ypperligt att bjuda på och kan även avnjutas till en kopp kaffe av alla dess sorter. 


       Hoppas ni alla får en fin lördag...   

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards