Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 7 maj 2021

Kålsymfoni av anamma färs, sockor från Lidl och The Ukulele Orchestra

Av Malin wiper - 7 maj 2021 07:15


 

Häromdan lagade min man till en kålpudding och istället för vanlig köttfärs så använde han Anamma formbar färs. Det är den bästa vegetariska färsen av flera andra sorter tycker vi båda


  

Det är ingen kålpudding vi gör i ungnen så den ser ut så här färdig 


Kålsymfoni skapad av Mr T


Recept:

 


200 g Spetskål


200 g Anamma formbar färs eller köttfärs


100 g  Morötter


100 g Palsternacka


  50 g  Zucchini (liten)


           Japansk soya


           Salt Peppar.


           Timjan eller medelhavskryddor.

 


Stek färsen och krydda den försiktigt.


Ställ undan och håll den varm. 


Skär grönsakerna smått, håll dem åtskilda. Lägg morötterna i en kastrull och häll på 2 dl vatten. Koka upp och sätt klockan på 20 minuter. När det är 13 minuter kvar lägg i Kål och Palsternackan. Lägg i Zucchinin när det är 6 min kvar. När tiden är ute häll grönsakerna i ett durkslag och låt rinna av. Värm upp stekpannan på medelvärme, lägg i en stor klick smör som brynes. Lägg i grönsakerna och färsen. Fräs till det luktar gott av kålen. krydda med soyan och de andra kryddorna efter smak. Servera med  ekologisk  kravmärkt Rödvinbärsgelé från Torfolk Gård. Jag tycker den smakar bäst av alla jag köpt på matbutiker. Här i Hallsta finns den bara på Matpiraten. City Gross i Västerås har den också


 

På lite närmare håll


 

Jag fick tag på såna här kortsockor på Lidl och nu fick man 5 par för 39.90 och det är ju superbilligt


 

Dom är i 4 olika färger blått, rosa, gråa och vita. Märket heter Esmara Ladies' Training Socks


 

Min man fick en sten i skon när vi var nere i centrum en dag. Tur att det finns så många bänkar i centrum och lite överallt i samhället


 

Några bilder som jag fotade utanför Åsby Floristen


  

       

Ennio Morricone med The Green leaves of summer

 

 

En minnesbild på mig från 2015 då vi satt och fikade på uteserveringen hos Malmborgs Lilla i Jönköping. Det var vårt stamfik i Jönköping än om vi besökte lite andra också emellanåt. Två år senare flyttade vi från Småland till Hallstahammar. Vi har verkligen haft ett omväxlande liv med många flyttar både sen jag träffade Mr T och jag var ju van sen förut också. 

 

                         


                                                    Clipart Library 

Min man åkte iväg med sjuktaxin redan 07.00 så jag gjorde mig iordning och gick ut en promenad. Nu har vi fått lite bättre väder för solen skiner redan på morgonen och i morgon har vi hyrt elbilen och skall träffa min mans bror och umgås några timmer. Vi försöker att inte tänka så långt framåt utan njuta av det som fungerar nu. Det fungerar fortfarande dåligt på bloggplatsen så det är svårt att blogga. Jag behöver nog en reservblogg eller egen domän 

 

          

The Ukulele Orchestra. The Good the Bad and the Ugly (Ennio Morricone). Dom gör en egen rolig version av låten och dom är supermusikaliska

 

 

#Anamma #Kålpudding #Kortsockor #Sten #Floristen #Ukulele

 
 
Veiken

Veiken

7 maj 2021 12:32

Spetskål är en ny favorit hos mig! Man kan göra kålpudding på många sätt och ert sätt verkar vara hur gott som helst om man byter ut vegofärsen, samma som ni har, mot riktig köttfärs. Jag har försökt några gånger, men tycker inte om konsistens eller smak även om man kryddar på samma sätt! Kräsen känner jag mig!
Däremot tycker jag om att fika även om det blir sällan. Desto godare känns det då!
Kramar

http://https://www.veiken.se

Malin wiper

7 maj 2021 12:45

Spetskålen är också en ny favorit för mig och den är lite mildare för magen. Kul att du också gillar den

Det går väldigt bra att byta ut till vanlig köttfärs och det skall vi testa nästa gång vi gör kålpuddingen. Godas är den ändå i ugnen

Du behöver inte vara kräsen för det utan man tycker olika och gillar man inte nåt så skall man avstå. Denna sort som vi köper är den bästa för dom andra vegetariska färserna kan jag inte äta alls.

Vi fikar lite för mycket ;) men jag blir så uttråkad. Bara vädret blir bättre så kan man ta med sig fika själv ut och sätta sig på ett vackert ställe

Ha en fin dag
kram



Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Av Malin wiper - Onsdag 17 april 07:30

   I går hade jag tid på Citypraktiken för att undersöka mina öron. För ca 1,5 år sedan så hörde jag ett litet brus i öronen på kvällarna. Sen eskalerade det men jag har inte hört bruset när jag varit utomhus utan mest när jag skall sova. Tyvärr ha...

Av Malin wiper - Tisdag 16 april 08:45

    I går hade vi en riktig vårdag och jag såg detta andpar som låg i solen vid svartån och hade det bra     En ringduva dök upp på en gräsmatta och brydde sig inte om oss     Ytterligare en bild på den fina ringduvan. Jag är så fö...

Av Malin wiper - Måndag 15 april 15:15

    Efter all musikunderhållning i lördags på Röda Korset så var det dags för dans. Det är en tjejdansgrupp från Fryx dance company. Dom väldigt duktiga, smidiga och hade en väldigt bra rytm och enérgi. Dom går på Fryxellska skolan          ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards