Öppen Ridå

Alla inlägg den 12 maj 2020

Av Malin wiper - 12 maj 2020 14:15


  

I dag var det så vackert ute då vi promenerade först ner till centrum. Solen sken vinden hade avtagit och vi har nu 14 grader varmt i skuggan

 

 

Jag såg i solgasset hur en BUICK LE SABRE från 1967 kom åkande mot oss. När veteranbilar börjar dyka upp då är det vår. 

 

 

Det kändes som en kopp kaffe och en smörgås skulle sitta fint innan vi tog en längre promenad. Naturligtvis hos vårt stamfik Hallsta Café & Restaurang

 

 

Vi valde våra nuvarande favoriter mörkt bröd med ost, skinka, salladsblad, lök, gurka och tomater.

 

 

Sen promenerade vi vidare på lite mindre vägar utanför centrumkärnan.

 

 

Nu börjar tulpanerna långsamt blomma ut i rabatterna men ack så fina ändå

 

 

Det är bara lite mer värme som fattas

 

      

Dagens vindsnurra del 12. Klicka här för att se ett klipp från en Whirligig festival 2009

 

 

Grönt är skönt och i år blir det nog mycket av balkonghäng

 

 

Färgstark fågelholk på ett gammalt garage livar upp

 

 

En kruka med blommor var så generöst utsatt mitt på en gräsmatta

 

 

Kom och hämta hem mig

 

 

Vi har kommit lite fel, här skulle vi väl inte dumpas?

 

 

Svindlande höjder 

 

 

Nu efter lunchen tar vi ytterligare en promenad för det var så otroligt skönt ute. Sen skall jag ringa min bloggläsare/vän Lena i Göteborg och prata bort en stund. Ha det bra och sköt om er

 

     

Melody Gardot med Morning Sun 

 

#Promenerade #Buick #Smörgås #Tulpanerna #Vindsnurra #Grönt #Kruka #Melody

Av Malin wiper - 12 maj 2020 08:30

     

Klicka här för att läsa om mycket som jag funderat på. Jag arbetade ett antal år i både inom arbetsterapi och annan sjukvård. Jag har sett hur allt fallit ihop som ett korthus dom senaste årtiondena. Det började med att dom la ner arbetsterapierna och det gjorde att dom äldre inte fick nån aktivitet och det var förödande. Efter det så har dom permitterat tiotusentals av vårdpersonal och det har vi sett konsekvenserna av redan och nu ännu mer i och med covid-19.

 

                    animated-medicine-image-0004

 

Vi äldre har varken plats eller värde längre och då blir corona verkligen en ättestupa för oss. Dom vill bli av med "köttberget" som dom kallar oss. Vi blir matade varje dag nu med bilder där vi får se hur skröpliga och gamla vi är från 70 år och uppåt. Det har till och med hittats på fler indelningar av åldrar så nu har vi: yngre- medelålders, övre-medelålders, äldre-äldre, yngre-äldre. Sen har vi varken yrkesidentitet eller namn längre utan vi heter rätt och slätt pensionärer, Nej!, tack jag heter Malin

 

Alla blir äldre om man får leva men det verkar ingen tänka på. Efter ett helt livs hårt arbete så slängs man på sophögen och behandlas sämre än djur. Nu ser vi det ännu tydligare, i och med Covid-19, hur äldre smittas ner godtyckligt inom äldreomsorgen. Själv har jag haft en enorm tur som klarar mig själv utan nån hjälp och slipper sitta på ett serviceboende och tyna bort.  Det finns dom som är mycket yngre än mig som hamnat i den situationen. Det gör ont i mig att tänka på hur det går till och hur personalen blir behandlad, nästan som slavar med låg inkomst och dåliga arbetsförhållanden med timanställningar. För att inte tala om all vårdpersonal som tar hand om covid-19 patienter. Det kommer att bli många utbrända efter att detta tagit slut. Hoppas det blir protester efter pandemin så det inte bara fortgår för det påverkar oss alla i slutändan

 

               animated-health-image-0029                                           animated-health-image-0029 

 

Det är ett så gigantiskt misslyckande av politikerna så man baxnar. Dom 8 år med moderat ledning gjorde ju också att skeppet började sjunka och det som försvann för löntagare byggdes aldrig upp igen. Gapet mellan fattiga och rika ligger nu på en 1930-talsnivå och det säger väl allt. Det känns faktiskt sorgligt att min generation kommer att dö med vetskapen om att ingen rättvisa finns och att alla inte har samma värde.

 

Tack för ordet!

 

     

Sophie Zelmani med I'will be there. Hon har en lugnande påverkan och det behövs nu. Nu önskar jag mina besökare en så bra tisdag som möjligt. Sköt om er och tack för att ni tittar in 

 

#Ättestupa #Covid-19 #Sophie

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards