Öppen Ridå

Alla inlägg den 21 februari 2016

Av Malin wiper - 21 februari 2016 16:15


 

   

När vi äter korvrätten i våra dietrecept så skall korven innehålla 10-15% fett men vi hittade en som var 9% fett och det kan tyckas för lite men den är jättegod. Vi har köpt den på vårt ICA och den kommer från Lithells och innehåller 55% kött. Den är fri från både gluten, laktos och mycket mer, dessutom nyckelhålsmärkt. Klicka här för att läsa mer om denna korv. I vanliga fall äter jag sällan korv men nu behöver vi variation så det blir en salig blandning men mest av grönsakr. Till middag skall vi pröva ett nytt recept där kassler ingår. Vi köpte för ett tag sen en elektrisk skärmaskin på Sam Hjälp second hand som var svinbillig. Den skall vi nu använda för att få tunna skivor av allt för jag gillar inte när dom är för tjocka 

 

   

Så här ser skärmaskinen ut som kommer från BBC, jag har sökt på nätet men kan inte hitta detta märke. Vi kom inte ihåg riktigt vad vi betalade men det var långt under 100 kr

 

   

 

På bild 2 ser man att den går att fälla ihop också. På bild 3 är min man på väg att skiva en kassler i tunna skivor. 


 

   

Så här tunna och fina skivor blev det.                       

 

   

Mr T kom hem med spetskål en dag och nu har han strimlat den så vi skall steka kålen till korven och sen ha kokta grönsaker till. Mr K du har fått igång oss rejält så vi har nu lämnat "frosseriscenen" och vandrat in på "nyttighets-scenen"            

 

   


Min bloggläsare Lena som har läst min blogg sen snart 7 år tillbaka hade ett sånt läckert klistermärke bakpå ett brev som jag fick. Jag gillar allt som är lite filmiskt och frågade henne om hon kunde köpa ut såna åt mig om hon hittade eller några andra liknande. Vi får se om det lyckades.



  Har ni läsare sett klistermärken som är i form av kameror eller annat filmiskt?. Om ni gjort eller gör det så hojta till.. Hoppas ni får en fin och njutbar kväll 

      

 

 

#Falukorv #Skärmaskin #Kassler #Spetskål #Klistermärken

Av Malin wiper - 21 februari 2016 09:00

  

Vi åkte iväg till Jönköping i går för lite ärenden och då hade inte ovädret kommit igång helt men det började snöa och blåsa lite. Helt plötsligt åkte denna lastbil om oss och när jag såg texten på bilen "Rent A Wreck" så dök ett  dråpligt minne upp från 16 år tillbaka då vi flyttade hit till Vaggeryd från Katrineholm.   

Vi arbetade då 3-skift i Katrineholm och hade rätt bra ställt så vi hade en BMW från 1989 som vi sen använde när vi köpte en ny husvagn när vi flyttade till Småland. Den blev sen lite för dyr i drift och även vid reparationer men många trodde bilen var helt ny så fin var den. 

 

Nu kommer vi till kärnan av det lustiga. Vi var och hälsade på min son som då bodde i Sundsvall, på södra sidan om stan upp mot södra berget. Vi parkerade utanför hans hus och när vi sen skulle åka alla tre ut på stan så fick vi inte upp bildörrarna  

 

Vi var helt desperata så vi var tvungna att hyra en bil och då sa min son att det fanns en firma som hyrde ut bilar som var gamla men genomgångna så dom skulle gå bra. Biluthyrningen vi åkte till hette just "Rent A Wreck". Bilen vi hyrde funkade jättebra hela tiden vi var där men det var ju rätt dråpligt att vår BMW stod på parkeringen hela tiden medans vi hyrt ett "vrak"..  . Då var det så nytt med denna form av uthyrning men nu är den spriden över hela landet och man sparar pengar att hyra av dom och bilarna är genomgångna och kördugliga                                

 

När vi skulle åka hem så kom vi plötsligt in i vår bil och då ringde vi en verkstad innan vi åkte hem och den fanns utefter vägen. När dom undersökte bilen så sa dom att det var huvudsäkringen i bilen som hade ärgat så det blev för låg spänning och det påverkade datorn så den låste igen bilen. Dom bytte säkringen och det kostade 1 kr...  men vi blev så glada och lättade så vi gav honom 100 kr.

 

     

Bilen såg ut ungefär så här som denna jag lånat på nätet. Jag hittar inga bilder på vår just nu för dom är nog på vinden

 

   

I går kom min man hem till mig med dessa gula fina tulpaner. 

 

       

På kvällen myste vi med den goda salladen från dieten vi går på. Nu är vi inne på dag 7 och det känns som kroppen börjar vänja sig och vi känner även att kläderna sitter lösare. Jag har inget sockersug alls men när jag åt kakan på Jonssons i fredags så fick jag lite sug så jag kommer att ta sockerfri kaka dom gångerna jag fikar ute. Vi äter bara två hårdbrödssmörgåsar på morgonen och mjukt bröd törs jag inte äta för då triggas suget igång igen.  Ute snöar det för fullt så det känns som julen borde flyttas fram några månader...  . Ha nu en skön söndag och sköt om er



Klicka här för att läsa i Aftonbladet om vad som skrivs så bra om pensionerna. Dom är lägre än lägsta lönerna 

 

#Rent #BMW #Säkringen #Tulpaner #Salladen

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards