Öppen Ridå

Alla inlägg den 8 september 2014

Av Malin wiper - 8 september 2014 16:15

  

  

När vi var på Fryebo "Lantbruksveteranernas dag" så hade dom försäljning av potatis och ägg. Det var två fina hjälpsamma killar som stod där och sålde, dom var söner till han som driver Jussö gård. Potatis och äggen kom från Jössö gård som ligger mellan Skillingaryd och Klevshult. Killen här berättar att dom har fyra sorters potatis och en av dom är mandelpotatis som vi köpte en påse av. Dom har varken hemsida eller facebook. Vad jag kan se på nätet så heter dom Granefelt Lantbruks AB. Klicka här för att se vad man kunde läsa 2008. Klicka här för att komma in på en sida från 2013 där man ser ägarparet  

 

Jag ringde upp han som driver Jussö gård för att få lite mer information. Han heter Johan Granefelt och var jättetrevlig och hjälpsam. Dom har öppet varje dag mellan 11-18 och då är det självbetjäning och man kan antingen lägga pengar på avsedd plats eller använda Swish över mobilen. Klicka här för att lära er hur man använder swish. Jag hade inte en aning om detta så jag hänger inte med fullt ut tydligen...   . Dom har 4 potatissorter bland annat mandelpotatis, King Edward, fontane och en till som var röd men jag  kom inte igåg vad den hette. 

 

Just nu håller dom på att bygga om för dom kommer att bli ekologiska och nya höns kommer 2 oktober, det låter toppen 


  

Potatisen såg jättefin ut och min man plockar här i potatisen i en kraftfull papperspåse. Jag blev sugen på surströmming som jag inte ätit på flera år. Nu när gallstenarna är borta så måste jag testa igen och se om det funkar

 

   

Här ser man deras ägg

 

   

Här går min man iväg med en karta ägg till bilen. Hade jag varit i bättre form så hade jag frågat folk mer om evenemanget och traktorerna men nu blev det bara lite information men det får gå det också.

 

 

   

På söndag morgon så kokade vi två ägg för att testa på hårt bröd. Vi äter bara en smörgås nu på mornarna för att försöka dra ner kalorier. Äggen var gula, smakrika, krämiga och jättegoda   

 

   

Vi kokade dom 7 minuter och det var helt lagomt för jag vill inte ha så hårdkokt utan det skall vara lite lösare i mitten. Dessa var nog de krämigaste ägg vi ätit och det gillas 

 

   

Min man lagade luchen samma dag och kokade en del av mandelpotatisen vi köpt. Han kokade rätt många för han äter kallpotatis på smörgås ibland och har lite kaviar uppepå. 

 

   

Min man gillar att improvisera så här ser ni en liten kycklinggryta han lagat. Såsen var helt underbart god och kycklingfiléerna perfekt stekta. Han hade även baby och roccolasallad i grytan

 

       

Till detta buljongkokade han morötter och brocolli. Sen hade vi lite vinbärsgelé som tillbehör. Potatisen var supergod och smakrik också. Vi kommer att åka dit och handla potatis och ägg så ofta vi kan. 

 

 

 

#Jussö #Ägg #Potatis #Mandel #Kycklinggryta 

 

Av Malin wiper - 8 september 2014 11:30


   

   

Sen var det då dags att bege sig till den stora platsen där traktorerna visades upp, och här ser ni en pappa med sin  son som åker på sin jättefina traktor, det såg så gulligt ut. Det var otroligt svårt att fota för solen var jättestark så jag fick inte så många bilder som jag var nöjd med och dom som var någotsånär fick jag arbeta med i fotoprogrammet   

 

Det var en stor fin plats där evenemanget höll till och det var jätteintressant och kul att det även fanns loppis, kaffe, bröd och annat att köpa och lotteri. Det kom fler och fler bilar så detta är populärt och kommer nog att bli ett återkommande evenemang.  


      

Baksidan av den fina röda välskötta traktorn


     

Klicka här för att komma in på en sida med gamla fina traktorer


      

Gamla traktorer är precis som veteranbilar jättesnygga. Klicka här för att se en traktorparad


Plogblad 


  


Jag filmade en snutt på en tändkulemotor , glödkulemotor, även kallad råoljemotor eller petroliummotor (fotogenmotor), är en förbränningsmotor av kolvtyp som förr användes till att driva bland annat fiskebåtar, sågverk, pumpar, tröskverk och traktorer. Den är upphovet till det klassiska dunk-dunk-ljudet från gamla fiskebåtar 

 

Klicka här om ni vill fördjupa er lite mer ang detta 


Det är verkligen en känsla över dessa gamla jordbruksmaskiner. Jag hade tänkt skriva om varje traktormärke men det fick jag lägga ner för tiden och orken räckte inte till. Jag hade helst velat dokumentera dom jag fick bästa bilderna på. 


   



  

Klicka här för att komma in på en sida som handlar om Bolinder-Munktell traktorer 

 

          

      

Här råkar min mans mobil komma med på ett hörn och jag ville inte beskära för det är kul med lite överraskningar i en bild


  

Detta var en jättesnygg lastbil men solen sken mot den från alla håll så jag fick ta en detaljbild istället

 

Dom senaste åren har man sett fler och fler tjejer och kvinnor som kör lastbil, traktor och andra fordon och det känns jättekul. Jag såg en ung tjej i lördags som rattade en riktigt stor och lång långtradare och det gjorde hon otroligt bra. Det är som inom industrin där jag var den första kvinnan på det AMU som gick på CNC-utbildning och på Verkstadsmekaniska var det bara några som utbildade sig.  Det fattas nu bara att fler män väljer vårdyrket för då kommer lönerna att höjas, män går inte med på såna låga löner.     


         

Tyvärr gick denna snygging bara att fota från baksidan på grund av sol  


  

Det fanns en del kor att titta på också i hagarna runt platsen där dom höll till



Fortsättning följer med Jussö gård 16.00     


   

#Fryebo #Traktorer #Kor #Ekipage   

Av Malin wiper - 8 september 2014 07:00

  

Jag visste inte om jag skulle komma ut nåt i lördags men jag sa till min man att vi åker ut planlöst mot fryebo och ser om vi åker in där. Dom hade ju sin årliga "Lantbruksveteranernas dag" som nu är inne på tredje året. Värdarna var på Norrgården i Fryebo hos Arne Johansson med stöd av lantbrukssektionen inom röms Fordonshistoriska klubb


Jag beundrar dom som har gamla traktorer och andra jordbruksmaskiner och att  dom sköter dessa så vi och kommande generation får njuta av historiens vingslag.  Det vill ju till enérgi och kraft att sköta om dessa så dom bevaras


    

Det var så vackert på den lilla stenvägen till själva utställningsplatsen så man bara njöt och alla bekymmer föll av ens axlar och njutningen var total. I vanliga fall så hade vi varit där tills det slutade men jag har som sagt dålig enérgi och min man hade ont i sitt knä. Han skall försöka få en röntgenundersökning för nu hjälper inte cortisonsprutor längre. 

 

   

När vi började närma oss så åkte vi förbi denna fina häst med killen som skötte om den 


    

Här har vi kommit till platsen för evenemanget och parkeringsvakter hänvisade oss till lediga platser, det kostade 20 kr och det var billigt. Vi var där redan 10.00 och det höll på till 14.00


Klicka här för att komma in på Skillingaryd.nu och läsa om evenemanget och se jättefina bilder

 

  

Inne i denna fina lada så kunde man få sig en kopp kaffe med hembakt bröd. Dessa tre färgstarka trevliga kvinnor skötte om serveringen och även lotteri och lite annat 

 

Dom sålde även korv utanför men vi var inte så hungriga utan nöjde oss med fikat. Dessutom fanns en loppis i en byggnad i område 

 

   

Så här fint hade dom ordnat inomhus om vädret hade varit dåligt

 

  

Vi satt oss ute och åt en jättegod hembakt smörgås med ost och skinka   

 

  

Här ser ni kvinnan vi köpte lotter av 

 

   

 Jag kunde inte hålla mig borta från hönsgården som var en bit bort...  

 

  

Kolla vad kul dom gjort här med halmbalar att sitta på, man kommer att tänka på Rednex 

 

Rednex med Mama take me home

 

   

Här står jag på parkeringen och blickar nedåt mot händelsernas centrum. Det man ser är stället där man kan få sig en varm krov 

 

  

Vi köpte både matbröd och kaffebröd här. 

 

     

Jag tar mig en vila utanför loppiset

 


Jag hoppas ni haft en njutningsfull helg. Vi har ju fått sommaren tillbaka och håller det sig till 20-25 grader så kan även jag stå ut...  . Vi har lite kaos här igen för min man hämtar ner kartonger från vinden och vi rensar ytterligare så vi har så lite som möjligt kvar. Dessutom hittade vi saker som vi letat efter. Han tog ner 4 kartonger och gick tillbaka till vinden med 1 så det händer verkligen nåt. Han har nu sammanlagt fått bort 6 kartonger och vi har 13 kvar i källaren och 25 på vinden så vi har lite att göra.  

 

 

Fortsättning följer från Fryebo med traktorer 12.00.........  

  

 

#Fryebo #Äppellängd #Matbröd #Lotter #Halmbalar #Hönsgård #tupp #Smörgås #Lada #Melas #Rednex 

 


Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15 16
17
18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards