Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 juni 2013

Av Malin wiper - 1 juni 2013 19:00

  


Jag var så utvilad i morse så dagen har blivit fantastiskt fin och rolig. Vi åkte iväg 09.30 till Ölmstad för att vara med på Ölmstad Dagen (ligger mellan Gränna och Huskvarna, gamla vägen) och även träffa Skrivmoster och hennes man utanför Kryssets Lanthandel där marknaden pågick. Det var i full gång när vi kom och det var så kul att träffa Skrivmoster och hennes man igen. Dom bor ju där och det är sanslöst vacker natur som gör att man blir lyrisk. Det har hänt så mycket så jag får skriva i flera omgångar och just nu är jag jättetrött. Dom hade även Marknad i Jönköping så vi åkte dit senare. Även vädret var perfekt men när vi åkte hem från Jönköping så började det regna för fullt men det behövdes eftersom det var så tryckande i luften. 



   


Här fick man prosmaka Emmas delikatess Ostkaka och den var supergod och inte så fet och gräddig som en del andra är och den hade massor mandel. Sen tog vi en massa lotter.



   


Jag hittade ingen hemsida på nätet eftesom jag glömde fråga vart dom hade sin verksamhet. 



    


En häftig bil som hade träinlägg på sidorna men hälften av alla bilder jag tog blev dåliga för det var så soligt, dom sålde smycken från bakluckan.  Det är en Mercury Colony Park från 1957 och i bra skick. Den är importerad från USA 2002. 



   


Jag tog inga närbilder på vad som såldes men det var allt från mat till en salig blandning av saker.

  



  


Sen blev vi sugna på att sätta oss på Lanthandelns uteservering för att få nåt i oss. Vi valde Emmas Ostkaka som dom hade gjort som små runda bakelser. Till det tog vi kaffe. Inne i Kryssets Lanthadel var det fullspikat med folk. 



     

Här sitter vi och mumsar i oss och njuter som bara den. Vi fick även träffa deras son med hans familj som består av fru och två  fina flickor.


   


Så här ser portionerna ut, det var alldeles lagomt mycket.



    


Skrivmoster och hennes man har lärt känna mycket folk redan och dom har jättebra grannar. En av dom hade denna läckra väska med motiv av Marilyn Monroe, och då kan ju inte jag hålla borta min kamera...    

 

 

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild


   


Vi hamnade mitt uppe i underhållningen...  Ett gift par som spelade och sjöng jättebra. Deras reportoar var från Evert Taube, Elvis, Tommy steel, Björn Afzelius, Anita Lindblom mfl. Dom hade jättefina röster och har varit med i körer. Tyvärr så hoppade modemet ur mitt uppe i inmatning av ett filmklipp på musiken och nu orkar jag inte börja om för det tar sån tid.



 


Sen såg jag denna bländande gröna bild som är en Renault 4 l.

 

  



  



Denna Fiat 500c convertible från 1950,  var sanslöst tjusig så vi var tvungen att undersöka den lite extra. 



      


Klicka på bilderna så blir dom större.


  


Här säljs det ägg från frigående höns. Det såldes även blommor och bär. 

 

  

  

Det enda vi köpte var denna tavla som konstnären Paddoc handcolorerat. Det var ett orginal och motivet är från "Smedsbyn" i Huskvarna. Klicka här för att komma in på Galleri Smedsbyn. Vi fick den för endast 80 kr. Det fanns en hel serie men det hade vi inte råd att köpa. Skrivmoster och hennes man köpte en också. Den är jättesnygg i verkligheten men vi skall flytta upp bilden eftersom texten inte syns där det står om motivet. 



   


I ett marknadsstånd kunde man köpa detta gamla fina dragspel. 


 

 

Fortsättning följer i morgon.........................

 

  

 

Tack Skrivmoster och Mr E för en härlig dag

 

 


Elvis med "Blue Suede shoes" . Ha en skön lördagskväll


  


Den här låten sjöng dom också. Tommy Steele med "Singing the blues". Tommy Steele har nu hunnit bli 76 år. Han föddes i Bermondsey, London och är en brittisk sångare och underhållare., som slog igenom som en något mjukare rocksångare än Elvis Presley, och ett tag var en rival till honom om populariteten. 




Av Malin wiper - 1 juni 2013 14:00

   


Vi var in till Sam Hjälp i Huskvarna för ett tag sen och då såg jag denna symaskin som ser exakt ut som en symaskin (singer) min mamma hade i många år. 

 

  

 

Dom hade fått in en jättefin Darttavla som man önskar man hade haft plats för. Den kostade bara 65 kr, och den blev såld medans vi var där.

  


    


En gammal herrcykel som tillverkats av Nymans verkstäder i Uppsala. Klicka här för att komma in på en sida där man kan läsa om Nymans Verkstäder och se ett filmklipp. Jag älskar att cykla men min nacke gillar det inte för jag spänner upp mig och blev så yr varje gång vi åkte ut på långtur så jag var tvungen att sälja cykeln. Jag höjde upp styret men det hjälpte inte. Köpte sen en moped men den blev stulen så jag hann inte använda den. Vi har inte fått ut nåt på försäkringen än fast det gått över ett år, och det tycker jag är botten. Vi skulle vilja byta försäkringsbolag men tyvärr är detta bundet till vårt fack.

 

 



    


Min man såg denna väska som man inte såg direkt vad det var för nåt. På prislappen stod det 250 kr.  



  


Det visade sig vara en lyxvariant av picnick-väska, den var helt oanvänd. Otroligt snygga plastglas och även snygga bestick, allt satt ordentligt fast med skinndetaljer. Inuti fanns det tallrikar, burkar och en liten kylväska mm. Vi har redan en picknickryggsäck som vi köpt där.



   


Vi gjorde oss av med köksradion när vi flyttade från huset men nu har vi ångrat oss så vi köpte en gammal radio för 50 kr som vi nu har på köksbordet. Det är en Dux TR4221. Det blir så tyst när man står i köket och pysslar så den behövs. köket ligger så långt ifrån vardagsrummet så man hör knappt tv:n. Klicka här för att se en annan gammal Dux radio. Vi hade en nyare förut som såg ut som en väska, lite retro. 



    


Vi köpte även denna lampa som är en "IKEA Stockholm". Vi kom över den för 50 kr och den ser helt ny ut. Serien Stockholm är rätt dyr och kostar från 800 kr och uppåt. Denna lampa är rätt tung och har en kraftfull porslinsskärm  man tänder den genom att stoppa in handen under skärmen och där kan man även reglera ljuset genom att klämma på delen under lampan.  Vi skall köpa ett bord och ställa vid vår bäddsoffa i datarummet och ha lampan på. Denna lampa är tydligen svår att få tag på, och finns inte längre i sortimentet men klicka här för att se en annan i serien.  

   

 

  

 

Reba McEntire med låten "Turn on the radio". Klicka här för att komma in på hennes hemsida. Hon föddes 1955, och är en amerikansk sångerska och skådespelare. Hon slog igenom inom countrymusiken under slutet av 1970-talet och början av 1980-talet. Reba blev utsedd till bästa sångerska fyra år i rad av Country Music Association och har en stjärna på Hollywood Walk of Fame. Under 1990-talet börjad hon sin skådespelarkarriär i filmen Hotet från underjorden (1990) 


Av Malin wiper - 1 juni 2013 08:00

 

Min man kommer ut från parkeringshuset "Aktern"  



Jag har lite bilder jag tog för nån vecka sen när vi var till Jönköping så jag har slängt ihop ett inlägg med en salig, förvirrad blandning... Favoritparkeringshus östra sidan en bit från Hovrättstorget. Parkeringshuset heter "Aktern". Klicka här för att se en bild där man åker in. Det är ett litet fint parkeringshus endast i en våning.    


     


Det blev en tur till västra sidan av stan också för en kopp kaffe på Malmborgs Lilla. Jag tog en cappuccino med två tryfflar med 70% cacao. Min man tog vanligt kaffe och en smörgås med ost och skinka.


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på mörka chokladtryfflar. Där finns även ett recept som jag skall försöka göra själv. Man kan ju även testa med en choklad som håller lite lägre cacaohalt men minst 45 % för att det skall bli nyttigt också. Tipsar om att gå på en chokladprovning för då känner man skillnad på fin choklad och ljus mjölkchoklad som då bara smakar knäck och kola. Jag kan inte länka till inlägget jag skrev före 2009 om chokladprovningen vi var på hos Maria Lakatos som hade "Lakatos Chokladbutik och Café" eftersom externa hårddisken gick sönder för ett tag sen och jag miste alla bilder från före 2009...   

 

 

   


Nu hittade min man helt plösligt lite gamla bilder från Café Lakatos, denna är från 2008, från min förra blogg. Det är mig ni ser på bilden (ensam vid bord) men då var jag fortfarande mörkhårig men hade börjat slinga det lite ljusare. Det känns konstigt att se mig mörkhårig än om jag varit det större delen av mitt liv...   Numera huserar Malmborgs Lilla i lokalerna. Min man för just nu över massor med bilder till mig som han hittade i sitt bildarkiv från tiden före 2009...  





7-8 juni  så blir det Lerfestival i Jönköping för första gången. Jag hade inte en aning om vad det innebär så jag fick googla. Klicka här för att komma in på hemsidan för denna festival. Klicka här för att läsa om Lerfestivalen som skall ge mersmak för   lera... Initiativtagare till festivalen är Mario och Giovana Rojas. Det kommer att förekomma både keramik, musik, lerbad, gyttjebrottning mm. Mario Rojas är keramiker och skulptör. Han fascinerades av lera redan i 5-6-årsåldern.

    


När vi var ner till Tändsticksområdet sist så höll dom på att öppna en ny restaurang bredvid Röda Korsets Second hand. Förut var det en inredningsbutik där. Klicka här för att komma in på en sida  för att läsa om restaurangen som heter Tegel. Den har benämningen Matbar & Galleri.



  


Dörren var öppen så jag kunde inte låta bli att kika in. Till vänster en bit in såg man en stor röd hund som en installation. Klicka här för att komma in på en sida där dom skriver lite mer om stället.



    


Det såg ut som dom annamat industristilen därinne och det passar ju ypperligt



  


Det är så lummigt och fint nu nere vid Tändsticksområdet. Sist vi var in på Tändsticksmuseet var när min son och hans pappa var och hälsade på oss hösten 2011. Det är ett fint minne som jag behåller inom mig. 

 

Randy Crawford med låten "One Day I´ll Fly Away"

 

  

 

Nu åker vi iväg till Ölmstad och "Ölmstad Dag". Vädret ser ut att hålla i sig och det är bra när man skall ut på nåt sånt här. Önskar er alla mina härliga bloggläsare en fin lördag.

 

 

 

 

    

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< Juni 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards