Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 mars 2010

Av Malin wiper - 11 mars 2010 17:49

  


Min syster har skrivit en krönika som jag tycker är så bra att jag frågade henne om jag fick ta med den i bloggen. Jämnställdhet är väldigt viktigt för mig och har så alltid varit.



  

Den Internationella kvinnodagen uppmärksammar ojämställdhet och kvinnors situation över hela världen. Den instiftades redan 1910 på initiativ av Clara Zetkin. I Sverige firades dagen första gången 1912. 1977 antog FN en resolution som rekommenderar ett allmänt firande av en internationell kvinnodag. 1980 proklamerade FN den 8 mars som Internationell kvinnodag.Clara föddes den 5 juli 1857 i Wiederau, Tyskland och dog den 20 juni 1933 i Moskva. På bilden syns hon under en kongress i Zurich 1897.

 

 

   

I måndags firades Internationella kvinnodagen men vad innebär det egentligen? Att vi kvinnor i många yrken har lägre lön än en man som gör samma jobb, det är sedan länge känt. Men händer det något trots att det är ett välkänt faktum – Nej.Ibland tror jag att en del som kallar sig feminister bara tror det handlar om kunskap, inte om förändring. De kan säga sig vara feminister hur många gånger som helst men så länge de inte bidrar till jämställdhet mellan könen tror jag dem inte. Men oj, nu skrev jag visst det där tabubelagda ordet ”Jämställdhet”. Om man tittar på hur en del TV-kanaler och tidningar behandlar kvinnofrågan så kan jag bara dra en slutsats och det är att vi kvinnor är här för att tillfredsställa männens behov. Och nej, jag är ingen så kallad rödstrumpa. Jag är en kvinna bland andra och jag vill också ha mina behov tillfredsställda.

 

 

 

Pseudodebatt

 

TV3 ”firade” dagen med en nypremiär på serien Svenska Hollywoodfruar där den största förespråkaren av den ”nya” kvinnorollen deltar – Anna Anka. I ett flertal tv-program har hon uttalat sig om hur viktigt det är att kvinnan ”går ner på knä” för mannen minst en gång om dagen. Kvinnans tillfredsställelse är helt klart underordnad mannens behov enligt hennes sätt att se det. För mig handlar detta om att kasta oss kvinnor tillbaka till 50-talet och hemmafrurollen. Det som skrämmer mig mest med Anna Anka-syndromet är att det blir en pseudodebatt. Det tar bort fokus från de verkliga problemen. Vi kan märka av kvinnoförtrycket överallt, i domstolar, på arbetsplatserna, i medierna.  

Säg mig det herrmagasin som tar upp bantning på löpet? Säg mig den domstol som dömer en kvinnomisshandlare till ett lika hårt straff som en man som misshandlar en annan man? För så är det faktiskt, kvinnor har inte samma värde som män och ändå är det i år hundra år sedan Internationella kvinnodagen firades för första gången.

 

    

 

Skillnader ellan könen

 

Många bakåtsträvare talar om att jämställdheten mellan könen inte får gå för långt. Man och kvinna är inte lika i alla avseenden och vi ska bevara skillnaden och hylla den, använder de som argument. Vi kvinnor kanske inte har samma fysiska styrka som männen men vi har definitivt samma intellektuella kapacitet. Men inte heller när det gäller den fysiska styrkan stämmer det in på alla kvinnor så det går helt enkelt inte att generalisera på detta sätt.

Vad är det egentligen de vill bevara?

    

Lika för alla

 

Kanske är det så att det finns en dold politisk agenda att vi kvinnor ska tillbaka till hemmet och barnen? Det finns inte arbeten så det räcker för oss alla och vad vore då bättre än att få undan en stor del av de arbetssökande. Men om det står på agendan så kanske det samtidigt behöver skapas bättre ekonomiska förutsättningar för att kunna stanna i hemmet. Men framförallt så är det inte politikernas roll att styra vem i ett förhållande som stannar i hemmet. I jämställdhetens namn bör detta vara något de berörda själva bestämmer. För mig är det i så fall också en självklarhet att denna möjlighet, om man nu ska se det som en möjlighet, ska gälla alla människor. Det vill säga om du lever i ett homosexuellt förhållande ska du ha samma möjligheter som om du lever i ett straight förhållande.

 

    

 

Samma värde

 

Tidigare har Sverige, i alla fall på på papperet, försökt gå före i sina strävanden efter ökad jämställdhet mellan könen.

Men nu lägger man sig tydligen platt på rygg när EU står i beredskap att införa det mest kvinnofientliga, för att inte säga människofientliga, direktivet hittills. Vi kvinnor, ska enligt förslaget, inte längre själva få bestämma när vi ska börja arbeta efter graviditet. Att EU-parlamentet består av 65 procent män och kommissionen av 67 procent män visar detta förslag allt för tydligt. Det är tragiskt att vi idag, 100 år efter att Internationella kvinnodagen först firades, inte har kommit längre. Min utgångspunkt är att vi alla oavsett kön, etnicitet, religion, sexuell läggning eller politisk tillhörighet har samma värde. Det ska också avspeglas i samhället.

 

Maria Johansson Markbladet

 

   

Av Malin wiper - 11 mars 2010 16:14

     


Jag har sett en gripande film som berör alla känslosträngarna. Den heter "Thing we lost in the fire" och är ett drama från 2008.För regin står vår Danska regissör Susanne Bier. Hon gör alltid så bra filmer och lämnar inget åt slumpen. I huvudrollerna ser vi Halle Berry och Benicio Del Toro.

 

  

 

Lite fakta om regissör Susanne Bier:

 

Susanne Bier, född 15 april1960, är en danskregissör. Hon kommer från Köpenhamn och är utbildad vid Den Danske Filmskole och Niels Steensens Gymnasium.

Inför 2006 års Oscarsgala var hennes film Efter bröllopet nominerad i kategorin bästa icke engelskspråkiga film, men vann inte.

Bier var tidigare gift med den svenske skådespelaren Philip Zandén

  

  

 

Lite av hanlingen:


En nybliven änka bjuder in sin döda mans bästa vän att bo med henne och hennes två barn. Allt eftersom han ändrar sitt liv hjälper han familjen att klara av och konfrontera sin sorg. Mannens bästa vän och frun har inte träffats på många år och hon är arg på honom för han går på droger och hennes man hälsade på honom varje år han fyllde år i hans knarkarkvart.Nu när hon är änka så kommer mannens bästa vän på begravningen och så börjar handlingen. Filmen har även lite tillbakablickar.

 

           

 

Filmen är otroligt stark och naken i sitt uttryck och skådespelarna ser osminkade och nedtonade ut för att  passa in i sina rollfigurer. Det är en gripande, smärtsam men ändå hoppfull historia som griper tag i en och man lever med i handlingen. Det finns också lite humor och glädje i filmen. Halle Berry och Benicio Del Toro spelar så bra att man bara sitter som på nålar. 

 

Halle Berry har fått en Oscars för rollen i "Monster´s Ball" 2001. Benicio Del Toro har fått en oscars för sin biroll i filmen Traffic år 2000

 

Filmen får 4 filmprojektorer av 5 möjliga

 

              

 

Av Malin wiper - 11 mars 2010 12:23

  


Nu har jag varit ute och vallat min man...  och det är nog ingen av oss som kan gå ut ensam nu utan broddar eller andra hjälpmedel, det är jättehalt nästan överallt. Lena skojade med mig och tyckte jag skulle skjutsa honom på en spark eller pulka...  Det fanns en spark i källaren när vi flyttade in men den gav vi bort eftersom det var så snöfattiga vintrar...  

 

  

 

Hittade denna moderna variant av spark här

 

  

 

En närbild på vår bänk vid vattnet och en andhane. Som ni ser så har bänken haft två färger, blå och grön. Nu är den så sliten så vi skall ta och byta ut träribborna till sommaren.

 

            

 

  

 

Dessa fantastiska bakelser fanns i disken hos Ritz konditori i dag. Den består av hallonmoussé i en mörk chokladform, på toppen geléinlagda hallon.

Nu skall vi göra lite uppehåll i våra fikastunder och koncentrera oss på bara att promenera. Det börjar bli lite för ofta och det håller inte än om vi inte äter kaffebröd.

 

             

 

          

 

Klicka här för att gå in och kolla där jag hittade denna "frustrationsmugg" 

          

 

Av Malin wiper - 11 mars 2010 08:47

  


Nu är filmklappan ihopsatt med sin underdel. Vi hittade inget gångjärn så en bit spännband fick hålla ihop klappan och lite lim. Nu är den limmad på griffeltavlan och skall stå och torka några timmar. Sen är det bara att rita upp linjer på tavlan och skriva det man vill med griffelkrita. Vi måste åka till storstan nån dag så vi kan få tag på kritor.Klappan är inte lika snygg i verkligheten utan lite kladdig men den duger som rekvisita. Jag skall tillverka en ny snyggare som jag skall ha som en tavla på en vägg.

 

            

 

I dag är det kallare och solen lyser med sin frånvaro. Jag önskar er en angenäm dag...   att dagen skall bli filmiskt härlig som en måbra-komedi

Av Malin wiper - 11 mars 2010 08:31

  


Sängen ovan är inte vår säng utan en bild jag tagit på nätet från en humorsajt...  

 

Ja då har man både klivit upp ur sängen och ätit en långfrukost bestående av bacon, ägg, hårdbrödsmörgås och en liten kopp kaffe. Nu håller vi oss mätta fram till lunch. Jag har haft lite konstiga drömmar sen min man kom hem men inga mardrömmar så jag får tacka min drömfångare igen. Den funkar till nästan 100%...  

 

  

 

Nu skall jag göra lite gymnastik för kroppen är så stel. Vi har inte gått ner nåt mer i vikt men inte gått upp heller tack och lov. Nu går vi in i fas 2 och då gäller det att röra sig varje dag så jag skall gå och köpa mig en stegräknare. När jag var med i en promenadgrupp så vann jag en stegräknare på Apotekets tipspromenad men den har jag tappat bort. Jag har köpt en ny för ett tag sen men är inte nöjd med densamma.

 

  

 

Dessa biobiljetter fick vi i ett erbjudande om att köpa 4 nummer av tidningen "Amalia" för drygt 100:-. I går kom biljetterna i ett kuvert. Tidningen är ingen höjdare men det vet man ju inte innan.

 

  

 

Den amerikanska sångerskan Rosanne Cash har fått 4+ av aftonbladet för sin senaste skiva. Hon är dotter till Johnny Cash.

 

  

 

Även om Rosanne Cash oftast klassificeras som en countryartist så bygger hennes musik på många andra genrer, bland andra folkmusik, pop, rock och blues. Hon är en av döttrarna till Johnny Cash och hans första fru Vivian Liberto Cash Distin och styvdotter till June Carter-Cash. Hon är född strax innan hennes far gav ut sin första singelskiva. På många sätt reflekterar hennes karriär förändringarna i countrymusiken sedan rock'n'roll-eran

 


Klicka här för att komma in på hennes hemsida

 

 

Här sjunger hon tillsammans med Bruce Springsteen

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards