Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 11 mars 2010

Things we lost in the fire!

Av Malin wiper - 11 mars 2010 16:14

     


Jag har sett en gripande film som berör alla känslosträngarna. Den heter "Thing we lost in the fire" och är ett drama från 2008.För regin står vår Danska regissör Susanne Bier. Hon gör alltid så bra filmer och lämnar inget åt slumpen. I huvudrollerna ser vi Halle Berry och Benicio Del Toro.

 

  

 

Lite fakta om regissör Susanne Bier:

 

Susanne Bier, född 15 april1960, är en danskregissör. Hon kommer från Köpenhamn och är utbildad vid Den Danske Filmskole och Niels Steensens Gymnasium.

Inför 2006 års Oscarsgala var hennes film Efter bröllopet nominerad i kategorin bästa icke engelskspråkiga film, men vann inte.

Bier var tidigare gift med den svenske skådespelaren Philip Zandén

  

  

 

Lite av hanlingen:


En nybliven änka bjuder in sin döda mans bästa vän att bo med henne och hennes två barn. Allt eftersom han ändrar sitt liv hjälper han familjen att klara av och konfrontera sin sorg. Mannens bästa vän och frun har inte träffats på många år och hon är arg på honom för han går på droger och hennes man hälsade på honom varje år han fyllde år i hans knarkarkvart.Nu när hon är änka så kommer mannens bästa vän på begravningen och så börjar handlingen. Filmen har även lite tillbakablickar.

 

           

 

Filmen är otroligt stark och naken i sitt uttryck och skådespelarna ser osminkade och nedtonade ut för att  passa in i sina rollfigurer. Det är en gripande, smärtsam men ändå hoppfull historia som griper tag i en och man lever med i handlingen. Det finns också lite humor och glädje i filmen. Halle Berry och Benicio Del Toro spelar så bra att man bara sitter som på nålar. 

 

Halle Berry har fått en Oscars för rollen i "Monster´s Ball" 2001. Benicio Del Toro har fått en oscars för sin biroll i filmen Traffic år 2000

 

Filmen får 4 filmprojektorer av 5 möjliga

 

              

 

 
 
Sussi

Sussi

11 mars 2010 19:16

Deb filmen var jag på väg att se för ett tag sen men av nån anledning gjorde jag inte det. Men nu får jag nog ta tag i saken och sen den när den verkar vara så bra

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
Monica

Monica

12 mars 2010 11:32

Den filmen bara måste jag se, tack för filmtipset!

http://www.blackpearl.bloggplatsen.se

 
wiper

wiper

12 mars 2010 13:35

Sussie: Jag tycker verkligen du skall se den. skådespeleri på hög nivå

kram

Monica: Det tycker jag du skall göra
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

 
Lena

Lena

12 mars 2010 15:35

Såg lite av den på nån av kanalerna vi har(kommer aldrig ihåg vad de heter) Verkade jättebra, men jag hann inte se färdigt.

Kram

Lena

http://wilenas.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards