Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 8 januari 2021

Betyg från mitt arbetsliv, vindskulptur och Marvin Gaye & Tammy Terrell

Av Malin wiper - 8 januari 2021 18:15

 

Så här såg det ut på gården strax efter 09.00 då vi tog vår första promenad. Ett täcke med snö och en grad kallt. Det var så skön luft och det var helt vindstilla. Vi skall börja vår första promenad så tidigt som möjligt för det är så härligt när allt vaknar upp. 

 

        

En vindskulptur av återanvänd metall skapad av Derek McDonald 


 

Jag håller på att rensa bland alla mina papper och här ser ni hela mitt arbetsliv utspritt på sängen. Det är alla betyg från både arbetsplatser, utbildningar, kurser och utmärkelser av olika slag. Jag har haft många olika yrken. Jag började sommarjobba redan då jag var 14 år på skobutik i Sundsvall. Sen hade jag flera vikariat på andra ställen tills jag började  som kontorist på en fackförening i Sundsvall och där blev jag kvar i 6 år.

 

Sen flyttade jag till Göteborg och där började jag arbeta inom vården och sen arbetsterapi. Gick flera utbildningar på AMU (arbetsmarknadsutbildning). I Sundsvall gick jag även en kurs på posten och hamnade sen i Stockholm på Postbankens Girobokföring. Har även gått på Ålsta Folkhögskola. När dom la ner arbetsterapierna så skolade jag om mig till Verkstadsmekaniker i Göteborg och sen även till CNC operatör med svarvutbildning på datorstyrda svarvar. Jag var den första kvinnan som gick den utbildningen på AMU i Katrineholm. Jag har även fått en summa pengar för förbättringsförslag på några arbetsplatser och varit ordförande i ett elevråd på AMU. 

 

 

En minnesbild från SKF i Katrineholm där jag arbetade som CNC-Operaör under 5 år. Omgiven av nästan bara män. Här spexar vi lite för arbetet var rätt rent i och med datorisering. Bilden är från ca mitten av 1990-talet.

 

Vi bodde i Katrineholm i 8 år men min man och jag träffades i Hällefors på Ovako Steel. Vi var båda engagerade i facket och jag var jämnställdhetsansvarig. Vi gick båda i flera fackliga kurser både i Stockholm och Frykenstrand i Värmland. Ovako steel drog  sen ner på verksamheten så det var därför vi flyttade till Katrineholm. Vi fick betalda utbildningar och min man gick några år på KTS och utbildade sig till VVS-tekniker. När han sen blev klar så fanns inga arbeten för byggbranschen hade dragit ner. Jag fick betald utbildning också först gymnasitet men blev sjuk efter en misslyckad operation som förstörde några år av mitt liv.

 

Gick omkring och var förgiftad och hade en svår migrän. Efter tre operationer så hade dom lyckats så jag blev normal igen. Då var det för sent för utbildningen och det gjorde att jag inte fick chansen att studera till hörselvårdsassistent som jag pryat på. Jag har ju själv fortfarande extremt bra både hörsel- och luktsinne. Efter det flyttade vi till Vaggeryd där vi fick arbete på Uppåkra Mekaniska. På grund av utbrändhet och en nackskada från ett annat arbete så kunde jag inte arbeta fram till pensionen så jag miste ca 7000/månad när jag sen gick i pension.

 

                 

Här ser ni mig i arbetstagen på mitt första industrijobb i Hällefors som sågare. Sen utbildade jag mig vidare. Bilden är dålig och kommer från företagets tidning. Jag själv skrev ofta i företagets tidning och har även gjort det på andra arbeten 


 

1987 gick jag på en kurs gällande Ord- och textbehandling på Hisingens Vuxengymnasium. Den pågick i 45 lektionstimmar man satt i ett klassrum med en sån där gammal tjock dator framför sig. Ni vet såna där datorer med grön jobbig neontext. Min mamma satt vid såna datorer på 1980-talet då hon arbetade på Försäkringskassan

 

                                       


                                                 Datorns historia 

Sista året i skolan gick jag på handelslinjen så jag fick en bra grund för maskinskrivning mm och det hjälpte mig när datorerna kom för jag har ju den rätta fingersättningen och det går fort för mig på tangentbordet. Jag har även haft vikariat i flera telefonväxlar i Sundsvall och på ett reservdelslager hos Sundsvalls Mjölkcentral. Även gått mannekäng ett antal gånger men det passade inte mig för jag kunde inte slappna av utan var stel som en pinne. Detta är bara ett litet axplock för jag kan inte skriva om allt för då blir det en bok istället..  . 

 

Klicka här för att se en hammare jag svarvade på NCC utbildningen. Den använde jag sen som ordförande klubba då jag blev elevrådsordförande på AMU. Klicka här för att komma in på ett nostalgiinlägg

 

 

Sängen utan alla dessa betyg. 

 

      

En nostalgitripp med Marvin Gaye & Tammi Terrell. Låten heter Ain't no mountain high enough.

 

Detta blev ett rörigt inlägg men när man avdelar det lite så är det lättare att läsa. Ville bara bjuda på mig själv lite för nu gäller det att hitta på nåt att skriva om när man inte kan göra det man brukar. Det småsnöar här lite nu men vi skall gå ut en sväng till nu efter lunchen. Ha det så bra och sköt om er 

 

#Snö #Vindskulptur #Betyg #Marvin

 
 
Veiken

Veiken

9 januari 2021 09:38

Jag vet inte om min förra kommentar kom fram - det hände nåt så jag åkte ut från nätet!
Det är otroligt så mycket man hinner på ett helt liv. Du har hunnit så mycket redan och ändå är hälften kvar! Nu är det mest roligt, för när man är Friherrinna så kan man göra vad man vill!
Kramar

http://https://www.veiken.se

Malin wiper

9 januari 2021 14:40

Den kom säkert fram men jag har inställt på att jag måste godkänna alla kommentarer och när jag inte är hemma så svarar jag på dom när jag kommer hem. Därför dröjer det lite ibland. Sen kan det ha blivit nåt fel också för det har varit lite krångel här på bloggplatsen

Ja du när man sitter och funderar över livet nu så ser man verkligen hur mycket man varit med om. Det var länge sen jag hade halva livet kvar ;) det är på upphällningen men jag hoppas få några år till i alla fall.

Bra detta ord du skrev "Friherrinna" vilket bra uttryck du kom på ;) Det är härligt att vara fri och allrahelst i dessa tider. Ständig semester

Ha en fin dag
kram från Malin

 
Ingen bild

Gunilla

9 januari 2021 11:50

Tänk vad lite snö lyser upp förra veckan då jag var ute kl. åtta behövde jag ha hellyse på emellan åt men i dag behövdes det inte
för det var ljust.
Oj vad du har hunnit med mycket i arbetslivet.Kul med hammaren,
och att klara av saker själv är inte fel och en verktygslåda måste man ha. Har en sådan till mina sysaker som trådrullar o.d
I dag lyser solen så härligt men det blir en lugn dag blir trött
av att gå upp så tidigt.
Ha en fin dag och så vinkar jag i dag i stället till er!
Kram!

Malin wiper

9 januari 2021 14:45

Ja du det behövs inte så mycket snö för att det skall bli ljusare och positivare. I dag har vi dessutom sol och vindstilla. Helt underbart ute

Härligt att du var ute så tidigt för det är så fint att se allt vakna upp. Omständigheter har gjort att jag flyttat mycket och även bytt jobb. Det gick ju att göra det förr. Jag klarade mig själv dom åren jag var singel och då satt jag upp det mesta själv

Vad påhittig du är som har en verktygslåda för dina sysaker det är ju häftigare. Härligt att det är sol hos dig också

Ha en härlig dag och tack för vinkningen ;)

kram

 
Amisa

Amisa

9 januari 2021 12:39

När man tittar på vad man gjort under hela sitt liv det är då man inser vad gammal man hunnit bli, inte sant? :)
Ja du verkar ha hunnit med väldigt många jobb och utbildningar. Vad tycker du var roligast av det du gjort hittills? Det var roligt att se bilden där du står omgiven av en massa män, du är dig väldigt lik där bara lite mörkare i håret. När jag ser den gamla ”tjockdatorn” tänker jag på floppydiskarna från jobbdatorerna på 80-talet. Du kommer säkert ihåg dom du också?

Den gamla låten med Marvin Gaye och Tammi Terrell är en riktig goding!

http://min-inre-vagvisare.bloggplatsen.se

Malin wiper

9 januari 2021 14:52

Det blev verkligen en väckarklocka detta att se allt man man gjort och man är förvånad över att man inte är 100 år ;).

Jag tycker att jag hade det som bäst när jag arbetade på en arbetsterapi i Gävle i 5 år. Jag fick vara kreativ och hitta på saker hela tiden. Vi hade fester, åkte på resor, tog med oss dom boende på restaurang och café, teater mm. Sen var det som vanligt snickeri, vävsal och lite annat dom kunde pyssla med. Vi hade artister som kom och uppträdde. Eget kök till fester och dans. Tyvärr blev jag och dom andra på serviceboendet utsatta för mögel och det fick konsekvenser 30 år senare med en tumör och dom som jobbat där längre än mig kanske inte överlevde. Mögel är livsfarligt men då visste man inte lika mycket som nu.

Som kontorist så hade man förmåner av gratis fika och dignande julbord, resor och annat som kanske inte finns nu. Många förmåner

Min rätta hårfärg är ju mörkaste brunt med lite rött i. Kul att du kände igen mig för det gör ingen annan.

Jag kommer verkligen ihåg floppydiskarna ;)

Kul att du gillar musiken.

Tack för din härliga kommentar

Ha en fin dag
kram

 
Ingen bild

Gunilla

9 januari 2021 14:09

Tittade även på nostalgiklippet tycker du är så snygg och fin.
Snäv kjol var ju så snyggt sällan man hade långbyxor.
Gardinerna var mycket fina fast jag inte gillar orange så gillas dom. Klippet med hunden nästan gråter fina vovven.
Hej igen!

Malin wiper

9 januari 2021 14:56

Jag har ju varit smal den större delen av livet så jag hade ofta kjol men bilden är lite förvrängd så jag var smalare än det ser ut på bilden. Alla har vi varit unga och sköna, nu är vi bara sköna ;) ;)

Jag är inte heller så förtjust i orange men dessa var mycket snyggare i verkligheten och passade till våra möbler. Hittade inte klippet med vovven men jag antar att det fanns dit jag länkade till så jag skall undersöka

Kram

 
Göran

Göran

10 januari 2021 06:33

Nu blev jag nyfiken när du skrev att du hann jobba i en skoaffär innan du lämnade Sundsvall. Det var väl aldrig på Åhlunds skor? Där var min morbror butikschef innan han startade eget.

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Malin wiper

10 januari 2021 08:16

Jag arbetade först på Tre Rosor som hade både klädbutik och en skobutik och den låg en trappa ner.
Sen kom Wedins skor dit och där arbetade jag också. Jag känner igen Åhlunds skor, så kul att din morbror var butikschef där. Jag har för mig att familjen köpt skor på Åhlunds skor när jag växte upp.

Ha en fin söndag
Hälsning från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18
19
20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards