Direktlänk till inlägg 16 januari 2020
Varje dag ser jag grävskopor, lastbilar, traktorer och andra arbetsfordon på vägar och tomter. Det byggs på alla håll och kanter, dras kablar av alla sorter och byggs broar. En del av det som byggs är under jord och till och med under vatten. Många är de misstag som gjorts när man byggt tunnlar, tunnelbanor, husgrunder, broar och vägar för att undersökning av markförhållanden inte gjorts och förståtts. Kunskap och insikt om natur och miljö blir allt viktigare för arbeten på och under jord.
Geotekniken har utvecklats och är viktig för att kunna få hållbarhet i byggandet, minska skador på omgivande natur och för att kunna bedöma konsekvenserna av ingreppet. Att bygga på mark som är instabil, vattenförande eller utsatt för rörelser kan orsaka att liv går till spillo. Stora ekonomiska värden står också på spel. Mycket av det geotekniska arbetet utförs av konsultbyråer med tillgång till specialister inom olika områden och möjlighet att ge projektstöd och logistikstöd. Vi ser ju det färdiga resultatet när vi åker igenom tunnlar genom berg och under jord.
Själv tycker jag det är jobbigt att åka genom tunnlar där man inte ser utfarten redan innan man åker in. Hallandsåstunneln är 8,7 km lång och den blev 11 gånger dyrare än man räknat med. Jag hoppas man med dagens geoteknik får bättre kontroll både kostnader och miljöpåverkan. Det verkar som om det skall byggas en tunnel över till Danmark(Själland) , det blir nog ett vådligt äventyr. HH-tunneln är tänkt att gå mellan Helsingborg och Helsingör. Vi har åkt på Öresundsbron/tunneln och det kändes bra, trodde nog att det skulle vara jobbigare.
Då har vi torsdag igen och helgen närmar sig. I går blev det två promenader och i och med att jag får upp konditionen så piggnar man till och orkar lite mer. I morgon har vi hyrt bilen igen för vi har en del ärenden och sen vill åka omkring lite för det blev inte så mycket förra gången. I dag promenerar vi som vanligt och jag har en del samtal att ringa. Ha det bra och sköt om er
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||||
6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | |||
13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | |||
20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | |||
27 | 28 | 29 | 30 | 31 | |||||
|