Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 14 juli 2019

Medelpad- nostalgi, balkongmys och Vanderberg's MoonKings

Av Malin wiper - 14 juli 2019 14:30


 

När vi var till Myrornas second hand i Västerås i fredags så blev jag supernostalgisk. Dom hade såna här små häften som innehåller orginalfoton från olika städer och denna ovan från Norge Trondheim. Såna små fotofodral var vanliga när jag var barn och jag såg släktingar hade såna hemma i och med att dom varit ute och rest. Bilderna inuti är inte så klara och tydliga som dom var från början men man ser ändå bra i och med att dom är svart, vita. Jag har själv varit på skolresa till Trondheim men kom inte ihåg i vilken klass jag gick i men vet att jag var i tidiga tonåren. Läraren som var med var den bästa av dom alla och hon hette Vera Bylund. Min pappa var med som förälder på resan. Kom ihåg att vi hade jättekul men så synd att det inte fotades på samma vis som nu för en del minnen har gått upp i rök 


                                               

 

Det fanns även ett med foton från Köpenhamn


  

När jag sen dök på detta med foton från Medelpad så kunde jag inte låta bli att köpa konvolutet som det kanske heter. Det kostade endast 10 kr och var 10 foton på sevärdheter i Medelpad. Jag är född i Sundsvall så jag kände igen varje foto från barndomen. 

 

 

Så här står det baktill på fodralet

 

Här kommer lite bilder som låg i Medelpad fodralet:

 

 

Fläsian i Sundsvall som var ett populärt havsbad på den tiden. Det kryllade av folk där och jag gick även och lärde mig simma på deras simskola. Min man och jag åkte till Sundsvall i början av 2000-talet i vår då nya husvagn Adria. Då besökte vi Fläsian men det var inte samma folkliv där då som när jag växte upp.

 

                              


Tre gamla bilder från Fläsian. Bild ett mamma som sitter på en sten och tittar ut över vattnet, bild 2 jag som kravlar mig upp på en brygga, bild tre en liten bild från en del av Fläsian. Klicka på bilderna så blir dom lite större 

 

                                               

 

 

Här ser ni vängåvan i Sundsvall som på den tiden var en lummig park med fina gamla träd som nu är borta så det ser så kalt ut numera. På den tiden var parken full av folkliv och en del satt där och läste en bok eller läste tidningar eller bara myste. Klicka här för att se fontänen i Vängåvan på nära håll. Klicka här för att se en tydligare äldre bild på Vängåvan i färg

 

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en mer aktuell bild från Vängåvan

 

                                 

 

 

Sen har vi då Vindhem som lockar fram många minnen hos mig i och med den fantastiska restaurangen med vidunderlig utsikt. Våra föräldrar tog med oss barn på båten Aramis som vi åkte med ditut. Pappa kände Bo Wilöf som drev restaurangen  och det var så god mat och bra service och man såg ut mot havet hur segelbåtar och andra båtar for förbi medans man åt. Nu är stället rivet sen ett antal år. Han drev även anrika KnaustDet finns 10 bilder i kuvertet men jag tog med dom som ger mig mest nostalgivibbar

 

Klicka här för att se hur Vindhems Restaurang såg ut förr. Klicka här för att se restaurangen som finns där nu. Klicka här för att se lite bilder på båten Aramis.

 

      

 

Lite balkongmys vid 10.00 tiden i dag. Vi drack varsin cappuccino utan skum denna gång och till hade vi kornmokex med leverpastej och ost vs banan på ett av mina mer behövs inte för några timmar senare åt vi lunch bestående av majskyckling som min man marinerat i bitar så dom blev ännu mörare.  

 

                                 

 

Vi kom aldrig till ställverksbygget som vi tänkt i dag men vi kom en bit på vägen så vi fick lite motion i alla fall. Bilen vi hyrt till nästa helg får ta oss dit istället så jag kan fota dom sista bilderna från bygget. Nu skall jag göra iordning dom jag har och i rätt storlek till ett bildspel. I dag hade vi 19 grader redan på morgonen och det lär bli varmare.

 

      

Vanderberg's MoonKings- Sailing Ships

 

 #Myrornas #Orgninalfoton #Medelpad #Vindhem #Balkongmys #MoonKings

 
 
Veiken

Veiken

14 juli 2019 18:26

Jag minns så väl dom små häftena som man hade förr. Jag undrar om jag inte har några i en kartong.
Mysigt att uppleva gamla minnen.
Vår bästa tid är nu med balkonghäng och andra trevligheter!
Ha det fint i sommarvärmen. Kram

http://Veiken.se

Malin wiper

14 juli 2019 19:38

Vad kul att du har kvar några såna. Balkongmys/häng känns toppen när nu vädret blivit bättre.

Ha det fint själv i sommarvärmen
kram från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Lördag 16 mars 14:30

     I dag har vi riktigt kraftigt regnväder så vi tog bussen ner till centrum. Vi har både handlat och kollat upp lite saker. Det var jättelite folk i farten och det brukade det inte vara på helger.      Vi tog oss en fika på Direkten in...

Av Malin wiper - Fredag 15 mars 09:30

  Jag såg en Björktrast häromdan som jag  zoomade in från långt håll     Här har den vänt sig om           Snowy White med Birds Of Paradise. Snowy White har spelat med både Pink Floyd och Thin Lizzy     En annan Björktrast ...

Av Malin wiper - Torsdag 14 mars 10:00

                   Nu öppnar jag ridån för dagen med hopp om att den skall bli som ett varmt kärleksfullt skådespel   Röda Korset i Västerås har modevisning 13 april 13.00-16.00. Det blir både dam, herr och barnkläder som visas. Dessutom har...

Av Malin wiper - Onsdag 13 mars 08:30

  När man fotar mycket så ser man sig mer omkring och jag såg denna skulptur inne på en innegård i ett bostadsområde lite utanför centrum. Skulpturen heter Holger och är skapad av Konstnären Sture Collin                                  St...

Av Malin wiper - Tisdag 12 mars 10:15

 Nationalmuseum Jag såg att Kermikern Lisa Larson har dött och det i en ålder av 92 år. Lisa Larson var en svensk keramiker, hon blev känd för sina många figurer föreställande djur och människor. Återkommande teman i hennes verk var systerskap, mod...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18
19
20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards