Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 19 mars 2019

Håkans Hembageri gott bröd och John Fogerty

Av Malin wiper - 19 mars 2019 14:15



 

Vi åkte ner till Håkans Hembageri i går för att både handla matbröd och fota. Det är toppen att Hallsta har ett hembageri och mycket annat som man inte är van vid på mindre orter

 

                                                      animated-baker-image-0025 


 

Den trevliga killen lät mig fota en semla utanför disken. Wienersemlor var rätt nytt då jag var 19 år och arbetade på kontor 6 år i Sundsvall där jag växte upp. Jag var yngst så jag fick alltid gå ut och köpa kaffebröd eller smörgåsar. Vi som arbetade på fackföreningskontoret behövde aldrig betala för kaffebröd för det ingick i jobbet. Wienersemlorna handlade vi från ett Konditori som låg en bit från Folkets Hus där kontoret låg på den tiden. Första gången jag åt wienersemlor så var jag såld, tyckte dom var supergoda. 

 

Klicka här för att komma in på Pallas Konditori som var det vi handlade wienersemlor från tidigt 1970-tal. Numera är det ett snyggt retrocafé 


 

Numera kan semlor se ut på många olika vis och här ser ni en. Den påminner lite om en kanelbulle. Tyvärr äter vi inte sötsaker sen en tid tillbaka men att njuta av bakverken på håll går ju bra. När jag var barn så åt man semlan i en djup tallrik med varm mjölk

 

                                    


                                                                                                       Becca Design

 

Jag fick fota dom som jobbar på bageriet och även ägarparet. Jag är nästan säker på att ägarparet är nr 1 och nr 3 på bilden från vänster. Ett trevligt gäng som jag önskar lycka till!

 

Klicka här för att se vad jag skrev i går om bageriet


 

Vi köpte ett jättegott bröd i går som är ett bondbröd och smakade lite fruktigt och god brödsmak med lite havrekänsla. Här ser ni min mans smörgås med pålägg av olika tunna korvskivor som han köpt på vårt Lidl

 

                                 


                                                                        Cervera 

 

Såna här parisare har funnits ända sen jag var barn men numera är dom lite uppdaterade . Gillar hur dom lagt fyllningen. Tyvärr hade jag lite för bråttomt när jag fotade så bilderna är inte så bra som jag hade velat ha dom och ljuset krävde mer inställning. Får fota mer nån annan gång då vi åker dit för att köpa bröd. Dom har även jättefina färdiga smörgåsar att ta med. Sen kan man beställa både vanliga tårtor och smörgåstårtor

 

                                  

                                                                          Marchon

 

I dag har vi fått lite vårkänsla ute med sol, lagom vind och några plusgrader. Det är jättevackert ute så vi åkte iväg med bilen för att se oss omkring. Vi börjar båda att må lite bättre för vi har vilat så mycket som möjligt så i morgon är det dags för gymmet igen. Ha nu en fortsatt fin tisdag

 

     

John Fogerty & Bruce Springsteen med Fortunate Son. Min man och jag har sett John Fogerty live på Johanneshov i Stockholm. Syrran och svågern var med oss och det var en upplevelse. Det slutet av 1990-talet

 

#Håkans #Wienersemlor #Ägarparet #Bondbröd #John

 
 
Karin Eklund

Karin Eklund

19 mars 2019 20:18

Ett så gott inlägg. Det ena bakverket efter det andra .
Jag har riktigt frossat och känner mig proppmätt.
Roligt att läsa om dina inköpsminnen. Så var det ju; den yngsta fick alltid göra fikabrödsinköpet.
Jag är ingen älskare av fastlagssemlor och minns inte ens när senast åt en. Som barn minns jag att man åt fastlagsbulle sim vi säger här med varm mjölk. Hetvägg kallar man det här på Åland.¨
Ha det gott Malin

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

20 mars 2019 07:57

Ändå fick jag inte med så mycket för ljuset var lite svårt att fota i. Dom hade jättefint kaffebröd och även smörgåsar. Ja du det var så på den tiden ;) och jag tyckte det var skönt att komma ut lite

Jag har inte heller ätit semla på jättelänge för det är lite för mycket grädde för mig. Men dom är bra fotomotiv ;)

Ja du det var gott när semlan låg i varm mjölk. Det växte jag upp med också

Tack för din fina kommentar

Ha en toppendag
kram
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards