Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 3 mars 2014

Skephult, en nostalgitripp...

Av Malin wiper - 3 mars 2014 08:00

 

Här följer lite bilder jag tog utefter vägen när vi åkte hem från min mamma i lördags. Vi åkte en omväg mot Borås som går över Skephult. Vi ville se hur det såg ut där det förut  fanns en klädbutik dit folk vallfärdade och det gick bussturer till men numera är den nedlagd. Här ser det ut som rena rama hösten istället för vår. Skephult är en kyrkby i Skephults socken i Marks Kommun. Västra Götalands län. Dom har en Skephults kyrka mitt i byn med pastorsexpedition och ett församlingshem som finns i Fritsla nordväst om Riksväg 41

 


 

 


 

En grävskopa på en åker i blickfånget med sin färgstarka uppenbarelse

  

Här bad jag min man stanna bilen så jag fick fota denna vagn som jag inte har en aning om vad den använts till. Nu står den som en prydnad så fint där vid vägen     


  

Det var så lyriskt och vackert att åka omkring på denna lite mindre väg där det dök upp saker hela tiden att titta på och njuta  


  

En traktor bredvid en härligt sliten men ack så vacker lada  


  

Detta var ett roligt blickfång så min man fick tvärbromsa för att hans fru skulle kunna få en bild. Ser ut som en väntkur med endast en stol ditsatt...  Det var lite humoristiskt och kul för oss som åker förbi  


  

Här kändes det som himlen var brunsmutsig och det blev lite dimmigt men det var ändå vackert på ett magiskt vis  


  

Helt plötsligt dök en sjömina upp som prydnad i en trädgård. Sjömina är en typ av mina som används till sjöss. Minorna kan vara förankrade flytminor som flyter på förutbestämt djup under ytan alternativt ligga på botten. Minor kan ulösas av påverkan från passerade fartyg, av tidskretsar, eller genom mauell fjärrpåverkan från observatorer i närområdet. Vanliga språngämnen i primärladdningen är trotyl, hexotol eller hexogen. Totalt har 1,3 miljoner minor fällts i ett 20-tal olika krig. Som en prydnad gör dom ingen skada men i krig är det värre. Nu har vi ju ett spänt läge i Ukraina och man känner oro inför vad som komma skall.  

 

Tidlöst budskap med The Plastic Ono Band Give peace a chance 



    

Vilken snygg ingång till detta hus som är en hembygdsgård


  

Här kom vi då äntligen fram till den nedlagda klädesbutiken som fortfarande hade sin skylt kvar och man kan inte se vilken verksamhet som bedrivs därinne numera. Klädvaruhuset Josefssons la ner 2006 Ägaren Clary Andreasson som jobbat i butiken i 17 år trodde på en framtid för lågprisaffären när hon tog över några år tidigare men omkostnaderna blev för höga och dom gick i konkurs. Klicka här för att läsa lite mer ang detta. 


    

Butiken hette Josefssons i Skephult och där hade dom billiga dam och herrkläder och lite annat också. Det var mycket att välja på och vi åkte ofta förbi när vi åkte till mamma. Dom hade även ett fint Café i bottenvåningen där vi också uppehöll oss naturligtvis...      

 

 



#Skephult # Josefssons #Mina #Traktor #Dörr

 
 
helga

helga

3 mars 2014 08:28

Det var roligt att få följa med er på färden och vilka fina bilder du tar. Hoppas du får en fin start på veckan!! Kram!!

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

3 mars 2014 14:10

Mr T här: Tack "Helga", Resan gick ju rätt bra men men för Malin straffade det sig med svåra nackproblem igår och idag.
Ha en skön vecka du med :9

 
Filifjonkan

Filifjonkan

3 mars 2014 10:33

Hej Malin. den där vagnen det kan ju vara brandkårens vattenvagn du vet sen förr de hade någon lustig spruta på hjul som de pumpade fram vattnet med men det är en gissning bara Minor är ju läskiga de hittas ju fortfarande i djuphavsfiskarnas nät ibland,De är bättre som trädgårdsprydnader Roliga lampor traktorn var ju kul och galgarna.Händer är med populära att göra saker av men det där var första gången jag såg dem i den modellen kul!Ja det är synd när dessa klädlador eller butiker/lager går i graven kul att stanna och kika runt i. Ha en bra dag denna nya oanvända måndag,

http://filifjonkan.se-bloggplatsen.se

Malin wiper

3 mars 2014 14:06

Mr T här: Tack för tipset om vagnen, måste kolla. Just nu är det väl mest minerat på nätet :D

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
31
<<< Mars 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards