Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 12 januari 2013

Sundsvallsminnen och lite Ritz....

Av Malin wiper - 12 januari 2013 09:00

  

  

En dag när jag var ute och promenerade så kände jag att jag måste sätta mig ner ett tag och gick in på Ritz Konditori. Tydligen så är det semletid just nu än om man snart kan få semlor året om. Dom såg så fantastiska ut där dom stod och försökte fresta...  När jag arbetade på kontor för många år sedan så blev vi bjudna på både smörgåsar och semlor  (på kafferasterna) när det var dags för såna. Semlorna som var godast då var wienersemlor som var så njutbara så man hade kunnat äta flera stycken på en gång.


Det första Konditori jag minns är "Neas" i Sundsvall som låg bredvid vår bostad. Vi bodde i en tjänstebostad i ett gammalt fint stenhus som inhyste både bibliotek och stora vackra lokaler för uthyrning. En gång så beställde min pappa upp en korg med kaffe från Neas och då fick man med koppar och en porslinskanna med kaffe. Han hade ett eget kontor i ett tornrum så det var lite rundat rum och vi såg ut över Köpmangatan där första majtåget gick förbi på den tiden. Klicka här för att komma in på en sida som heter "Sundsvallsminnen". Pallas Konditori i Sundsvall var ett kondis som funnits sen 1956. Klicka här för att komma in på deras hemsida. Jag har själv fikat där som vuxen flera gånger. Klicka här för att se lite bilder på huset vi bodde i som heter W6 och finns ännu men nu som kårhus.  Jag bodde där från det jag var 11 år tills jag var ca 19-20 år.  Pappa och mamma flyttade därifrån för att pappa hade kommit in på universitetet i Umeå så dom bodde i Studentlägenhet tillsammans med lillsyrran.

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på en sån kaffekorg och servis.



Nu har jag hitta en sida där jag känner igen allt som skrivs om Sundsvall och dess omnejd. Det är ett inlägg som skrevs av Enn Kokk 2009. Klicka här för att komma in på sidan. Han är tydligen gift med Birgitta Dahl som var talman och satt i Socialdemokratiska regeringen förut. 



  

Åsa som driver Ritz Konditori visa mig att  det kommit ut en bok över på 51 Småländska Caféer och naturligtvis är Ritz med i den boken också. Dessutom har dom fått fina vitsord och det har jag inte tvivlat på. Jag skall köpa boken så fort jag kan för att ha i min bokhylla synlig.  Även vårt Johnsons Café är med och dom finns mittemot Ritz och är bra dom också men dom har inte lika stor cafédel men har fint bröd som dom säljer mycket av. Går det att ha två caféer i ett litet samhälle så förstår ni att folk handlar mycket lokalt och tar tillvara på ställena som finns här.

  

Klicka här för att se vart jag hittat denna bild på Thorsten Jansson som skrivit boken. Klicka här för att komma in på en sida där boken finns att köpa (den finns även på Ritz). Klicka här för att se vilka fler böcker han skrivit.


  


 

 
 
Loka

Loka

12 januari 2013 09:21

Semlor redan? Endel saker kommer alledes för fort. Den såg dock onekligen god ut! Det var längesedan jag åt en "vanlig" semla, min mor brukar dock baka fantastiskt goda gluten och mjölkfria semlor som smakar ypperligt gott.
Det är roligt att se gamla byggnader som ännu står kvar, tyvärr är många borta sedan länge, de försvann innan K-märkning och minnesbevarande tankarna trädde i kraft, verkligen tragiskt. Min gamla barndomsort förlorade strax innan jul en gammal byggnad som tjänade både som föreningslokal och bostad, en hel familj blev utan boende innan julen, så tragiskt.

Sköt om dig!

http://cogitatio.bloggplatsen.se

Malin wiper

12 januari 2013 10:21

Det verkar vara den rätta semletiden nu. Jag har inte heller ätit semlor på länge. Vad bra att din mamma har ett sånt recept. Många är både laktos och glutenintoleranta numera och jag själv köper laktosfria produkter så långt det går och äter glutenfritt hårdbröd på morgonen. Ja du det är tragiskt när fina gamla byggnader försvinner. Så tråkigt med byggnaden som försvann och stackars familjen som blev utan bostad.

Kul att du tittade in på min blogg

Sköt om dig själv

Ha en fin dag
Mvh
Malin

 
Ingen bild

Bosse Lidén

12 januari 2013 11:08

Vilken fresterska du är. :)
Tjusigt hus du bodde i, W6.
Blev också förtjust i sista bilden på den fräcka bokhyllan.
Trevlig helg

Malin wiper

12 januari 2013 12:28

;) jag är verkligen en caféperson och skulle kunna vräka i mig hur mycket som helst ;) men numera med övervikt så går det tyvärr inte.


W6 var ett fantastiskt hus som är K-märkt numera men ändå har dom ändrat mycket inuti. Bokhyllan var verkligen häftig.

Ha en trevlig helg själv

 
AprilSus

AprilSus

12 januari 2013 14:17

Det var inget dåligt hus ni bodde i när du var barn! :) När jag var yngre gillade jag Semlor väldigt mycket, men känner inte alls samma förtjusning i dem längre, men någon Semla slinker nog ner ändå?

I vårt lilla samhälle är tydligen 2 caféer ett förmycket? Under de 4 år jag bott här har Melins konkurerat bort först Stures café, som sen bytte ägare och blev ett Ritz café som slog igen efter sommaren. Troligen beror det på att de ligger mitt-i-mot varandra? I en annan del av stan kanske det skulle gå bättre? Jag går inte så ofta på café, men jag har alltid drömt att ha ett eget och nu har min äldsta dotter börjat drömma om det samma. :)

Ha en fin lördag, vännen!
Kramisar!♥

http://aprilsus.blogspot.se

Malin wiper

12 januari 2013 14:53

Det var roligt att bo där för man fick hjälpa till att servera mm. Det är bra att dom börjat med minisemlor också för då blir det inte lika mycket att stoppa i sig. Semlor var som du säger lite mer festligt förr. Då fanns dom bara att få en gång/år.

Vi har våra caféer mitt emot varandra också men det tycks fungera. Tråkigt att dom slår ut varandra. Kul om din dotter startar ett café. Jag är en cafémännsika.

Ha en fin lördag själv
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Fredag 29 mars 10:15

    När vi skjutsade hem min son i  tisdags eftermiddag så passade vi även på att gå in på Mel's Garage i Enköping där min son bor. Dom har otroligt god glass där från Rättviks Glass.    Klicka här för att se när vi var till Mel's Garage 7 m...

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards