Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 8 juni 2011

Saab 92 B deluxe 1955...

Av Malin wiper - 8 juni 2011 17:39

  

Nu skall jag visa upp en gammal bil igen...  som jag såg på Hemköps parkering i Skillingaryd. Jag träffade ägaren och fick fota bilen från alla håll och kanter. Han använder den som bruksbil men har fler av Saab som han rustar upp och skall ha på utställning. Kul att se en sån gammal goding i trafik.


  

Jag fick fota av papper på bilen så här ser ni uppgifterna.                


  

Det roliga var att den hade pil istället för blinkers när man svänger (körriktningsvisare). Så var det på dom flesta bilar men försvann på 60-talet. Det såg verkligen kul ut och man fattar inte att man var med på den tiden...  


  

Klicka här för att läsa lite mer om bilmärket

 

  

Här lite mer att läsa om bilen.

 

   

Ytterligare lite att läsa.  


  

Ägaren berättade att det inte är så lätt att byta däck på bilen eftersom  hjulen sitter långt in under skärmen.


  Så här ser motorn ut.


                                    


Klicka här för att komma in på "Kuriosapaviljongen"

 
 
Sussi

Sussi

8 juni 2011 18:53

Men vad kul att den fortfarande fungerar. Kul med pilarna till blinkers. Tänk så förvånad man skulle bli att se en sån. Det gäller att vara uppmärksam. Min pappa hade en gammal saab liknande den förr som han körde rally med. Fast den var blå..

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

Malin wiper

8 juni 2011 19:26

Ja du dom var rejält byggda bilarna förr och tillbehören. Vad kul att din pappa haft en sån och att han kört rally. Jag har haft en blå saab själv V4 på 80-talet

Ha en fin kväll
kram

 
Stevie

Stevie

8 juni 2011 20:37

Den ser gammal ut, måste vara från 1900-talet!
:)

Kram
Stevie

http://esthonianangel.blogspot.com

Malin wiper

8 juni 2011 23:00

Som synes i min text så är den från 1955.

God natt

 
Helene

Helene

8 juni 2011 23:14

Kul att du "sprang" på en gammal Saab...och att den inte är över-renoverad utan har kvar sin patina!! Måste erkänna att jag kommer ihåg blinkerserna, huh vad gammal jag känner mig nu, ha ha!! Ha det gott å de! ♥
ps. pratade med våra vänner från Vimmerby, vad snopna dom vart när vi talade om att jag hade hittat dom på din blog ;0)

http://www.sistersgiftcompany.com

Malin wiper

9 juni 2011 08:52

Saaben har han i bruksskick och håller koll på den utan att överreparera. Jag då? känner mig som en gammal historiebok som behöver dammas av ;)

Jag förstår att dom blev snopna för det var verkligen märkligt att vi kom precis när dom stod och tankade. Det går inte att ta in för det är så märkligt.

Ha en fin dag over there my friend
hugs from Smaland

 
Ninz

Ninz

8 juni 2011 23:27

Vilken underbar berättelse! Den är helt klart värd mer än 50-200 pengar idag :D
Sv; Jag rekommenderar dig att se programmet :) Man blir helt klart road!
Kramar till dig vännen

http://ninz.bloggagratis.seh

Malin wiper

9 juni 2011 08:49

Det är den verkligen och så kul att den används som bruksbil. Då skall jag kolla solsidan nästa gång.

Ha en fin dag goa du

kramar

 
Lillan

Lillan

9 juni 2011 09:20

En sån bil hade min far när jag var liten! Så roligt att se en sån igen! Och tänk på den tiden satt man i en bilbarnstol i baksättet, som dom hängde på baksätets överkant. Det var bara som en fällstol med en framkant med en liten ratt på så att när jag satt där i mitten och såg rakt fram så kunde jag leka att det var jag som körde! Ingen barnsäkerhet där inte. Hade vi krockat hade jag flugit rakt genom framrutan!

Ha en bra dag, vännen!

http://lillansbloggvra.blogspot.com

Malin wiper

9 juni 2011 09:42

Vad kul att din pappa hade en sån. Ja du såna barnbilstolar har jag sett. Tror inte att det fanns några när jag var barn och då gick inte bilarna så fort och vägarna var inte så trafikerade som nu. Det lät verkligen vanskligt som bilstolarna var förr

Ha en fin dag
kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Av Malin wiper - Fredag 19 april 08:30

                      Vi har sålt vår förra bäddsoffa (ovan) som vi aldrig satt i utan bara hade till gäster som sov över. Vi köpte ju en ny på Jysk som vi har i tv-rummet och den större och bättre att sitta i när man är fler och skall sitta i d...

Av Malin wiper - Torsdag 18 april 09:00

    I går när min man var till sin tandläkare i Hallstahammar så promenerad jag omkring i vårt bostadsområde. Här ser man att nåt är på gång så det dröjer inte länge nu innan folk kan sitta ute och njuta     Nu har skottkärran fått lite ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9
10
11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards