Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 24 maj 2010

Julie & Julia!

Av Malin wiper - 24 maj 2010 10:34

           


Jag såg en helt underbar film häromdagen "Julie & Julia" en drama/komedi från 2009. I huvudrollerna ser vi Meryl Streep och Amy Adams. För regin står Nora Ephron och den är baserad på en sann historia.

 

             

 


Baserat på två sanna historier "Julie & Julia" sammanflätas livet för två kvinnor som, ehuru åtskilda av tid och rum, både på lösa ändar tills de upptäcker att med rätt kombination av passion, oräddhet och smör, är allt möjligt.

 

             

 

Detta är verklighetens Julia Child som spelas så porträttlikt av Meryl Streep. Detta handlar om Fransk matlagning på hög nivå.


Julia Child, född 15 augusti 1912 i Pasadena, Kalifornien, död 13 augusti 2004 i Santa Barbara, Kalifornien, var en känd kock och kokboksförfattare från USA


  


Det är inte så ofta man får lyckan att se en sån här pärla till film. Den är fint filmad och fotot helt underbart. Färgerna och miljöerna gör sitt till också. Vi får frottera oss i både Frankrike, USA och andra länder eftersom Julia Child var på resande fot med sin man som var diplomat mm. Matlagningen i filmen retar smaklökarna och man blir riktigt sugen på det gamla Franska köket... . Alla i filmen spelar jättebra men Meryl Streep är ett strå vassare som Julia Childs och väldigt porträttlik. Jag läste ingenting innan jag såg filmen därför var jag helt nollställd. Jag kan varmt rekommendera filmen som lockar fram många olika känslor i kroppen och jag njöt varenda sekund.

 

Jag ger den 4 filmkameror av 5 möjliga.

 

              

 
 
Sussi

Sussi

24 maj 2010 16:31

Jag har också sett den och den var helt okej. Men jag retade mig så på rösten Maryl Streep hade. Nu lät nog hon det handlade om så men på något sätt så förstörde det lite filmen för mig..
Usch man är alldeles för lättpåverkad!

Kramisar

http://allt-om-inget.bloggagratis.se

 
wiper

wiper

24 maj 2010 18:30

Sussi: Ja du rösten var lite påfrestande men hon lät tydligen så i verkligheten. Jag påverkas också av såna saker men nu var jag inte beredd på att filmen skulle vara så bra. Konstigt att det finns dom som pratar så.

kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 29 april 09:00

    I lördags besökte vi Röda Korset vårmarknad. Här ser ni ett bord fullt av hembakat bröd och 3 av kvinnorna som bakat brödet. För 50 kr/person fick man välja 3 bakverk/person                                          QueChic   En li...

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18
19
20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards