Öppen Ridå

Alla inlägg den 15 mars 2010

Av Malin wiper - 15 mars 2010 12:08

  

Jag är inte riktigt klar med mitt inlägg än utan fick dela upp det i två.

 

            Jag fotade mig själv i spegeln när jag kom hem. Som ni ser är det sol ute och då måste jag ha solglasögon ovanpå dom vanliga eftersom jag är så ljuskänslig. Min man hade inte kommit hem än så han kunde inte ta en bild på mig. Jag skickade iväg honom till Museét som vi numera är medlemmar i. Vi kan gå dit varje måndag och träffa andra medlemmar och dom som jobbar med samhällets historia. Nästa gång skall jag gå dit också.

 

    

 

Så här ser vårt museum ut och jag har haft ett inlägg förut om muséet. Det är en jättefin byggnad. Dom brukar ha studiecirklar så jag skall ta upp den frågan när jag går dit på besök.    

 

       

Så här fläckvis halt är det ute på vägar och gångstigar nu. Jag hade jättesvårt att ta mig över detta utan att ramla.

 

    

Här ser ni vår fina gamla brandstation. Ibland står alla brandbilarna utanför och jag har missat att fota.

 

   

 

Folkets hus går jag förbi här och man ser verkligen hur mycket detta hus är utbyggt. På andra orter har Folket hus krymt istället eller ändrat namn till "Kunskapscentrum" men här blomstrar verksamheten. 

 

    

Så här lite snö har vi kvar på taket från baksidan av huset.      

 

   

 

Så här mycket snö har vi kvar på tomten.

 

   

 

Jag hittade ett fint motiv nedanför en snödriva. Det ser ut som en skulptur.

 

   

 

För att ta en bild på vår höga tall så var jag tvungen att böja min skadade nacke bakåt och det var inte så lyckat så nu har jag ispåse på nacken...  

 

  

 

Jag fotade en koltrast i morse från fönstret. Vi har rätt många och dom går och äter frön som ramlat ner från fågelautomaterna. Detta är en hane med sin vackra gulröda näbb. Honorna har svart näbb.

 

Klicka härför att får reda på lite mer om koltrasten.

 

 

Av Malin wiper - 15 mars 2010 11:41

   

Nu är jag tillbaka från min promenad som först gick ner till samhället eftersom jag skulle köpa frimärken till en paketpåse som skall iväg i dag. Här är stigen jag går på och på höger sida går järnvägen.

 

   

Istället för frimärken som jag glömde köpa kom jag hem med detta istället...  Jag var in till Mimmis Magasin och såg en sån häftig tupp som var nedsatt i pris från 120:- till 69:-. Dessutom köpte jag två lite större underlägg som passar till dom små jag redan köpt. Dom små sätter man glaset på och dessa kan man ha tilltuggsskålarna på. Tyget bakom tuppen var så läckert och en fantastisk kvalitet. Jag skall sy två saker som Maria Lakatos och Annica skall få för att dom haft 3 årsjubileum som jag glömt bort. Vi har inte varit till Café Lakatos nu på länge eftersom vi först var förkylda och sen blev mannen sjuk.  

 

   

Jag fick lov att ta en bild på ägarinnan Mimmi. Hon håller handen bredvid pyttesmå garnnystan i massor av roliga färger. Mimmi har så färgstarka och fina kläder på sig. Alla som jobbar där är så välklädda och tuffa.  

 

   

Jag tog ytterligare en bild men är inte riktigt nöjd för jag lyckades inte fånga henne riktigt. Får vara nöjd ändå att den inte blev otydlig eftersom jag har lite dimsyn p.g.a nacken.

 

   

Jag fick lov att fota lite påsksaker hos Mimmi. Här en jättefin tupp i porslin och lite annat smått runtomkring.  

 

   

Den här stora tuppen var lite speciell med en retrokänsla.        

 

   

Här lite porslinsägg i olika storlekar. Man får 3 st för 85:-.   

 

    

Några fina trätuppar. 

 

    

Den här sparbössan i keramik var kul tycker jag.


Av Malin wiper - 15 mars 2010 08:29

     

 

Jag blev supernostalgisk i går när jag lyssnade på WWReftersom dom spelade en massa gammal musik från 60-70-80-talet. Denna man Don Partridge var en gatumusikant som blev känd eftersom han hade en hel orkester med sig och han spelade på alla instrument nästan samtidigt. Jag har själv sett honom live en gång på en gata i Göteborg när jag bodde där.

 

                     

 

  1. Don Partridge, född 27 oktober1941 i Bournemouth, England, brittisk folkpopsångare och gatusmusikant, som kom etta på Tio i topp1968 med låten Blue Eyes. Han hade även en hit med låten "Rosie" men valde i början av 70 talet att hoppa av popstjärnelivet och gå tillbaka till att spela på gatorna.

    

  1.  I några år av 70-talet var Don Partridge bosatt i Stockholm. Han var en färgstark gatumusikant som ofta syntes på Sergelgatans stråk, han blev senare även skälet till att en ny lag "lex Partridge" skrevs, vilken gav gatumusiker rätt att spela på gator och torg i Sverige. Idag bor Don strax utanför Brighton och kan fortfarande ses, och höras, på gatorna därikring. 

klicka härför att läsa hur han och många andra gatumusikanter blev behandlade av samhället och fortfarande blir.


Av Malin wiper - 15 mars 2010 08:12

  

God morgon allihopa! Hoppas ni haft en bra och händelserik helg. Vi har fått en hare som springer omkring här utanför varje morgon. I dag lyckades jag få ett kort på haren men inte framifrån. Ett uttryck som användes förr "Ingen vet vart haren har sin gång". Vi har -11 grader just nu men det kommer att bli varmare eftersom solen nu skiner igen.

 

  

 

Jag är tvungen att börja hårdköra med min viktminskning nu och promenera lite längre varje dag sen blir det inget kvällsäta. Jag är så besviken på mig själv att jag har sån dålig karaktär så jag börjar gå upp i vikt igen. Stoppar jag nu så har jag en chans att fortsätta att gå ner. Så fort jag blir dålig eller ledsen för nåt så tröstäter jag och i ärlighetens namn så vräkte jag i mig godis när min man låg på sjukhuset och då samlas en massa vätska i kroppen och det tar några dar att få bort detta. Detta är det sista jag skriver om min viktminskning nu är det upp till bevis.

   

 

Undrar hur en sån här hopfällbar cykel funkar att cykla på?.

 

Nu önskar jag er alla en fin och bra dag...       

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Mars 2010 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards