Öppen Ridå

Alla inlägg den 1 juni 2024

Av Malin wiper - Lördag 1 juni 10:45



 

I går då vi var på väg till Uppsala så blev det en mellanlandning i Örsundsbro. Vi tog en tur ned till  gästhamnen och gick omkring och njöt på den vidsträckta bryggan. Det var hur många båtar som helst i rad. Vi har besökt Örsundsbro några gånger genom åren vi bott i Västmanland. Det har blivit en populär ort som fått fler invångare, restauranger, cafén mm.

 

                                       

 

Örsundsbro är en tätort i Enköpings kommun i Uppsala, vid riksväg 55 mellan Uppsala och Enköping. Cirka 20 km nordost om Enköping. Klicka här för att läsa mer 


 

Här i Örsundaån ligger båtarna på ena sidan och byggnader, bryggor och nån enstaka båt på andra sidan ån. Dom har byggt nya hus som ser ut som gamla så dom passar verkligen in i miljön. 


 

Nedanför husen finns det bryggor på rad där man kan sitta och mysa och titta ut över ån.


 

En lite större brygga där man kan på en stege ner i vattnet och ta sig ett dopp


 

Här en pontonbrygga som går ut lite mer i vattnet och är lite mer pyntad. På denna bild ser man lite mer av husen bakom


 

Sen dök detta gamla hus upp med en egen pontonbrygga. Det är nog ett hus för båtsaker mm. Kul att det fått stå kvar som ett fint synintryck

 

 

En skylt som satt på ett träd vid båthamnen. Blev så full i skratt för vadå? båtkö..   kanske för när man sätter i båtarna.



 

Vi fortsatte att promenera på den långa bryggan på andra sidan där småbåtshamnen ligger. Denna båt har fått ett namn efter en banan. Chiquita. 

 

          

Passande då att sätta in ABBA med Chiquitita


 

En båt med namnet Måsart, så kul.

 

Sista delen av den superlånga bryggan. Det är så tråkigt att jag inte kan visa en bild där man ser hur lång bryggan är. Jag har ju tappat min kamera 4 gånger nu och då har det uppstått skador i kameran som gör att det blir otydligt långt fram och även på sidorna. Jag har därför mycket jobb med bilderna innan jag kan sätta in dom i bloggen. Jag får beskära bilderna mer innan jag tappade kameran

 

                 

 Kameran är betald nu men jag har inte haft den så länge. Jag måste köpa en ny men först måste glasögonen vara färdigbetalda. Tyvärr kom ju detta med fortsatta ögonproblem så jag vet inte om jag kan ha samma glas som förut på vänster öga efter op. Då blir det fler utgifer. För att inte tala om läkarbesök, operation och sjukresor. Så fort vi sparat ihop lite för guldkant så dyker andra utgifter upp så vi får lägga allt annat på is.


 

Här ser man en del av Örsundsbros båtklubb och där har dom skojat till det lite. På ena kortsidan har dom satt denna gamla stol och ovanför står det: Hajens plats

 

                                            

 

Dom har behållit många gamla byggnader i Örsundsbro så jag har lite fler bilder att visa och även på lite annat. Sen fortsätter det med upplevelser i Uppsala. Det var så hög luftfuktighet hela dan i går så jag var helt slut när vi kom hem så i dag blir det en återhämtningsdag. Fast vi hade jättekul och njöt av allt vi såg. Nu är vi inne i första juni så sommaren är i full blom. Vet inte än om jag kommer ut nåt i dag, vi får se längre fram på dan. Hoppas ni har en fin helg att se fram emot. Ha det bra och sköt om er

 

           

Jag fick ett tips från min son ang detta roliga klipp. Ann Westin med Låt gamlingarna sköta kriminaliteten. Sanslöst dråpligt 

 

#Örsundsbro #ABBA #båtklubb #Ann

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Västerås Summer Meet 2024

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards