Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 6 juni 2024

Botaniska trädgården i Uppsala och en vindskulpturer

Av Malin wiper - Torsdag 6 juni 08:30


 

Efter att vi gått förbi Uppsala slott så var det dags för Botaniska trädgården som man ser lite av på denna bild på höjden från slottet. Nu har det snart gått en vecka sen vi var i Uppsala och jag är inte klar än med inläggen. Så det hade varit bäst att besöka några ställen i lugn och ro


 

Här ser man Orangeriet i Linneanum. Vi borde naturligtvis gått in där och tittat på allt fint, istället för att springa runt lite överallt.

 

                                                                         

C. A. Agardh var far till Botaniska trädgårdens grundare Jacob Georg. Carl Adolph var föreståndare för Botaniska trädgården mellan år 1818-1835

 

 

Här ser man huset på lite håll med sina trägårdar, damm, träd och bänkar


 

Man möts av denna ansiktsskulptur då man går omkring i Botaniska trädgården


 

Det fanns inte en enda blomma i detta område av Botaniska utan bara granar, häckar. Min man har också bott i Uppsala då han studerade där. Min man säger att det såg mycket finare ut då i Botaniska med massor av vackra blommor.


 

Här borde vi ha gått in och njutit av allt som fanns därinne i huset. Jag tror det var en fuktiga värmen som knäckte oss 


 

Denna skulptur av Carl Von Linné fanns att se i Botaniska Trädgården


 

Här ser man framsidan av Tropiska växthuset och på höger sida lite längre in finns en restaurang och även uteservering. Varför gick vi inte in dit?, får skylla på värmeslag och vi hade ju promenerat över en mil i den höga luftfuktigheten så vi orkade väl inte. 


       

Detta missade vi att se i Botaniska trädgårdens orangeri. Vi var lite för dåligt pålästa men vi hade ändå en toppenfin dag med min son och både njöt av mat, fika och mycket annat som kommer i andra inlägg. 


 

Vi gick omkring bland blommor och växter bredvid Tropiska trädgården.


 

Så här såg det ut där och man kan se lite blommor i alla fall


  

Nästa gång vi åker till Uppsala så skall vi begränsa oss lite och bara åka för att se högst 2 ställen. Nu blev det för rörigt så vi missade väldigt mycket både från slottet och Botaniska trädgården. 

 

         

Vindskulpturer skapade av Phil Price

 

  

I går fick vi en kraftig regnskur och det behövdes verkligen. I dag har vi 13 grader varmt på morgonen, en härlig svalkande vind och sol igen. Här händer inte mycket för jag fungerar dåligt i hög luftfuktighet. I dag däremot är luften mycket skönare. I går hade vi en vilodag så vi kom inte ens ut på nån promenad men i dag finns hinder för detta. 

 

                            Hoppas ni får en fin torsdag kära besökare

 

                                    

 

#Botaniska #Orangeriet #ansiktsskulptur #Carl #Tropiska #Vinskulptur #Phil

 
 
Micke

Micke

Torsdag 6 juni 10:34

Fantastiska vyer du ger oss idag också Malin, tackar ödmjukast.
Uppsala har jag aldrig besökt men jag tror min bror studerade där lite för många år sedan, fin stad det där.

Ha det nu så bäst du kan.

http://guldkryckan.blogspot.se

Malin wiper

Torsdag 6 juni 13:05

Tusen tack snälla du och tackar ödmjukast är så fint ord. Det är verkligen en fin stad och det brusade av folkliv. Kul att din bror studerat där

Ha det bäst du också Micke

 
Äventyret framtiden

Äventyret framtiden

Torsdag 6 juni 13:58

Tack för härligt och vackert inlägg!
En fin Nationaldag önskas!
Kram

http://pettasblogg.blogspot.com

Malin wiper

Torsdag 6 juni 14:19

Kul att du gillar inlägget. Tusen tack!

Ha en fin Nationaldag själv

Kramar från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Tisdag 25 juni 08:15

   Jag hade tid hos Optalmica Ögonklinik i går i och med att synen blivit mycket sämre på höger öga där jag fått hål i gula fläcken. Remiss är ju skickad till Örebro där jag skall opereras. Sen fick jag för några dagar sen papper från Örebro att ja...

Av Malin wiper - Måndag 24 juni 07:30

  I går tog vi bussen till Erikslunds shoppingcenter för att hämta ett tangentbord hos Elgiganten vi lagt undan. Mitt har ju gått sönder men har hållit i 6 år fast jag är så hårdhänt. Fast först tog vi en fika hos Biltema och där utanför såg vi...

Av Malin wiper - Söndag 23 juni 09:00

    Vi inte bara var ute och fikade i går utan vi tog oss en öl på Kajplats 9 glassbar. Innan detta så gick vi omking i olika hamnar så jag har tagit många bilderoch filmat     Man kan även sitta utanför baren på dessa höga röda barstolar...

Av Malin wiper - Lördag 22 juni 11:30

    Vi tog en fika på Bread & Sweet By Jennie i går, och det var syrran och hennes man som bjöd på detta. Vi fick en slant i och med ett  jubileum. Tusen tack!.      Dom har så många kunder så redan då vi kom så var flera nya bakelser slu...

Av Malin wiper - Fredag 21 juni 08:30

  Då har vi fredag igen och en Midsommarafton som många firar med sina familjer. En del kanske gör som på muggen ovan och tar sig en svängom. Många kommer att grilla och en del håller till på stranden. Ännu en mugg jag fotade hos Myrornas. Klicka ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Västerås Summer Meet 2024

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards