Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 5 juni 2024

Uppsala Slott och dess omnejd, trafikolycka och Mauri

Av Malin wiper - Onsdag 5 juni 08:30


 

Senare på fredagen då  vi var till Uppsala tillsammans med min son så promenerade vi bort till Uppsala Slott. Här går vi förbi denna byggnad med en tjusig kupol i koppar

 

 

Ett träd som såg ut som en skulptur i sin nakenhet. Det var min son som såg trädet först när vi var på väg upp mot slottet i den branta backen

 

En annan skulptur vi såg när vi fortsatte vägen upp mot slottet. 


Sista biten på den jobbiga gångvägen upp. Jag är förvånad över att jag har fått sån bra kondition så jag kan ta mig upp trots den höga luftfuktigheten som  var den dan.  


   

Framför slottet fanns denna fontän


 

Här går man in till Uppsala Konstmuseum. Vi gick inte in i slottet denna gång utan det får vänta tills svalare dagar


       

Ett klipp där man får se Uppsala Slott lite mer


 

Detta är Gunillaklockan (The Gunnilla Bell) som står som står på en höjd vid slottet. Man får gå upp dit i en lång trapp

 

 

Här står jag på höjden vid Gunillaklockan och blickar ut över Carolina Rediviva. 


 

Efter att vi gått förbi slottet så gick vi igenon denna genomgång i en gammal mur


 

Så här ser den ut från andra hållet


 

På höger sida om muren så fanns denna uteservering som tillhör Uppsala museum


 

Längre bort mot stenmuren kunde man se denna målning som kallades för Hemmet inom oss. Fortsättning följer..........................................

 

                                     

I går 16.50 så hörde jag ett högt ljud från gatan och sen en massa sirener från polis och ambulans. Gick ut på balkongen och såg massor av polisbilar och två ambulanser. Nån låg på gatan och jag såg en moped och en hjälm. Grenarna på ett av våra stora träd vid gatan dolde så jag såg inte allt men det var flera från ambulanserna bredvid den skadade personen och en bår drogs ut. Det höll på jättelänge innan dom kunde bära över personen till båren. Sen åkte ambulansen iväg med sirenerna på. Det kändes väldigt obehagligt 

 

   

En stund efterråt så kom en bärgningsbil där dom drog på mopeden och en polisbussen som var skadad framtill.  Hoppas verkligen att mopedisten klarade sig

 

Klicka här för att läsa om denna trafikolycka där en mopedist krockade med en stillastående polisbuss. 

 

                                                             

 

I går och i dag är det lite svalare och det känns skönt. Vi har lite att göra hemma i dag men sen skall vi ut på vår dagliga promenad. Onsdag och snart en helg igen, veckorna går så fort. Ha en skön dag och var rädda om er. Numera måste man vara väldigt försiktig när man är ute och går för rätt som det är så svischar en elsparkcykel förbi i hög fart väldigt nära fast man håller sig längst in på rätt sida och så långt in mot kanten man kan. Det är lätt att bli påkörd

 

          

Jag hittade ett klipp där Mauri provkörde världens första LEGO- bil. 


#Slott #träd #skulptur #fontän #Konstmuseum #Gunillaklockan #Hemmet #polisbuss #Mauri

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Måndag 24 juni 07:30

  I går tog vi bussen till Erikslunds shoppingcenter för att hämta ett tangentbord hos Elgiganten vi lagt undan. Mitt har ju gått sönder men har hållit i 6 år fast jag är så hårdhänt. Fast först tog vi en fika hos Biltema och där utanför såg vi...

Av Malin wiper - Söndag 23 juni 09:00

    Vi inte bara var ute och fikade i går utan vi tog oss en öl på Kajplats 9 glassbar. Innan detta så gick vi omking i olika hamnar så jag har tagit många bilderoch filmat     Man kan även sitta utanför baren på dessa höga röda barstolar...

Av Malin wiper - Lördag 22 juni 11:30

    Vi tog en fika på Bread & Sweet By Jennie i går, och det var syrran och hennes man som bjöd på detta. Vi fick en slant i och med ett  jubileum. Tusen tack!.      Dom har så många kunder så redan då vi kom så var flera nya bakelser slu...

Av Malin wiper - Fredag 21 juni 08:30

  Då har vi fredag igen och en Midsommarafton som många firar med sina familjer. En del kanske gör som på muggen ovan och tar sig en svängom. Många kommer att grilla och en del håller till på stranden. Ännu en mugg jag fotade hos Myrornas. Klicka ...

Av Malin wiper - Torsdag 20 juni 09:00

     Dom borde haft en "Brainstorming" innan kommunen tog ett korkat beslut. I 2 månader kan man inte ta sig in till centrum med buss för dom har stängt av en lång gata för att som dom säger göra till gågata och sommarfint. Dom har byggt ut en ut...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Västerås Summer Meet 2024

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2024
>>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards