Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 7 januari 2023

Knep vid rethosta, Robert Plant & Imelda May och Winter film

Av Malin wiper - 7 januari 2023 15:00

    

Fin utsikt mot Hjortsjöån en vinter för länge sen. Vi hade eget hus ovanför ån så utsikten var vacker. Vi bodde i eget huset i Vaggeryd i 12 år. På somrarna hade vi utemöbler därnere vid vattnet. Då såg vi både änder, svanar och andra fåglar på nära håll

 

                                     

ADC Adtemp                

Nu har det gått 12 dagar sen jag fick covid och jag är feberfri, har ingen snuva men är fortfarande trött. Fast jag har fortfarande kvar rethostan, men den lugnade ner sig lite några dagar men i går eftermiddag så började jag hosta igen jättemycket. Det enda som lugnade ner hostan var knepet jag lärt mig och använde mig av vid förra förkylningen också. 

 

  

Man tar ett stort glas och fyller det till hälften med vatten. Sticker ner ett sugrör en bit ner i vattnet och sen blåser man bubblor långsamt en stund och sen upprepar man detta några gånger. Då stillar sig hostan för man spänner  då upp halsmuskulaturen och trycker ut andningsvägarna. Detta knep fick jag använda mig av då jag gick hos Logoped i och med sköldkörteloperationen jag gjorde 26 februari 2015. Fast då med ett tjockt rör i glasmaterial. Den övningen och några till gjorde att rösten blev nästan normal igen efter op

 

    

Jag använder mig även av lite honung i ett glas med lagomt varmt vatten. Det kan också lindra lite. När jag var 17 år gammal så fick jag opererat bort mina halsmandlar och det gör att en förkylning drabbar halsen lite mer och det kan bli mer utdraget. På den tiden blev man inte sövd när dom tog bort halsmandlarna utan dom stack med sprutor 10 gånger nere i halsen och det gjorde fruktansvärt ont. Numera blir man sövd

 

      

Robert Plant ft. Imelda May med Rock and Roll. Klicka här för att se en läcker Saab jag såg 2017

 

 

Färdigpackade banankartonger i köket

 

 

På andra sidan köket så har vi fått ihop 9 färdigpackade kartonger. Nu händer det lite. Ett av våra köksskåp är helt tomt nu och i dom andra så har vi bara två hyllor fyllda

 

 

Så här ser det ut mot en vägg i vardagsrummet. Vi skall organisera bättre när det blir mer att packa. I dag skall jag tömma vår barvagn och packa ner allt men jag kan bara ta lite i sänder. Min man packar ner det mesta på sin datorplats och snart är hans byråer där lagomt med saker i

 

 

Denna trälåda som vi har i köket är egentligen en barnmöbel där man förvarar leksaker mm. Dom senaste åren har vi haft den till återvinning. Tidningar, olika plastmaterial och pappersförpackningar. Den är lite skrymmande. Vi köpte den över nätet för 400 kr men vi vet inte om vi säljer den eller ger den till second hand

 

I dag mår jag inte så bra och jag har dåligt med bilder i och med att jag inte varit ute så mycket. Jag fick använda mig av gammal skåpmat. Det har snöat i natt så vi har ett riktigt vitt vinterlandskap. Fast nu är vi nere i 1 varmgrad. Fortsätter denna rethosta så skall jag beställa tid på vårdcentralen för att få ta en sänka. Hoppas ni har en fin lördag. Sköt om er...  

 

     

Alps 4K Amazing winter film 

 


#Hjortsjöån #sugrör #honung #Robert #Alps

 
 
Veiken

Veiken

8 januari 2023 04:36

Tack för sugrörstipset! Det ska jag testa nästa gång hostan anfaller!
Så bra att ni tar tid på er med packningen, det brukar bli bäst så!
Hoppas ni får lite bättre väder snart. Jag förstår att nästan hela Sverige har snö nu!
Ha det gott!
Kramar

http://https://www.veiken.se

Malin wiper

8 januari 2023 09:22

Varsågod!. Det är verkligen skönt att ha tid på sig och allrahelst då man inte mår bra

Från snö har vi nu gått över till regn igen och nästan all snö var borta på morgonen

Ha en fin och skön söndag
Kramar!

 
Åke

Åke

8 januari 2023 10:01

Robert Plant & Imelda May har verkligen funnit varandra, skön låt. Men vad fint ni bodde där vid Hjortsjön, jag kan tippa på att du satt där många timmar och filosoferade :) Vacker bild dessutom.

http://https://www.nacka144.se

Malin wiper

8 januari 2023 10:55

Håller med dig. Jag satt verkligen där och filosoferade flera timmar för det var så vackert så man njöt verkligen. Kul att du gillar bilden

Ha en skön och härlig söndag
kram!

 
Åke

Åke

8 januari 2023 12:34

Du får köra Banankontakt med Trazan & Barnarne näste gång med alla dina n:)

http://https://www.nacka144.se

Malin wiper

8 januari 2023 14:48

Vilket bra tips ;) den låten kommer att passa in när jag fotar lite mer banankartonger ;) Tack!

Ha en fortsatt fin dag
Kram!

 
Åke

Åke

8 januari 2023 12:35

Du får köra Banankontakt med Trazan & Barnarne näste gång med alla dina n:) Jo så en till sak, en sådan där Ford Angliga hade en granne till mig då jag växte upp, Lasse var nog en 8-9 år äldre än mig.

http://https://www.nacka144.se

Malin wiper

8 januari 2023 14:50

Ser att det blir dubbla kommentarer. Kommentarerna kommer inte in förrens jag svarat på dom så det kan bli lite missförstånd

Vad kul att du fått se en sån fin bil på nära håll då som barn. Den blir bara snyggare med åren

Tack för dina kommentarer

 
Ingen bild

Lena Björk

8 januari 2023 18:00

Kan rekommendera Robert Plant och Allison Kraus. Älskar deras låtar tillsammans.

Malin wiper

8 januari 2023 18:18

Dom har jag haft inne i bloggen några gånger. Håller med dig om att dom är fantastiska tillsammans. Fast nu var det ett tag sen så jag sätter gärna in dom igen.

Tack snälla du
Ha en skön kväll
Kram från Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 28 april 07:30

       Här ett filmklipp från i fredags då vi var och såg Zkrota Zkräpet på Kvarteret Igor (galleria). Kolla in när Lasse Åberg skall inviga med att klippa, men inte bandet utan nåt annat. Han har en härlig humor      Här har jag fått en autogr...

Av Malin wiper - Lördag 27 april 08:30

    Detta är en Dodge Van från 1984 som jag såg när vi var på väg hem från en promenad. Vi träffade mannen som äger bilen och han sa att han skulle lacka om bilen och då kommer den ju att bli superfin. Jag blir så glad nu när det börjar dyka upp...

Av Malin wiper - Fredag 26 april 08:45

    Detta är en skulptur som heter Aseaströmmen och den har stått på Stora torget i Västerås i många år. Konstverket skildrar det fenomen som under industrins glansdagar kallades för "Asea-strömmen". Vid lunchtid och arbetsdagens slut fylldes St...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 17:00

  På lördag är det Vårmarknad hos Röda Korset i Västerås. Det är sygruppen som säljer sina alster och man kan även njuta av deras kakbuffé. Dom håller på från 11-15. Vi kommer att gå dit och kolla runt och bara njuta                            ...

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards