Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2015

Av Malin wiper - 11 april 2015 13:00

 

Animering lånad av min bloggläsare Lena. Hon skall gå och se Jerry Williams så småningom. Han hade ju avskedskonserter 2013 men har nu tydligen ångrat sig och vill ändå ut och spela för den breda massan och det glädjer man sig över. Det är egentligen bara hälsan som kan stoppa inte en siffra. 

 

     

Jerry Williams kommer att medverka på Rockabilly Night i Halmstad 30 maj. 

 

Han kommer även att höras på Kajskjul 8 i Göteborg från 18 september-19 december 

 

   

Lenas bilder 

 

   

En häftig bil från Elmias Bilmässa som inte kom med i dom andra inläggen 

 

   

Klicka här för att läsa om hur Jerry Williams håller sig i form. Klicka här för att höra en låt från Börsen 1982

 

Jerry Williams & Roadwork med Big Bad Wolf . Det är ett äldre klipp men jag gillar låten för den svänger rejält

 

 

Solen vaknade till vid 08.30-tiden och då vaknade även vi till så vi bestämde oss för att åka ut i naturen och se vart vi hamnade. Jag har lite att göra men det kommer ju fler dagar så varför inte ta tillvara på en en solig dag när man vet att det är aprilväder och vad somhelst kan hända. Hoppas ni mina härliga bloggläsare har en skön och upplevelserik helg att njuta av...   

 

   

Nu har lövsprickningen börjat och min man har fått jättestora besvär med ögonen så vi köpte Lomudal ögondroppar och dom är utan konserveringsedel och såna där endosbehållare. Jag har själv inte känt så mycket än men det kommer nog.  

 

 

#Jerry #Kajskjul #Halmstad #Rockabilly #Roadwork #Lomudal 

 

Av Malin wiper - 11 april 2015 08:00

     

                                                                                                                    Feber ätpinnar, bestick   



I går var jag så trött så jag orkade inte göra iordning lunch så vi köpte hem mat från Nha-Trang som  ligger på gångavstånd från oss, dom har hållit den höga kvaliten på maten alla år dom hållit igång blå kiosken. Det är mest thaimat som take away men man kan även sitta där och äta.  Dessutom är det en vänlig och skön stämning. Dom har även en vanlig kiosk bredvid och på somrarna gör dom iordning en uteplats

   

Så här ser Nha-Trang ut på håll. Matstället till höger och kiosken till vänster


  

För det mesta har vi tagit kyckling med curry eller kyckling med cashewnötter men sen testade vi deras kycklingspett med jordnötssås och det är också suveränt gott. Hög kvalitet på maten som är välgjord och smakar underbart.  

 

  

Man får så mycket mat så en portion räcker till två personer och man blir mätt


      

Nu har dom även börjat med sushi och det är en av mina favoriter som vi äter mycket av periodvis. Fast man kan inte få sushi varje dag utan enbart på onsdagar och söndagar. Det skall vi absolut testa nästa gång.


                   

Klickbilder


Minnesbilder från det vi bodde i vårt egna hus 7 augusti 2009. Vi beställde mat från Nha Trang i form av kyckling med curry. Då vet vi i alla fall att thai-kiosken funnits i denna regi minst 6 år. Till maten  drack vi ett vin som heter Drosty hof. Min man gav mig en present i form av en ny klocka. Den har jag kvar men armbandet har blivit lite slitet..  .  Sen gick vi ner till vattnet och satt oss på vår bänk därnere och kollade ut över hjortsjöån. Ljuva minnen





#Trang #Sushi #Kycklingspett #Jordnötssås  #Minnen  

Av Malin wiper - 10 april 2015 15:00

 

Provrör  


Jag blev ju kallad i onsdags på prov nr 2 ang min sköldkörtelproduktion efter operationen. Den andra halvan av sköldkörteln finns ju kvar och den skall ta över hela produktionen, prov nr 1 var bra. I går ringde helt plötsligt en läkare från Vårdcentralen och jag med min dramatiska natur trodde då att det var nåt fel antingen på hormonproduktionen eller nåt annat...  För numera ringer sällan en läkare upp om det inte är nåt allvarligt så jag hörde nästan mitt eget hjärtas slag. Sist fick jag ett papper hem där det stod att värdena var bra så jag väntade mig samma nu också. Dessutom brukar man få vänta ett tag på svar. Jag riktigt såg hur Levaxinburkarna åkte förbi mig i ultrarapid....   

 

 

Happy pills  

 

Han sa då att prov nr 2 var lika bra som det första, men han undrade varför jag tog prov i onsdags eftersom jag tagit ett före det men då sa jag att jag fick ett papper på dessa två provtagningar efter operationen. Han sa att han skickat ut till mig att jag skall komma i december för nästa prov men han ändrade detta till september. Antagligen så är dom jättenoga eftersom det fungerar så bra för mig utan medicin. Läkaren var väldigt trevlig och när man tänker efter så var det väldigt snällt att ringa upp så man slapp vänta på svar som man är så van vid. Jag som har så svårt att vänta blev riktigt upprymd när jag la på luren... .   

 

Jag kunde komma vilket datum som helst i september för dom har ju provtagning från 08.00 och då är det bara att sätta sig där för han skulle ordna papperen. Tack snälla läkaren  som gav sig tid att ringa upp...  Han sa även att blodvärdena var jättebra. Jag har alltid haft bra blodvärde och det får man vara tacksam för. Jag känner att jag är rätt utmattade efter den här långa tiden av både väntan och annat som dykt upp så jag tar det lugnt och försöker komma i form under vår och sommar. 

 

 

House doctor lamp 


Life Is  going on med Wendy Mseleku. Jag hittade detta klipp när jag sökte på Life Is going on och gillade både hennes röst och låten. Hon föddes 1973,  och  var både sångerska och skådespelare, känd för filmen Sarafina! (1992). Wendy Mseleku musikgenre var gospel och rythm and blues. Ser sen att hon dog redan 21 augusti 2000 i Soweto, Sydafrika efter att ha fått njursvikt. Hon blev bara 27 år gammal

 

 

 

 

Sarafina var även Woopi Goldberg med i och den är från 1992. Klicka här för att läsa om filmen. Klicka här för att se trailern.    

 

 

#Läkare #Vårdcentralen #Sköldkörtelprov #Wendy #Sarafina #Woopi 

 

Av Malin wiper - 10 april 2015 11:00

    

                                                                                                                                                      telefonlampa  

                                                                                                                  

  

Sist vi var till Sam Hjälp Second hand i Huskvarna så såg vi denna telefon som såg jätteläcker ut och den hade tyngd så vi förstod att det var nåt speciellt med telefonen, inte nåt fjärderlätt plastigt skal. Telefonen är tillverkad i Kina för ett Tyskt företag, för den Engelska marknaden. En sån här telefon blir numera en fin inredningsdetalj om man inte vill använda den.      


  

Sen såg vi att den knappt var använd och förpackningen fanns kvar och där står det att det är en trim Phone 1970s Design Classic. Vi blev väldigt förvånade när priset var endast 50 kr, men så är det hos Sam Hjälp där kan man verkligen få tag på fynd. Sen är det så roligt att gå dit för dom som finns där för oss kunder är så uppmärksamma och trevliga så ibland står man bara och pratar med dom jättelänge. Eftersom dom satt så låga priser så är det en stor åtgång på sakerna och varje gång man kommer dit så är det massor av nytt och dom har ändrat om. Just nu håller dom på att göra om i lokalen och det blir jättefint 

     

Klicka här för att komma in på en sida där man får se telefonerna i flera färger men det finns ingen orange. Telefonen fick högt betyg när den kom ut. Klicka här för att komma in på en sida där telefonen kostar 450 kr


     

är vi såg sladden i en plastpåse så förstod vi att telefonen inte var använd, eller åtminstone lindrigt använd. Klicka här för att se en annan häftig telefon. Klicka här för att se ett gammalt roligt klipp från 1950-talet. Klicka här för att se andra telefoner från 1970-talet 

 

   

Luren på telefonen var väldigt ovanlig och även greppvänlig.  


  

Telefonen är 17,5 cm lång och 10 cm bred. Tyngden i telefonen gör att den inte känns så plastig utan rustik


            

Vi tänkte ge bort telefonen till några som har 1970-talstema i sitt kök men dom hade ingen plats för den, hade den gått att hänga på väggen så hade det funkat. Dom har som oss inte så stort kök. När vi kollat på nätet så kan man få upp mot 500 kr för den i Sverige men i utlandet kan det bli mer. Vi har den stående ett tag och avvaktar, 50 kr får man knappt nåt för numera.

 

  

 Här får ni höra ringsignalen som var en helt ny och modern för den tiden. det ser ut som om telefonen är skadad på höger sida men det var där prislappen satt så vi får försöka få bort klistret utan att skada telefonen. 

Telephone line med E.L.O    

 

 


#Phone #Classic #Sam #Design #Rignsignalen #E.L.O

Av Malin wiper - 10 april 2015 07:15

                                              

     


Jag såg filmen Mark of a murderer  (City By The Sea) orginaltiteln häromdan på Netflix. Det är en amerikansk kriminalfilm från 2002 i regi av Michael Caton-Jones. Härligt att hitta lite filmer man inte sett förut, det kan tyckas att jag ofta ser ruggiga filmer men det är inte så ofta det kommer kvalitets komedier men då tittar jag. Sen gillar jag både thriller, drama och dokumentär. Filmen har scener från Long Beachs strand, boardwalken och dess närmaste omgivningar spelades in i Asbury Park i New Jersey 

 

  

Filmklappa i form av klocka gåva från min son augusti 2012  

 

I rollerna ser vi: Robert De Niro,  Frances McDormand, James Franco, Eliza Dushku, William Forsythe, Patti LuPone, Anson Mount, John Doman mfl 

 

                 

 

Handlingen


Vincent LaMarca är hängiven sitt jobb som polis i New York men när ett fall där hans son Joey dyker upp som en misstänkt blir inget som förr. Sen skilsmässan har relationen mellan LaMarca och hans son varit allt annat än bra, Vincent flyttade från Long Beach på Long Island för anonymiteten på Manhattan och håller alla människor på avstånd, till och med sin son. Mordutredning drar honom tillbaka till Long Beach där LaMarcas smärfulla förflutna väntar på honom. 


Filmen var både spännande, dramatisk och hade ett budskap. Skådespelarna gjorde sitt bästa och passade i sina rollfigurer. Det var en thriller av det lite långsamma slaget så man fick lära känna huvudpersonerna lite därför blev det lite drama också. På slutet kunde jag inte låta bli att fälla en tår och då har en film påverkat känslosträngarna. 

 

Jag ger filmen 3 polisbilar av 5 möjliga i betyg 

 

           

 

  


#Murderer #City

Av Malin wiper - 9 april 2015 16:00

 

                                    


Det blir en skivmässa i Sundsvall (min födelsestad) lördag 25 april kl 11-16  Klicka här för att komma in på skivmässans hemsida. Klicka här för att komma in på Sundsvalls musikradio där jag själv blev intervjuad för några månader sen av en proffsig man som heter Janeric Sundquist. Klicka här för att läsa om Sundsvalls Musikradio som hade uppgifter på sin sida ang skivmässan

 

 

 

Rooms

 

 

Klicka här för att höra intervjun med mig. Klicka här för att höra Jessica Falk som är en Sundsvallstjej som kommit i ropet på sista tiden

 

 

 


Rooms 

 

 

                  

 


Mad Kings är ett av Sundsvalls popband mellan åren 1966-1971. Jag har själv sett dom live på en popklubb men kom inte ihåg vilken. Reportoaren var blandad pop och dansmusik. Allt mellan halvmesiga dansbandslåtar  och rock'n'roll. Allt från twistpop till jazzrock. Tyvärr hittar jag ingen musik med dom på Youtube.

 


  • Dennis Olsson: Trummor
  • Anders Lindgren: Gitarr och trumpet, sång
  • Matts Danielsson: Gitarr och saxofon, sång
  • Lennart Åström: Bas
  • Anders Ullberg: Orgel och sång när de andra sångarna spelade blåsinstrument.

Källa Wikipedia



 


Gruppen finns dokumenterad i boken "En trocadero och fyrasugrör" en bok som jag själv köpt eftersom jag har erfarenhet av allt som står i boken och har dansat på anrika Wivex i Sundsvall där många av popgrupperna spelade. Trocadero var en läsk som vi ungdomar gillade på den tiden. Det är en dryck som lanserades 1953 och den finns fortfarande, och man ville alltid ha 4 sugrör i flaskan annars kändes det fel och töntigt...  sugrören var mycket smalare på den tiden. Klicka här för att få lite trockadero-nostalgi

 

 

 

 

 

 

 

#Sundsvalla #Skivmässa #Sundquist #Mad #Trocadero



Av Malin wiper - 9 april 2015 11:00

  

  

Det fanns två traktorer på bilmässan Elmia  vad vi hann se. Denna gula är av märket Fordson från 1935 , jag har märkt att jag alltid reagerar när jag ser en gammal traktor utefter vägarna eller på bondgårdar. Jag tycker dom är så snygga och en helt annan känsla i gamla traktorer


  

En jättebra skylt där allt står om traktorn och väldigt bra och synlig text. Denna traktor ägs av kjell Boberg som vi fick biljetterna av till denna intressanta bilmässa.. 

 

  

Från sidan. Den är väldigt väskött och ompysslad, säger det en gång till: en eloge till alla som gör att både bilar, traktorer, motorcyklar, mopeder mm bevaras till framtiden. Ni gör ett toppenjobb och det gör att vi inte mister hela vår historia vad gäller fordon, det hade varit tråkigt att bara kunna läsa och se bilder bättre med live



   

Bakom den gula stod denna som hade lite gråblå färg men den såg lite mindre ut, inte lika hög framtill men jättefin 

 

   

Det är en Ferguson TE-A-20 från 1950. Den kommer från Karlskrona


  

Traktorn i närbild och kolla den snygga gamla lyktan


   


  

En väskött och snygg  terränggående bil stod bakom traktorerna och glänste. Jag glömde att kolla vad det var för bil


  

När vi gick ut från bilmässan så var det många frestelser utanför och eftersom vi var svettiga efter flera timmar i mässlokalen så tog  vi varsin glass för att svalka oss, det finns alltid nåt att skylla på...  


  

Så här såg det ut och Vaggeryds Chark hade ett korvstånd där och den korven är prisbelönt. Korvfabriken ligger i Vaggeryds centrums utkant 

 

  

Scandic hotell ligger i närheten av Elmia men jag kände knappt igen byggnaden som fått en ansiktslyftning. Detta verkar arkitekternas nya tilltag med mörka hus och lysande färgdetaljer. För ett antal år sedan så var vi dit och åt några gånger, och dom hade jättegod mat. 

 

 

 

 #Traktorer #Glass #Elmia #Bilmässa #Vaggeryds #Scandic

Av Malin wiper - 9 april 2015 08:00

 


Movie time

    

Jag har sett filmen Limitless som är en amerikansk science fictionthrillerfilm från 2011 med Bradley Cooper, Abbie Cornish och Robert De Niro i huvudrollerna. För regin står Neil Burger

 

 

Handlingen


Edward Morra (Bradley Cooper) är en författare i New York som nyligen blivit dumpad av sin flickvän för att han inte får nåt gjort vad gäller sin bok och karriär, dessutom är han ovårdad och sitter mest på barer och dricker. Han pratar hela tiden om sitt bokmanus som han inte ens börjat på. En dag träffar han Eddie på en bar som  är bror till hans fd fru. Eddie erbjuder Edward att prova en ny drog som skall höja hjärnans förmåga till 100% jämfört med normala 20%.   

 

Jag tycker filmen var en riktig nagelbitare och spännande till tusen. Fast ibland var jag tvungen att blunda för det gick för hastigt i vissa scener  och det funkar inte för en utbränd hjärna, det var inte några biljakter för det klarar jag men det var hjärntröttande sekvenser. Lite obehaglig också för man får sig en funderare på vad för droger som finns i rullning i verkliga livet, och vad som komma skall ang detta med att manipulera med hjärnan 

 

Jag tycker filmen är värd 3 tabletter av 5 möjliga i betyg 

 

     

 

 


 

AJ 

 

#Limitless #Thriller 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards