Öppen Ridå

Alla inlägg under april 2015

Av Malin wiper - 20 april 2015 18:00

  

  

itz Konditori firar 5-års jubileum 1 maj och då händer det grejer på torget. Det kommer mer information senare som jag då meddelar om. Då hoppas jag verkligen att vi kan gå på detta evenemang, fattar inte att det redan gått 5 år redan sen dom tog över. Jag har för mig att dom är tredje ägarna sen vi kom hit för 15 år sedan. Grattis Åsa och Jossan med personal för att vi fått njuta av allt gott och eran vänlighet....   

 

Black Coffee med  Lacy J Dalton


  

Skillingaryd har sin vårmarknad 2 maj mellan 8-15. Det bjuds på superloppis, Tivoli och mycket mer 


  

Framme är en liten lokal tidning för "Vår lilla stad" Vaggeryd.      



     

Skillingarydskalaset har mycket att bjuda på 30 maj mellan 10-14.


  

Andreas Weise är gästartisten på Skillingarydskalaset, och det sker på Skillingaryds Arena 17.00 Jag gillar honom och tycker han har en jättebra röst och den passar till hans reportoar 

 


Andreas Weise från Melodifestivalen 2015. Fast jag gillar honom bäst i Sinatra genren.

        

 

 

 

 

 

 

Klicka här för att komma in på Vaggerydstorget där det finns mycket av det som händer i Kommunen och mycket annat. Det är en lättmanövrerad sida och skickligt uppbyggd

 

 

 

#Skillingaryd #Vårmarknad #Skillingarydskalaset #Weise #Framme #Vaggerydstorget #Ritz


     

Av Malin wiper - 20 april 2015 13:00


  

För ett tag sen så var vi till Tygfabriken som ligger i Junexhuset i Huskvarna. Jag var ute efter dekorationsband, jag har på vinden men har inte hittat kartongen där dom skall ligga. När vi flyttade var vi i sån dålig form så det kändes som hals över huvud och vi ville bara få iväg sakerna upp på vinden, allt gick så snabbt. Jag saknar vår butik där det fanns allt från garn, tyg till inredning....   

 

 

Jag kunde inte motstå den fina knappburken ovan. Nu skall jag bara ha minimalt med saker när det gäller att sy för det gick överstyr ett tag. Jag har lämnat in mycket till second hand. 

 


  

Det är en lagomt stor burk som inte tar sån plats


  

Här har jag lagt i lite knappar som jag hittade 

 

  

Såg även detta läckra tyg som hade massor av fjärilar som mönster. Just nu har vi annat vi måste prioritera så gardiner är långt ner på listan



  

  Även snedslåband finns med fjärilar som mönster 

 

   

En fjäril i smide som jag fick av min väninna A-G som varit till Ullared, och såg denna som hon tyckte passade till mig som numera är besatt av fjärilar...  

 

   

Den här platsen i hallen mellan två tavlor fattades det nåt på så jag har gått och funderat ett tag vad vi skulle sätta där. Så får jag då denna snygga fjäril med gnistrande stenar som passar perfekt mellan tavlorna så nu ser det komplett ut i hallen. Tusen tack gulliga du...   

 

Lars Winnerbäck med Att fånga en fjäril

 

   

Jag köpte en bit av ett prickigt snedslåband för att testa om det skulle funka på sjuksköterskeklänningarna. Jag är så ringrostig nu när det gäller att sy för det var så länge sen och jag har inte haft samma intresse på ett tag. Detta band finns även i andra färger 

 

   



#Tygfabriken #Huskvarna #Knappburk #Junexhuset #Fjäril

Av Malin wiper - 20 april 2015 08:00

             


 

Förskrivet tidsinställt inlägg



Här ser ni Bageri Rosetten som även är ett fint Konditori. Det ligger i en helt ny stadsdel som byggts upp centralt i Jönköping. Rosetten finns även i Taberg där vi fikade för ett tag sen. Att vi hamnade på detta Konditori beror på min bloggläsare SmålandsJenny som tipsade mig... 



 

                                                  

 


Klicka här för att komma in på deras facebook. Jag blev väldigt förvånad över att det byggts så mycket i detta område som heter Kålgården

 

 

 

              


               Gif paradise 

 

 

Kålgården är en stadsdel öster om Munksjön i centrala Jönköping. År 2004 påbörjades bygget av cirka 1.200 nya lägenheter i Kålgården. I den norra delen av Kålgården mot Odengatan finns en gammal gårdsmiljö bevarad med hus från 1800-talet samt nybyggda hus i samma stil. Detta område benämns Galma Kålgården och uppfördes kring 1990. Kålgårdsområdet har fått utstå mycket kritik för att det saknats liv och rörelse i området. Nu har man tagit till sig denna kritik och just därför finns nu Rosettens Konditori i ett av husens nedre botten. Det planeras ytterligare affärsverksamhet i området

 


 


Kolla in vilka smörgåsar dom har där, det var en explosion av färger och allt såg så fräscht ut. jag önskar jag hade kunnat fota mer men det blänkte så i glasen hur jag än vände mig. Både min man och jag fotade så jag tog dom bästa fotona från oss båda till inlägget

 


     



Klickbilder. På bild nr 1 en otroligt fint komponerad sillsmörgås.                               



 


Här fixar min man kaffe till oss. Det var fint och luftigt därinne och dessuotom trevlig personal och sånt gör väldigt mycket för trivseln.

 

 

 

                                   

 

 

 


 


Här ser ni våra smörgåsar som var stora dubbla och så otroligt fint bakade. 

 

 

 

Coffée lamp


 


Min man tog denna som med pålägg av brieost och salami och massor av grönt. Smakerna gifte sig


 


Jag tog en med en fyllning av kyckling och en massa annat i fyllningen, den var makalöst god. Dom var så stora så det blev som en lunch. Jag orkade bara med halva smörgåsen.


       

klickbilder



                             




 


  Det gick även att köpa med sig saft, te, sylt mm. Sen hade dom även dagstidningar till försäljning

 


 


Jag kunde bara fota en del av lokalen för det satt folk runtomkring. Det var snyggt och mysigt.



 

            



 


Det dignade av fina bakelser och andra bakverk


     

Klickbilder



     


Jag gick in och kollade priserna på lägenheterna i husen Kålgården och det var inget för fattiglappar, dessa insatslägenheterna kosta från ca 1,9 miljoner-3 miljoner och ändå var hyrorna rätt höga. I förhållande till löneutvecklingen så har lägenheter stigit så mycket så man måste verkligen ha hög lön för att klara hyrorna i många av dom nybyggda områdena. Jag vill själv helst bo i lite äldre hus med karaktär och med rimlig hyra. 

 



  Så passande Java Jive men Ringmasters. Ringmasters är en barbershop-grupp. Kvartetten har fått första plats en guldmedalj vid Nordisk Barbershop Quartet Contest i Stockholm (april 2008), och vann Barbershop Harmony Society International Collegiate Championship i juli 2008 i Nashville, Tennessee. Jag tycker att dom är suveräna och samstämda. Klicka här för att komma in på deras facebook

   

 

 

 

Hårtork 1950-talet 

 

 

 

Tillagt i dag måndag:

 

 

  I dag på morgonen är jag väg till frissan (Salong Hon & Han) för att klippa mig för nu ser håret hemskt ut, dessutom har jag gått och klippt lite på det själv och det blir ännu värre för jag är urdålig på just hår. Jag är lite orolig för ländryggen som spökat nu i flera dagar så jag har med mig kudden och kan jag inte sitta så länge så får jag gå upp en stund men jag skall ta några alvedon för säkerhets skull. Vi får se hur det går. Nu önskar jag er alla en skön början på veckan   

 



#Rosetten #Kålgården #SmålandsJenny #Ringmasters

   

Av Malin wiper - 19 april 2015 12:45

 

Förskrivet tidsinställt inlägg


   

Här kommer lite fler bilar som stod utanför huset där vi såg Forden från 1946. Denna guldiga skönhet är en Ford 82 från 1938 

 

 

                  

         



 




Den gamla väskötta bilen glänste så guldigt i solen och kolla så snygg den är framtill också. 

 

 

 

 

Bloggen: Min mormors vind                                                                     

 

   


 


Som synes så är det en pickup..    


                   



 




 


En vinröd  Ford Coupé från 1941  på samma parkering. Likt en juvel stod den där till allmän beskådan.

 

 

 

 

 


 


Dessa gamla veternabilar har såna snygga grillar 


     

Klickbilder






Sen såg vi denna blå Ford Tudor Touring från 1936, och det som slår en varje gång man ser äldre bilar är att dom är så otroligt välskötta och tjusiga. Jag blir lite tjatig när jag säger igen att jag är så glad att det finns entusiaster som tar sig an dessa bilar så dom får fortsätta att rulla på våra vägar. Annars skulle det bli trist för allt ser likadant ut numera. Samma med hus dom nybyggda går i tonerna vitt, grått, svart och nån slags lejongul. 



         

       Bilklocka från 1930-talet 

 

 


    


Bilens framsida som även den är jättemäktig att skåda

 

 

 

                  

 

Tack för att jag och min man fick fota dessa tjusiga bilar..                                    

  






 

Car pillow




Fortsättning följer med del 3 (senare) eftersom det fanns bilar och annat inomhus också. Det händer saker i min närhet så jag avvaktar med allt just nu

            


#Ford #Coupé  #Tudor    #Klubb 

Av Malin wiper - 19 april 2015 07:00


Förskrivet tidsinställt inlägg




Vi träffade på en massa tjusiga gamla bilar när vi var ute och åkte en dag. Dom stod vid Junex, Huskvarna och den ni ser på bilden är en Ford 69 C från 1946. Jag skriver först om denna bil sen kommer ett inlägg om dom andra vi såg. 

 

 

                                                          

 

 

Klicka här för att komma in på Ford V8 klubb:s hemsida

 

 

 

 


Baksidan av den läckra bilen som var en pickup

 

 

 


  


 


Här ser ni ägaren av Ford 1946, en trevlig och positiv person och jättetufft klädd. Han kan verkligen vara stolt över sin häftiga och välskötta bil. Dom hade nåt möte i helgen och det var därför man såg så många tjusiga bilar. Jag glömde fråga om hans namn

 

 

Vintage sunglasses


 


En bild framifrån så man ser den snygga grillen där cromet glänste så man nästan blev bländad...  

 

 

       


 

Klicka här för att se vart jag hittat bilden på denna grill för Ford Coupe 1946


  



Lite från sidan, den är ju hur läcker som helst. Önskar man hade möjlighet att köpa en gammal nostalgibil


       

Klickbilder



 

Nyckelring pick up lastbil 1946





Här kommer ett klipp från Ford V8 klubben

 

 

 

                                      

 




 



Fortsättning följer med lite fler bilar från Ford V8 Klubben....

 

 

  

 

 

   

 

 



#Ford #Klubben #crom 



Av Malin wiper - 18 april 2015 15:45

 


I torsdags åkte vi iväg till Värnamo sjukhus för att min man skulle på drop in röntgen eftersom han har sån hosta. Vi åkte dit på motorvägen men hem på den mindre vägen som är lite mer idyllisk. 

 

 

Jag har nu kunnat skriva färdigt detta inlägg eftersom jag flyttar runt laptopen från sängen till stolen med dynan och till barbordet i köket, så jag får olika ställningar. Övningarna för ländryggen hjälper verkligen och det är lika bra att jag håller på med dom varje dag. Jag hinner inte med facebook och ej heller att bloggvandra

 

 

 

     

 


 


Här är vi på väg i korridoren en trappa ner till röntgenavdelningen

 

 

                                                     

 

    


 


Det hängde lite färggranna fina tavlor på en vägg. Dom sa att det kunde bli lite väntetid eftersom drop in innebär att man får komma in mellan andra patienter som har tid. Fast det blev ingen lång väntetid utan han fick komma in rätt snabbt och var färdig på nolltid

   


 


Jag satt och kollade in en tidning och såg denna häftiga hållare för papper. Dessa ser ju så tråkiga ut i vanliga fall men här har nån som heter Pia hittat en häftig burk som hon använt för att piffa upp sin pappershållare på väggen. Vi har också en pappershållare i köket så nu känner jag för att piffa, eller pimpa hållaren som det numera heter

 

 

 

Pappershållare Route 66        

                                           


  


 



På en annan sida i tidningen hittar jag detta citat som är sagt av den suveräna skådespelerskan Margaretha Krook som gick ur tiden år 2001. Jag var så intresserad av teater när jag växte upp så jag följde både radio- och tv-teatern med stort intresse. Jag tycker detta citat säger mycket

 

 

                  

 

 

Margaretha Krook föddes 1925 i Stockholm, hon dog 7 maj 2001 i Stockholm, i en ålder av 75 år. Hon var en svensk skådespelare och anses vara en av 1900-talets mest betydande svenska skådespelare med talang för såväl dramatik som komik, hon var med i många underhållningsprogram också, där hon var sanslöst rolig. Nyårsaftnarna 1997-2000 var hon värd på skansen och läste Alfred Tennysons Nyårsklockan, det var direktsänt precis som nu på Sveriges Television

 

 



Här ser vi Margaretha Krook imitera Lill Lindfors

 

 

 

 


 

Här ser ni Margaretha Krook stå staty utanför Dramaten i Stockholm. Statyn har kroppstempratur.    

 

 

 


Vi tog en fika på Sjukhuscafét Stigs och där kunde man se denna färgstarka stol som hade en tavla placerad på sitsen 


 




När vi skulle gå därifrån så såg jag dessa vävda, färgstarka och fina konstverk som satt övanför rullatorparken. Verken är skapade av Sophie de Knoop och heter Nära - Bortom



                       

  


 


   Sen åkte vi runt i Värnamo men det började regna kraftigt så vi åkte hem rätt snabbt

 


 


  Tog den lilla vägen istället för motorvägen för det är skönare att åka där och mer att vila ögonen på

 





Denna fina segelbåt dök upp utefter vägen



   


Snart dags att sjösätta. Sen kom då detta med ländryggen och som sjukgymnasten sa så är det svårt och tidskrävande att bli av med nåt sånt helt och det kan ta tid. Jag blev rätt bra ett tag efter all träning men inte helt bra för att sitta i bilsäten är ett dilemma än om jag har kudden med mig så funkar det inte fullt ut. 

 

 

Sailing boat lamp

 

 

 

 

Tack för att ni tittar in hos mig. Hoppas ni har en fin helg och njuter i vårvädret

 

 

 





Detta är en låt jag gillar med Madonna La Isla Bonita. Jag är inte så förtjust i hennes nya låtar utom några få. Har haft inne denna låt förut men inte i denna liveversion. Hon är väldigt bra på att dansa.

 

 

 

 

 

#Värnamo #Margaretha #Sophie #Stigs #Drop #Pappershållare #Segelbåt #Ländryggen #Madonna

 

 

Av Malin wiper - 17 april 2015 14:00

   


 


Förskrivet tidsinställt inlägg 


Jag har sett en dansk film från 2011 som heter Skyskraber och är ett drama/komedi. För regin står Rune Schott . I rollerna ser vi Lucas Schwarz Thorsteinsson, Marta Holm Peckcke-Koedt, Lucas Schultz, Mårten Suurballe, Rikke Louise Andersson, Lars Brygmann mfl

 


                                  


Handlingen

 

 


Mitt ute på den danska landsbygden bor Jon med sina föräldrar. Vid ung ålder har Jon fått skulden för en olycka, som ledde till att pappan blev av med ”sin manlighet”. Jon anses vara onormal och får inte gå i skolan. Hemma sitter den deprimerade pappan och sänder radio. Mamman är en alkoholiserad och misslyckad veterinär. I byn bor även den blinda och sexuellt nyfikna Edith. Hon vill att Jon ska ligga med henne.

 

 

 

 

Huvudrollsinnehavarna  Lucas Schwarz ThorsteinssonMarta Holm Peckcke-Koedt som var fantastiska i sina rolltolkningar. Marte Holm spelade syskadad så bra så jag trodde hon var det i verkliga livet också.

 

 

                         

 

 

Jag tänkte först nej!, detta är inget för mig men jag slutade inte att titta ändå för man man vet inget förrens man kommit in i handlingen och sen kunde jag inte sluta se för skådepelarna var så otroligt bra och alla passade för sina roller. Filmen var lite annorlunda och såna behövs verkligen. Den känns som en sån film som kommer rätt nära "att läsa en bok" som jag själv har svårt för. Filmen är både smårolig, dråplig, dramatisk, ja!, den berörde

 

 

Jag ger filmen 3 skyskrapor av 5 möjliga i betyg. Fast jag tycker den är lite mer 3,5 

 

 

 

       

 

 

 

 




 

Golvlampa i skyskrapsmodell

 

 

 

#Skyscraper #Drama #Danskt

Av Malin wiper - 17 april 2015 08:00





Don Partridge med Blue Eyes



Detta inlägg skrev jag för några dagar sen och jag har även ett till som jag sätter in eftersom jag inte kan blogga just nu på grund av att jag fått besvär med ländryggen igen. När jag gick ur bilen efter att vi varit till Värnamo så hände nåt och det blev värre efter ett tag och sen fick jag ta tabletter och inta sängläge. Detta meddelande skriver jag från sängen och kommer nu att göra allt för att få ordning på ryggen igen. Om jag inte kan blogga i helgen så vet ni varför. Tack för att ni tittar in till mig. Ha en skön helg och sköt om er

 

 

 

Min bloggläsare Lena hade denna låt i ett av sina mejl och jag blev då supernostalgisk. Har själv sett honom som gatumusiker i Stockholm, han var otroligt skicklig och omtyckt. Han föddes 1941 i Bournemouth, Dorset och nu såg jag att han dog 2010 i Peacehaven, East Sussex och det känns väldigt konstigt, han blev 69 år gammal. Han var en internationellt känd brittisk folkpopsångare och gatumusikant, som kom etta på Tio i topp 1968 med just denna låt Blue Eyes.

 

 

 

 

 

Han turnerade runtom i Europa och låg på flera hitlistor. Han hade även en hit med låten Rosie och valde i början av 1970-talet att hoppa av det glamorösa internationella popstjärnelivet och gå tillbaka till att spela på gatorna. Några år på 1970-talet var Don Patridge bosatt i Stockholm och han var en färgstark gatumusikant som ofta syntes på Sergelgatans stråk.

 

 

 

 


Klicka här för att se vart jag hittade denna bild på honom och läsa lite mer. Nu fick jag ett deja vu att jag skrivit om honom förut. 

 

 

 

                                         

 

 

Don Patridge blev senare även känd för en ny lag, "lex Patridge", vilken gav gatumusikerna rätt att spela på gator och torg i Sverige. Tyvärr så har det nu blivit svårt att spela på gator igen och det är glest mellan gatumusiker. Ibland har dom dykt upp i Jönköping men numera har folk så bråttomt så dom går bara förbi, för det mesta står jag själv kvar och lyssnar för det ger så mycket och bryter av mot den grå framrusande vardagen. Jag ha fotat många gatumusiker i min blogg genom åren. Don Partridge spelade på 1970-talet på Pub Briggen i sommarstaden Trosa, där många svenska och utländska artister spelad och han hade fans i alla åldersgrupper.





Han gifte sig i Sverige och fick även barn här. Han var gift 3 gånger och efterlämnade  fyra döttrar och två söner. Pam som var hans partner under 20 år avled 2009                  

 







Här ser vi ett klipp där han är lite äldre där han spelade på gatan, han blir även intervjuad och man får se gamla klipp. 

 

 

 

 

                       



 

 

#Don #Gatorna #Lex #Ländrygg

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2015 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards