Öppen Ridå

Alla inlägg under juli 2014

Av Malin wiper - 19 juli 2014 09:45

  

Vi har inte orkat träffa folk i helgen utan vi har ägnat oss åt att landa efter flytten och karusellen i huvudet börjar sakta ner och det känns som kraften sakta tar sig tillbaka till våra kroppar. Jag blev så fruktansvärt ljudkänslig av det vi utsattes för i förra lägenheten så det är så skönt att bo här där det är normala ljud och inte hela tiden. Jag fick även kroppsliga problem efter stressen som jag fått gå till läkare med. Ingen av oss vill ha nån tystnad men konstanta störningar tror jag ingen klarar i längden. Ibland blir jag sittande förvånad över att det kan vara tystare i ett hus med fler lägenheter. I dag skall vi åka ut till en liten badplats och bara slappa och ha det skönt. Hoppas ni andra njuter och har det bra i sommarvärmen, det är många som har semester nu. Det händer hemska saker i världen så man får passa på att njuta så länge man kan. 

 

  

Detta är en Ford Galaxie 500 från 1963, som vi såg på IKEA:s parkering för ett tag sen. Den var urtjusig där den stod och bländade så alla andra bilar liksom försvann. Ford Galaxie var en amerikansk så kallad "full-size" personbil av Ford Motor Company, modellåren var 1959-1974. Klicka här för att läsa lite mer utförligt. 



  

  Den var jättetjusig inuti också. Vit utanpå och helröd inuti 


  


  

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild




#Ford #Galaxie

Av Malin wiper - 18 juli 2014 16:00



 


     

Jag bad min man i går att ta några foton med museiföreningens fina kamera för att få lite bilder när det är mycket folk i trädgården på Magnisa Café. Här ser ni hur mysigt man kan ha det när man sitter därute i solgasset. Blir det dåligt väder så är det bara att gå in för där är det fint också




Fin bild som min man tagit lite uppifrån, man kan nästan tro att han är 5 m lång...      


  

Här ser man fler folk som sitter och njuter lite längre in i trädgården


  

Många cyklar dit som synes 


  

 


Här några fler som sitter på andra sidan huset och blir det ännu fler så sätts det ut fler bord och stolar 

  

Minnesbild från juli 2013 då min väninna A-G och jag fikade tillsammans på Magnisa Café. Då satt vi på baksidan och pratade och myste

 

 

 

 

#Magnisa #Cyklar

Av Malin wiper - 18 juli 2014 10:00

 

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild.


Blueslegenden Johnny Winter har hittats död på sitt hotellrum mitt under sin turne. Han blev 70 år. Klicka här för att läsa mer ang detta. Klicka här för att komma in på hans hemsida. Klicka här för att komma in på hans facebook. Jag hade ett klipp inne med honom i bloggen 27 februari i år. Klicka här för att komma in på inlägget

 

 

 

 

     

Custom

 

 


Här ser ni honom live i Danmark 1970 på en klubb, där han spelar lite olika låtar 

 

   

Klicka här för att se fler bilder på honom på Sam Gu. Klicka här för att höra hur det lät när han spelade i Sverige 1987

 

 


Han hann fira sin 70-årsdag och det på B.B Kings Blues Club. Hans sång kommer inte fram här men han var fortfarande bra på gitarren.

 

 

Rest in peace Johnny Winter... 

 

 

Det blir lite förvecklingar när man flyttar för där kylskåpet var i den andra lägenheten där är nu ett skafferi så vi går till skafferiet när vi skall till kylskåpet och sen när vi skall ställa tillbaka saker så går vi också till skafferiet...  . Det är rätt dråpligt. Ibland blir man lite desorienterad och undrar vart man befinner sig för man känner inte igen sig. Fast nu har vi bott in oss lite och det är så ljust och fint här så vi trivs och känner oss hemma nu.  När balkongen blir klar så vi kan sitta där då känns det som vi har ett extra rum eftersom den är så pass stor. Luften har gått ur oss lite så vi tar några saker i taget för vi vill landa lite och njuta också. I helgen skall min man i alla fall färdigställa den stationära datorplatsen och han har fäst många sladdar nu också så man inte går och styper över dom...  




#Johnny #Gison

Av Malin wiper - 17 juli 2014 13:00

 

För några veckor sen besökte vi Erikshjälpens Second hand som nu har flyttat från Solåsens centrum på väg mellan Ljungarum och Råslätt, så nu ligger det lite utanför och jag vet inte om det går nån buss dit. Annars blir det svårt om man inte har nåt färdmedel. 

 

 

Nån timme senare:

 

Fick denna kommentar från SmålandsJenny. Tack snälla du...  

 

Kan lugna dig med att en av stomlinjerna,den gröna 3an går förbi där. Då va det större problem där dom låg innan.


  

En sån här telefon hade min man och jag för ett antal år sedan, men sen gjorde vi oss av med den i och med en flytt. Vi köpte den på Telia och namnet på den är "Spirit of St. Louis". Telefonen var inspirerad av det flygplanet. Min son fick också en av oss så jag skall fråga om han har den kvar. Jag kollade lite på nätet och man ångrar att man gjorde sig av med den för på ett ställe så kostar den nu över 800 kr. Klicka här för att se ännu en typ av denna telefon men nu i en låda. Det finns fler i samma serie så klicka här så får ni se


  

Jag undrar om pennvässare gått ur tiden?. Jag är ju själv uppväxt med såna för det satt alltid fast en sån på lärarens bord i skolan och jag kom ihåg att man fick gå fram och vässa sin penna.

  

 

 

Morotsskalare i form av en pennvässare. Klicka här för att komma in på sidan där den finns


 


En sån här hallmöbel med telefonhylla med katalogfack var rätt vanlig förr och fick lite revival ett antal år senare men i annat utförande. Denna är mer en tidlös hallmöbel men numera får man väl lägga nåt annat på bordet eller ställa en blomkruka mm


 


Denna möbel från ca 50-60-talet är en tidlös variant som köps igen och blandas in i moderna hem



 


Kolla in denna som har en utdragsskiva som numera kan användas till en laptop eller surfplatta. Förut satt man och skrev där antingen för hand eller med skrivmaskin


 


Dom hade satt upp en ridå med gruppen Flamingo kvintetten och det var två öppningar så folk kunde sticka in sitt huvud för att fotograferas. Jag bad min man sticka in sitt huvud så ni ser honom som andre man från vänster...  

 


  

Ytterligare en tidlös möbel som är designad av Claesson Koivisto Rune. Priset på denna var satt till 295 kr. Klicka här för att komma in på  hemsidan. Claesson Koivisto Rune, är ett svenskt inrednings/designföretag baserat i Stockholm. Företaget grundades 1995 av Mårten Claesson, Eero Koivisto och Ola Rune. Dom tre männen har vunnit massor av priser för både arkitektur och design.          

 

 

Klicka här för att komma in på en bättre och mer utförlig sida där man även får se en bild av dom tre arkitekterna. Jag ångrar att jag inte testade att sitta i stolen för att se hur det kändes. 

  


 


Såg denna gamla resväska full med hattar. Dom har verkligen inrett och gjort lite roligt på nya stället



 


Lite jeans som hängde lite nonschalant men på ett kul sätt


 


Samma här


 


Detta mönster på kläder känner jag så väl igen från 1960-talet och jag har själv både haft en kjol och en kappa i detta mönster som heter "Pepitamönstrat". 

 


 


 


Man kan tydligen göra klädhängare av vadsomhelst...  Det var rätt kul och jag skulle kunna tänka mig det själv men vi har för trångt och en stol står ju ut rätt långt

 


    


Dessutom har dom ett ännu större Café där nu, men vi har inte fikat där än, så jag får fota när vi gör så.

 

 

 

 

#Erikshjälpen #Second #Jeans #Klädhängare



Av Malin wiper - 17 juli 2014 09:00

 


  

Kunde inte hålla mig borta från Magnisa Café så jag gick dit även på tisdagen och kom så tidigt så jag var först ut att fika, men i dag håller jag på med annat och har även talat med två av mina väninnor som bor på andra ställen i landet. Det gick åt några timmar för börjar man så avhandlar man alla ämnen... 


Klicka här för att se vad dom skrev i Skillingaryd.nu om Magnisa Café. Inger och jag kom med på bild också i trädgården. 

 

  

Lite av deras kaffebröd

  

Denna gång satt jag bakom huset för jag vill inte utsätta mig för solljus när jag inte har nån skyddsfaktor på huden och jag är rätt känslig nu med min vita porslinshy... 


  

Det är så vackert när rosor slingrar sig upp på ett så fint hus, både idylliskt och rogivande 


  

Sen kom min man ut och gjorde mig sällskap när han hade kafferast


  

På baksidan av huset kan man höra tåget för järnvägen ligger bakom huset. Jag passade på att ta en bild när det åkte förbi på väg till Jönköping


 


Sen var kafferasten slut för min kära man...       och han bar in våra urdruckna koppar


  

Denna växt gillar jag som kommer tillbaka varje år


  

Det finns tre sidor att slå sig ner på men ruljansen hade inte kommit igång än för jag var tidig men sen kom ett herrgäng som besöker Magnisa Café nästan varje dag och det ser så härligt ut när dom sitter där och intar sitt fika och avhandlar allehanda ämnen


  

Dom har även en dressin stående på tomten. Klicka här för att läsa om dressin 


      

Jag fick en bild av Eva också som arbetar i föreningen. Hon har varit en idrottskvinna som fortfarande håller formen som synes 

 

  



#Magnisa #Museiföreningen #Tåg #Blommor #Eva

Av Malin wiper - 16 juli 2014 19:30

Kraftpaketet Koko Taylor med I Cried like a baby. Klicka här för att höra en annan låt med henne. Hon är en av mina favoriter när det gäller blueskvinnor. Jag såg henne i Göteborg  i slutet av 1970-talet och jag får gåshud när jag tänker på det, en upplevelse utöver det vanliga. Jag har en hel uppsättning med bilder som en vän tagit på henne med sin då fantastiska kamera. Jag skall fixa med mina autografer så fort vi fått ordning härhemma. Hon uppträdde på en liten club och det var fullsatt och stämningen höjdes ytterligare några grader av hennes utstrålning och fantastiska framträdande. Hon gav allt och ingen satt stilla utan dom flesta var uppe och dansade framför scenen. Att lyssna live på dessa gamla legender var en ynnest som jag är glad att jag fått uppleva. Tyvärr är många borta nu och dom som finns kvar i det gamla gardet försvinner snart också. Fast jag tror att bluesen aldrig dör utan det kommer ständig nya men det var nåt speciellt med dessa och tiderna var annorlunda och det var billigare att gå ut och roa sig på 70-80-talet. 

 

  

Så här såg hon ut när jag såg henne live. Synd att jag inte får fram bilderna nu för dom är jättefina och  en av dom är signerad 

 

   

Klicka här för att se vart jag hittade denna bild 

 

Klicka här för att komma in på en nostalgisida där jag hittade året då jag såg henne i Göteborg. Det var 23 oktober 1978 på Sprängkullen. Där står det också om Fenton Robinson som jag såg 1979 på Studentkåren. Sidan heter THB, Torsten galleri 

 

 

Animated gifs 

Sprängkullen där jag såg Koko Taylor var ett allaktivitetshus som låg på Sprängkullen 19 A i Göteborg. Det startades 1974 och drevs som förening som formellt hette "Ett hus i centrum" och hade under flera år mer än 5000 medlemmar. Sprängkullen var en viktig samlingsplats för musikrörelsen och senare punken, många kända band och musiker har spelat där. Förutom musik så ordnades teaterföreställningar, filmvisning, konstutställningar, föreläsningar, debatter och man drev caféverksamhet. Föreningen "Ett hus i centrum" finns fortfarande kvar men verksamheten på Sprängkullen lades ner 1986. Vad festligt att så många år senare så får man reda på denna historia om huset för då var man bara ute för att roa sig och tog inte reda på så mycket om själva stället. 


Tyvärr dog Koko Taylor 2009,  hon blev 81 år gammal. Hon föddes i Shelby Country, Tennessee och dog i Chicago, dödsorsaken var komplikationer efter en operation, Illinois och hon kallades ofta "Queen of the Blues. Jag ville ha en autograf av henne så jag fick äran att komma in i hennes loge och hon var helt fantastisk  och tog emot mig med öppna armar. Jag var så faschinerad av hennes högklackade skor för dom var i genomskinlig plast men såg ut som glas. Hon pratade en stund med mig och frågade lite saker om mig själv också så det var kul. Hon var helt genomsvettig och det är inte undra på för hon gav allt och det var knappt nån paus utan hon körde på. Det var så mysigt och intimt på dessa klubbar och man kom så nära scenen.

 

 

Hello Jenka



#Koko #Blues #Sprängkullen

Av Malin wiper - 16 juli 2014 08:15

  

Jag gick förbi vår andra klädbutik i samhället som heter People häromdan och dom sålde topar för 100 kr/st och köpte man två så kostade det 180 kr och 3 för 200 kr. Dom fanns i många olika färger.


Klicka här för att komma in på People på Vaggerydstorget. 


Jag gick in och kollade och då hade dom samma sort därinne men mönstrade i några olika färger och då kostade dom 150 kr/st. Jag föll för denna eftersom jag passar i kallare färger. Den skall knytas nedtill och kvaliten kändes fin och inte så supertunn.  


  

Det såg så här fint ut utanför butiken.

 

Vi har fått problem i denna lägenhet med förvaring när det gäller kläder för vi har bara 4 garderober och dom är inte stora, fast det finns överskåp på alla. Vi har nu flera lådor fulla med sånt som inte ryms i garderoberna så vi måste hitta på nåt. framför sängen finns det plats för nån slags förvaring, så vi skall speja efter nåt. 

 

   

Tyvärr så  är det så här tomt på torget och många butiker är sommarstängda. Jag saknar både spelbutiken och bokhandeln som fanns när vi flyttade hit.  

 

   

Det ser så sorgligt ut här där det har sjudit av liv sen vi flyttade till Vaggeryd för 14 år sedan. Acleja Blomsterbutik har legat här och Mimmis Magasin och sen Gretas butik. Nu gapar det tomt och öde och så har det sett ut ett tag. Acleja finns ju kvar men har flyttat till en annan gata. Dom butiker som finns kvar på gatan är City Skor, Selmas Kläder och Koola Kidz 

 

Klickbilderna nedan är mest från utsidan av butikerna  

 

 

 

Bilderna nedan är från 2013. Jag har nedsparat massor av bilder på externa hårddiskar av allt jag fotat under åren.   

                     

 

         

          

Bilderna nedan är från 2010   

 

        


Så här är man van att det ser ut utanför. bilderna nedan är från 2011 

 

                                       


Bilderna nedan  är  från 2012

 

                   

 

                

 

 

 

 

 

 


#People #Mimmis #Acleja #Gretas #Ljuva

        

Av Malin wiper - 15 juli 2014 13:00


Jag såg denna bil på en parkering i Jönköping och det är en Volvo Valpen. Det är en Personlastterängbil 903 även känd som "Valpen" och det är en beteckning använd av Försvarsmakten för en modell av fordon i Volvos L3314-serie. Valpen var en liten lastbil eller buss med hög markfrigång. När fordonet togs ur tjänst dök åtskilliga upp som civila fordon. Volvos namn på denna fordonsserie var "Lapplander". Många delar i detta fordon kom från Volvos standardkomponenter från denna tid, exempelvis motorn som i grunden var densamma som satt i Amazonen och i Duetten 



Klicka här för att läsa lite mer ingående om klassikern Volvo Valpen 


 

Bilen är nu i privat ägo och ommålad


                


 



Allt är så tyst och tomt både i bostadsområdet och inne i samhället så jag antar att många är borta på semester eller ute på badstränder. Min man får ju ingen semester i år eftersom han har en ny anställning men vi kan inte åka nånstans ändå och det var flera år sedan vi kunde åka iväg neröver Skåne och andra ställen. Fast vi har ändå några saker att se fram emot som jag hoppas skall stämma in med annat som måste genomgås. Fast det är ingen idé att skriva om det förrens i sista minuten. Min man är nu nere i samhället för att köpa lister som vi skall dölja sladdar under och även en list till filmklappe-klockan som vi fick av min son, för upphängningen till den hittar vi inte så den ligger nog i en låda på vinden...  



#Volvo #Valpen

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards