Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 8 april 2014

Wilhelm Peterson-Berger, en båt på släp och lite småvägs-njutning...

Av Malin wiper - 8 april 2014 08:00

  

Vi skulle åka iväg till mamma i går på ett möte där hon bor. Bilderna i detta inlägg är från en annan dag då vi var ute och åkte på lite mindre vägar. Tyvärr så kom vi inte längre än en bit utanför Jönköping för det tog stopp för mig. Min man och jag har varit under hård press i över ett år och det tar ut sin rätt nu med att man blir deppig, trött och uppgiven. Vi sover inte bra på nätterna heller och det vi upplevt känns som att hjärnan blivit överbelastad. Vi har nu varit tvungen att förändra vår situtation mot vår vilja men jag skriver mer om det lite längre fram.                        

 

  

 

Min man hade bakat två slå ihop kakor i går (Skrivmosters recept) för att ta med oss till mammas boende men när vi vände för att jag inte orkade åka vidare så upptäckte vi också att vi glömt kakorna hemma så man förstår att vi inte är i form...  . Vi har nu gett bort en kaka och en tar han med sig till jobbet i morgon. Vi har så mycket ägg så vi kan baka många kakor. 


  

Ibland kan man se såna här stenar ute där nån har gjort lite roligt av en sten som här med en mindre ovanpå. 

 

   


  

Ännu en rolig syn utefter en liten väg. En runt liten sten längst upp som lockar blickfånget. Man får många upplevelser och överraskningar när man åker på dom små vägarna.

  





Vi fick en båt på vagn framför oss på en lite större väg. Skarven står det på båten och jag googlade men då kommer det bara fram jättestora båtar och färjor så jag tror det är nåt annat märke på denna båt men den är döpt till skarven 


  

Här svänger bilen och jag försöker fånga den med kameran. Det är i alla fall en liten motorbåt 


  

I Torestorp (Jämslund) vägen mellan Byarum och Jönköping så ligger detta ödehus och även några andra ödebyggnader. Att dom håller så bra trots tidens tand och umbäranden är märkligt. Fast snart är deras saga all och det kommer att gapa ännu tommare och ödsligare utefter denna väg. Jag  får en konstig känsla i kroppen varje gång jag åker förbi dessa byggnader. 

 

     

 

   

PicGifs       

 

       

Här ser man ytterligare en byggnad utefter den vackra och idylliska vägen. Denna lada ligger bakom det första huset och dom ligger vid olika vägar men jättenära


  

Här ett annat hus på ett helt annat ställe som fångade min uppmärksamhet. Det såg nästan ut som en målning med det röda staketet som var solblekt.  Titta på fönstret längst upp på sidogaveln, lite annorlunda. I sin slitna skrud så är det ändå så vackert. 

 

Wilhelm Peterson-Berger med sommarsång. Wilhelm Peterson-Berger föddes 1867 i Ångermanland och dog 1942 i Östersund. Han var en svensk tonsättare och musikskriftställare och en av de främsta nationalromantiska svenska tonsättarna. Han är välkänd i Sverige för Frösöblomster 1-3 som innehåller pianostycken som Sommarsång, Vid Frösö kyrka och Intåg i Sommarhagen

 

 

 

 


PS 

 

Mr T här Malins mage har brakat ihop så hon kan inte komma ut på ett tag men hon har tydligen nåt tidsinställt inlägg 




#Skarven #Stenar #Wilhelm       

 
 
Ingen bild

Helene i SoCal

8 april 2014 08:17

Lilla Gumman, hoppas att det snart ordnar sig vad det nu är som tynger er och att du snart känner dig piggare!
♥ Helene

Malin wiper

8 april 2014 12:42

Tack snälla du för din omtanke. Det kommer att ordna sig men på vår bekostnad. Rättvisa finns inte.

Tack snälla goa Helene over there. Önskar man kunde åka ut på en resa och då även träffa dig och din man. Ni är toppen.

Hugs from Smaland

 
Annelie

Annelie

8 april 2014 08:53

Gumman då... :-(
Ta nu riktigt hand om dig, förstår att du / ni är stressade.

Fina bilder som vanligt,, på tal om båt på kärra, häromdan när jag skulle till läkaren var jag bort först till Göran´s jobb med hans mobil, när jag åkte därifrån så var det en STOR motorbåt som skulle ner till havet. Personal från kommunen var ute och plockade bort vägskyltar, det vart trafikstockning eftersom detta ekipage hade svårigheter att ta sig fram. Synd man inte hade med sin kamera då.

Ni är för snälla,, bakar så mycket och ger bort.

Vännen, jag tänker på dig och tycker såå synd om er med er situation.

Varma KRAMAR Annelie

http://minegen65.blogspor.com

Malin wiper

8 april 2014 12:47

Tack snälla du för din omtanke. Kul att du gillar bilderna. Det var verkligen synd att ni inte hade kamera med er men mobilen då? fast det blir ju inte detsamma.

Vi får ju så mycket själva från alla håll och det var bra att vi hade nån att ge kakorna till.

Det är verkligen en situation man aldrig varit i förut men det ordnar nog sig men det kommer att bli jobbigt och man har egentligen ingen ork. Vi åker ut i naturen ofta nu för att få kraft och andas ut.

Ha en skön dag goa du
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< April 2014 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards