Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 24 maj 2021

Bob Dylan fyller år och the times they are a Changin

Av Malin wiper - 24 maj 2021 13:15

 

Jag såg att Bob Dylan fyller 80 år i dag. Det känns helt overkligt att min ungdomsidol kommit upp i den åldern. Vart tog tiden vägen och det känns som jag har gjort en tidsresa och nu befinner mig i fel tid. Han var inte bara min ungdomsidol utan livstidsidol för han har hållit sig kvar och hans texter är ständigt aktuella. Bob Dylan, Joan Baez och Donovan var dom som inspirerade mig när jag satt i mitt källarrum som tonåring. Jag hade fått en gitarr av mina föräldrar och lärde mig ett antal accord och sen satt jag i en vinyl singel eller EP på skivtallriken. Då hade jag en sån där plastresegrammofon med högtalaren i locket. Jag hade en rätt bra sångröst på den tiden. Både texter och melodierna från dessa artister är tidlösa 

 

                                  animated-party-image-0034 

  Göteborgs Posten 

Jag har haft äran att se Bob Dylan live i på Scandinavium i Göteborg 1978 och det var en upplevelse utöver det vanliga. Det var packat med folk och jag och min killkompis Mr H stod rätt långt bak men vi såg rätt bra ändå. Det som slog mig var att han var bäst ensam med sin gitarr och munspel. Han hade ju ett band med sig men dom dränkte hans sång lite så jag njöt bäst när han sjöng och spelade själv. Det värsta är att jag inte fotade men det var omöjligt att ta sig fram och det var mörkt så kameran man hade då hade inte klarat av detta. Jag vet inte om min killkompis lyckades få hans autograf för det var sån uppståndelse efterråt också. Det var störst omöjligt att komma fram. 

 

         

Bob Dylan med Mr Tambourine Man. Det är en dom första låtarna jag lyssnade till som tonåring. 

 

Klicka här för att läsa lite mer på Sveriges Radio

 

                               


                                                     Premier guitar 

Bob Dylan föddes i Duluth i Minnesota och han är både sångare, låtskrivare, författare, regissör, poet, gitarrist, keyboardist samt munspelare. På senare tid har han varit programledare i radio. Bob Dylan var en frontfigur inom populärmusik på 1960-talet och 1970-talet och han har verkat som artist i närmare sextio år. Han beskrivs ofta som en levande legend inom rockmusiken 

 

  Bob Dylan och hans första fru Sara Lownds. Smoot Radio

 

Bob Dylan gifte sig med Sara Lownds 1965 och dom fick 4 barn tillsammans. Dom skilde sig 1977. Bob Dylan gifte om sig 1985 med sin trogna bakgrundssångerska Carolyn Dennis och deras dotter föddes 1986. Dylan och carolyn skilde sig 1992. 

 


                   

 

         

Bob Dylan med the times they are a changin'. Klicka här för att se vad som skrivs ang hans födelsedag. Klicka här för att höra honom i en låt från år 2000 som han skrev till filmen Wonder Boys. Låten vann en Golden Globe och en Oscar för bästa originalsång. Han kommer att vara min idol resten av livet.

 

 

År 2014 var Bob Dylans munspel till salu. Klicka här för att läsa om detta

 

Nu önskar jag er en fortsatt fin dag mina härliga besökare. Tack för era kommentarer 

                                                        animated-thank-you-image-0104                                                



#Bob #Tambourine #Munspel

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Söndag 19 maj 14:45

    Den här bilden tog min man då hans bror och han var ute och fiskade nere vid Mälaren i går                                                                      När dom sen var på väg hem genom Vasaparken så såg dom dessa hästar me...

Av Malin wiper - Lördag 18 maj 16:30

    I förmiddags gick jag förbi vår busshållplats när jag var på väg ner till centrum. På håll såg jag denna barnvagn (sittvagn), och blev så ställd när jag inte såg nån bredvid vagnen så jag blev lite oroligatt ett barn satt ensam i vagnen. När...

Av Malin wiper - Lördag 18 maj 10:00

     Vi var ju och såg återinvigningen av Aseaströmmen i går och jag började med att filma Västerås Stadsmusikkår. Dom spelade jättebra och sen hölls det invigningstal. Dom borde ha avspärrat så man hade vetat vad man hade att hålla sig till. Mån...

Av Malin wiper - Fredag 17 maj 09:45

    I går då vi var på väg ut på vår promenad så såg jag nåt på gräsmattan men det såg så märkligt ut. Jag gick närmare och då såg jag att det var en hare. Den låg blixtstilla och när jag närmade mig med lätta steg så reagerade den inte så jag b...

Av Malin wiper - Torsdag 16 maj 08:15

    I går promenerade vi bort till ICA Ettan som ligger 1,1 km från oss. När vi gick där på trottoaren så hörde jag nåt som prasslade bredvid mig och det visade sig vara en kråka. Den var jättenära mig så den blev jätterädd och flög iväg så snab...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards