Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2019

Thore Skogman Museum invigning del 2 och Irene Sangemark

Av Malin wiper - 4 augusti 2019 12:00

 

Efter invigningen och bandklippningen av det högtidliga öppnandet av Thore Skogman Museum så var det dags att besöka museet. Dom har verkligen fixat fönstren inbjudande och synliga

 

Klicka här för att komma in på Thore Skogman Museum facebook

 

                             animated-music-image-0072                                      animated-music-image-0072                             

 

 

Innan man kommer in på själva museumet så kan man se lite tavlor hängande i gången. Det fanns en till bredvid denna men jag fick blänk i den tavlan så jag tar bara med dessa två. 


 

En rejäl byst av Thore Skogman 


 

En bukett av bilder, vykort och annat. Dom sålde jättefina T-shirts med Thore som motiv men det var så mycket folk men vi hade inga kontanter så vi får köpa en sån en annan gång

 

  

Lite filmer som Thore Skogman medverkat i. 3 Dar i Buren, Tre dar på luffen och En sån strålande dag

 

                                                                                     

 

 

Lite figurer som också fanns på museet. Det var väldigt välordnat därinne och snyggt utspritt. Det var så mycket folk så vi fick gå in i omgångar. Därför blev jag lite begränsad i mitt fotande så jag skall gå tillbaka dit så småningom och fota i lugn och ro. Vi skall bli familjemedlemmar för då är man stödmedlem 


 

En hel vägg med både vinyskivor och stenkakor. Längst ner på bordet lite foton på Thore Skogman och Anita lindblom som han hade som motspelare i några filmer. 

 

                                         


                                                                                                              Define 

 

På lite närmare håll 


  

En av Thore Skogmans roliga och festliga kostymer. Han var en mästare på att hitta på egen design

 

 

Upp mot taket hängde en massa västar som Thore hade i sin ägo


 

En av hans andra kostymer som kunde ses i denna monter

 

                   animated-sweden-flag-image-0020          animated-sweden-flag-image-0020          animated-sweden-flag-image-0020 

 

Jag promenerade vidare och där på ett bord låg ett LP album och en grammofon spelade en av hans vinylskivor. Det var så kreativt och fint ordnat så dom har verkligen lagt ner ett stort jobb på detta museum och det uppskattas av oss besökare

 

      

Innan bandet klipptes och invigningen var klar så sjöng Irene Sandemark väl utvalda låtar av Thore Skogman. En av låtarna som känns i hjärtat lite extra är "Surströmmingspolka" för jag kommer från Sundsvall och är uppvuxen med surströmming. Kan inte glömma alla härliga surströmmingsfester mina föräldrar ställde till med både i stan och på landet då jag växte upp. Bara lukten gjorde mig lycklig.  


    

Lite minnesbilder och tidningar som han varit med i

 

 

En av våra gratis kommunbussar (Thore-bussen) kördes upp mot Museumet och på den syns Thore Skogman i motivlack

 

                         

Det var verkligen en lyckad dag i går med så härliga upplevelser. I dag har jag fullt upp med att fixa bilder och inlägg så jag håller mig inomhus tills allt är klart. Sen blir det nog en promenad i det fina vädret som nu känns lättare att andas i efter regn i natt. Jag önskar er en fortsatt fin söndag mina härliga bloggläsare. Kram från Malin

 

     

Här kommer en låt med Thore Skogman och Lill-Babs som jag också tycker är härlig, fin och poppig. Pop opp i topp 

 

#Thore #Museum #Pop

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 28 mars 08:45

    I tisdags tog vi en promenad nere i Öster Mälarstrand, Notudden. Här satt vi oss ner på dom nya bänkarna framför småbåtshamnen. Sen gick vi omkring och kollade runt lite på dom båtar som fanns där, än om inte så många än     Här sitte...

Av Malin wiper - Onsdag 27 mars 08:30

  I mångdags innan vi hämtade min son i Enköping så dukade jag klart så allt var färdigt till lunchen hos oss. Min son har blivit vegetarian så vi tillagade morotsbiffar som vi gjort några gånger förut. Klicka här för att få receptet på morotsbif...

Av Malin wiper - Måndag 25 mars 07:15

    Här kommer lite fler bilder från promenader, och som ni vet så gillar jag pelare. Här ett pampigt hus i centrala Västerås     Lite fler pelare jag stött på och jag tycker såna tillför mycket i stadsbilden     En lite annorlunda...

Av Malin wiper - Söndag 24 mars 09:00

    Detta är en Alfa Romeo Spider från 1972. Den såg jag på en av våra promenader och den var så läcker. Nu börjar det snart dyka upp lite mer veteranbilar och det känns kul                                                                 ...

Av Malin wiper - Lördag 23 mars 10:30

      Vi skall sälja våra två gula fotöljer av märket Swedese Nova. Vi har ingen plats för dom i  denna lägenhet för vi har tagit sovrummet till vardagsrum där vi även har våra datorplatser. Därför köpte vi denna stol Mellby på Jysk för ett tag s...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

Move About Västerås

 

Röda Korset modevisning 13 april 11-16

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Augusti 2019 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Skapa flashcards