Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 2 februari 2013

Flättorps Gård i Ärla...............

Av Malin wiper - 2 februari 2013 18:00

  

Vi gick in till byn för att fika på Ritz Konditori och för en gångs skull så tog jag en bakelse. Den var väldigt god och inte så söt utan lättäten. Min man tog en räksmörgås för han kan inte äta sött längre efter som han fått ny diabetesmedicin för att få bort sin spruta.   

 

    

Dom hade en ny bakelse i dag som såg ut som ett höghus med massor av godsaker på. 

 

    

 

Vi köpte med oss en hel "Gårdskyckling" från ICA som är av en hög kvalitet och fantastisk god när man har ungsstekt den.  Kycklingen kommer från Flättorps Gård i Ärla (Kronfågel). Klicka här för att komma in på deras hemsidan och läsa om familjen som driver gården.  Det är en stor kyckling och när man har kryddat och ungsstekt den så är det rena rama festmåltiden. Den är både mör och smakrik, och jag har inte ätit sån god kyckling på år och dag. Jag ringde ICA för att höra om dom kommer att fortsätta ha kycklingen och till min glädje så kommer den att finnas men jag såg att man får vara ute i tid för den tar snabbt slut. 

 

   

  

Vi dukade inne i köket där vi trivs jättebra nu och ämnade mysa med god mat och lite rött vin. Jag har även turen att ha en man som gillar matlagning och han skämmer ofta bort mig...  . Jag är själv så receptbunden men han experimenterar fritt och testar nya kryddningar. 

 

   

Min man kryddade kycklingen så gott, och vi hade en gräddig champinjonsås till med lite purjolök, kall sås och vinbärsgelé. Till det potatis  och buljongkokta rotsaker.  Min man och jag satt och njöt jättelänge med maten och lite härlig musik i bakgrunden. Det är så härligt att jag haft flera bra dagar och då njuter jag extra mycket av tillvaron. 

 

  

Vinet heter "Rucahue Reserva" och är av årgång 2011 och druvan heter "Syrah Malbec". Vinet är från Chile. Klicka här för att läsa om vinet. För mig är det ett vin som skall drickas till mat för det är lite syrligt och jordigt. 

 

 

  

 

 

 

a wine glass holder 

  

  

 

 

 

    

   

 

Luther Allison med låten "Cherry Red Wine". Klicka här för att komma in på hans hemsida.

 
 
Cattis

Cattis

2 februari 2013 18:11

Åh vad allt ser gott ut.
Här lagar min man mat också.
Han är jätteduktig och idag blir det här med kyckling fast på ett helt annat sätt. Han såg kockens, vad han nu heter som är med i mästerkockarna, ett recept han gjort. Det är med parmaskinka och parmesanost.
Oftast blir inte maten färdig förrän sent och så blir det nog idag med. Lagom klart till melodifestivalen.

Förstår att du fyller år idag så jag önskar dig ett
stort Grattis på din födelsedag o så ropar jag högt
Hurra hurra hurra hurraaaaaaaa!

Kram vännen och ha en fin lördagskväll.

http://www.jagmenjag.se

Malin wiper

2 februari 2013 19:11

Härligt att du också har en man som är bra på matlagning. Den kycklingrätten skulle jag vilja ha receptet på också.


Tack snälla du för grattiset och härliga hurrarop ;))

Ha en jättefin lördagskväll själv med din man

kramar

 
AprilSus

AprilSus

2 februari 2013 20:01

När jag läser din blogg så inser jag ju att man kan ha mycket mysigt för sig efter att ungarna lämnat boet (något som jag så smått börjat oroa mig över), men då ska man ju också ha någon att dela myset med. Hoppas på en 3:e gången gillt innan båda döttrarna är utflugna. Jag har väl några år på mig, får jag hoppas? ;)

Vilken jätte snygg kökslampa du har! Precis i min smak! Kan du avslöja vart du hittat den, om den nu inte är jätte dyr?

Kramis!♥

http://aprilsus.blogspot.se

Malin wiper

2 februari 2013 22:02

Jag har bara haft ett barn och han fyller 40 år i år så då kan du tänka dig att jag haft tid för mig själv men man får aldrig tiden då dom var liten. Du är ju ung så du har tiden för dig att även träffa nån. Jag var medelålders när jag träffade Mr T.

Lampan är i plåt och kostade 500 kr. Vi köpte den på "Färgtema" som ligger här i Vaggeryd och säljer både lampor, tapeter och färg mm.

kramar

 
Maya

Maya

2 februari 2013 21:30

STORT GRATTIS på Födelsedagen! Hurra hurra hurra!

Kramar från oss <3

http://maypel.wordpress.com

Malin wiper

2 februari 2013 21:59

Tusen tack snälla du.

Kramar tillbka

 
Margit

Margit

2 februari 2013 22:45

Hej Malin!!! Nu är det faktiskt ett bra tag sedan jag kollade in i din blogg...Tyckker att dt är enklare att kolla på Facebook..skriva..ocså..snabbare att läsa..och"gilla" och ebv lommentera...men NU kollar jag in!! Ser arr du /ni löpt kyckling från ÄRLA...det ligger precis utanför Eskisltuna... Så fint dukat..och trevligt upplgt på tallrikarna..o.tulpaner på bordet..så vackert!!!
Ja det är gott med mat och dukningen är också betydelsefull...
Kram till er båda och GRATTIS!!! Du fyllde väl idag..jag fyllde i torsdags..men firade även idag..då mina 2 döttrar från eskisltuna har varit hos oss...
Vi har tita på melodifestivalen också, samtidgt som vi suttit vid mobilerna/datorerna och tittat...
Kram till er båda två!!!/Margit o Lasse.

http://margitholm.blogg.se

Malin wiper

3 februari 2013 09:08

Jag har inte heller varit in på din blogg tyvärr på ett tag. Fler och fler går över från blogg till fb. Ja du jag såg att Ärla låg där. Kul att du tyckte det var vackert på bordet. Tack för grattiset. Nu måste jag kolla om jag glömt gratta dig.

Kram till er båda också

 
helga

helga

3 februari 2013 08:31

Grattis grattis! Vad roligt att ha en så fin man som ordnar trevligt och gott åt dig :)

http://www.helga1.bloggplatsen.se

Malin wiper

3 februari 2013 09:06

Tack snälla du. Han är verkligen en pärla.

Ha en skön söndag
kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Torsdag 25 april 09:15

  I tisdags så fotade jag några ringduvor igen och jag gillar verkligen fåglar för dom livar upp vår miljö och vi har nåt vackert att titta på. När jag stöter på fåglar på trottoarer så brukar jag prata med dom i en låg vänlig ton. Då stannar d...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards