Öppen Ridå

Direktlänk till inlägg 16 januari 2018

Det Vita Folket filmtips

Av Malin wiper - 16 januari 2018 15:00


                   


 


Jag har sett en film på SVT play som heter "Det Vita Folket" ett drama, mystery, sci-fi från 2015. För regin står Lisa Aschan. Jag har en tendens att se filmer som jag får mardrömmar av men jag kan inte låta bli när det handlar om nåt som är aktuellt och berör. Skådespelarna i filmen gör sina rollkaraktärer så suveränt bra så det känns så verkligt. I rollerna ser vi: Vera Vitali, Pernilla August, Issaka Sawadogo, Aliette Opheim, Emil Almén, Bahador Foladi mfl

 

            

 

Alex grips på gatan utanför mataffären och förs till ett underjordiskt fängelse där människor hålls inlåsta i väntan på deportation. På enheten är Viktoria chef och styr med järnhand. Från sekunden Alex anländer är hon fast besluten att rymma. Kosta vad det kosta vill.                   

 

Denna film gav då mig klaustrofobi och skräckkänslor av att kunna vara i samma situation och bli inlåst längre tid utan att gjort nåt brott annat än att inte klara av att återvända till ett land där hemskheter väntar en. Vi har ju redan nu ställen i Sverige där folk är förvarade längre tider tills beslut om utvisning eller att dom får stanna här. Den här filmen visar vad som kan hända i framtiden och den är inte så långt borta. Det skruvade slutet hade jag inte väntat mig men jag vill inte berätta mer om nån vill se filmen. Jag blev väldigt påverkad och berörd av filmen

 

Jag ger filmen 4 fotbojor i betyg av 5 möjliga 

 

         

    

 Trailern till filmen

 

I dag vill jag inte gå ut för det är snöblandat regn och blåser för fullt. Vi fixar hemma och sätter om lite blommor och jag har en jättetvätt att stryka och min man lagar mat varje dag medans jag sköter disken och plockar undan. Bra fördelning enligt mig..  . Vi har halmörkt hela dagarna för det är så disigt och man börjar känna längtan efter blå himmel med stjärnor, måne och sol. Sköt om er och ha en fin tisdag

 


#SVT #Folket #Lisa #Skådespelarna #Klaustrofobi #Snöblandat

 
 
Annelie

Annelie

17 januari 2018 06:38

Tack för tipset,, jag ska börja att kika på denna så får vi se om det är en film jag orkar se klart.
Men, det lät som det är värt att ge den en chans.

Igår tisdag hade vi "bara" isande vindar,,, annars inget snö eller nederbörd alls, fick tillräckligt på måndag, men då i form av regn.

Ha det allra bäst nu vännen och sköt om dig, hälsa med dig.. // Kramar om Annelie

http://nouw.com/gifta6570

Malin wiper

17 januari 2018 09:41

Den är jobbig men så välspelad och ett viktigt ämne. Dom skickar hem skötsamt folk med familj istället för att skicka ut dom som missköter sig.

Vi har sånt väder också och nu vaknade jag till mer snö.

Sköt om dig själv också goa vän. Min man hälsar tillbaka hälsa du till din också

kramar från
Malin

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 15:45

                    Lasse Åberg & Lazy Joe Lasse Åberg kommer till Kvarteret Igor fredag 26 april 17.00. Klicka här för att läsa om detta i Västerås Tidning. Vi hade ingen aning om detta men blev varse när vi besökte Kvarteret Igor i förmiddags ...

Av Malin wiper - Onsdag 24 april 07:45

  Jag har sett serien UFO mysteriet på tv4 play. Det var min son som tipsade mig om denna serie. Felix har även med sig ufologen Clas Svahn                                             Det är Felix Herngren som gett sig ut på en svindlande ...

Av Malin wiper - Tisdag 23 april 09:00

    I går åkte vi till Citypraktiken i Tillberga som är en filial till den i Västerås. Det var en bra bit att åka med bussen. Jag hade tid hos min läkare som heter Johan Thunander och det är samma läkare som min man går hos. Det är en ung läkare...

Av Malin wiper - Måndag 22 april 05:45

    Lunchen som kom av sig. Vi skulle ha haft min mans bror på lunch i lördags men jag blev dålig. Nu har jag lärt mig en läxa att aldrig skriva om nåt innan det hänt. Min mage blev dålig igen så vi fick ställa in och det känns både som magkatar...

Av Malin wiper - Lördag 20 april 08:30

    Jag har sett en dramaserie på svt play som min syster tipsat mig om. Den heter Painkiller. Det är den Guldbaggebelönade regissören och manusförfattaren Gabriela Picher som ligger bakom denna tv serie                                      ...

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2018 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards