Öppen Ridå

Alla inlägg den 24 maj 2022

Av Malin wiper - 24 maj 2022 16:00

 

Här ser ni vårt hus till höger och det är så skönt att inte ha nåt annat hus framför på baksidan. Fast vi har ju långt emellan husen med grönområden och det har dom inte i många nybyggen. Till vänster ser ni Milano Pizzeria som bara ligger ett stenkast från oss. Vi hade gjort iordning ryggsäcken med kaffe och smörgås i morse för att ta en lång promenad och en fikapaus i nån park. Då kom min man på att han skulle till Fysioterapin så vi fick ställa in. Eftersom vi inte hade hunnit göra kaffet färdigt utan bara brödet så går vi ut istället på eftermiddagen. Vi hade en timme på oss innan han skulle vara på Fysioterapin så vi tog ett snabbt beslut att gå ner till vårt OKQ8 och ta en fika och det ligger inte långt ifrån vårt hus

 

 

Det är så fint utanför OKQ8 i år för nu har dom tre bänkrader och även parasoller. Sitter man där så har man tur så ser man nån eller några veteranbilar runda rondellen framför macken

 

 

Här satt vi och förlustade oss på kaffe med dopp. I bland är det spännande med lite ändrade planer

 

 

Min man valde en grillad smörgås med skinka, ost, sallad, senap och paprika. Han tyckte den var supergod.

 

 

Dom har mycket att välja på även när det gäller smörgåsar. Här en liten del av allt

 

 

Jag valde en blåbärsmuffins som är min favorit. Dom har även croissant, wienerbröd och mycket annat Under dom 5 åren vi bott här så har vi även fikat en del hos OKQ8 för det är en väldigt bra mack, butik och personal. 

 

 

När min man och jag sen gick åt skilda håll så tog jag en genväg på en gångväg genom ett bostadsområde. Då såg jag denna text på marken: Du är värdefull, som var skriven med nån krita eller nåt annat. Det livade upp och man blev uppmärksam på att tänka lite positivt om sig själv

 

 

Jag behövde bara gå några steg till så var det en pil som visade att man skulle runda ett hörn på en miljöbod. Där stod det: ha en toppendag, Maj. Det är nog barn som har hittat på detta och nåt roligt måste man få ha. Värre är det med nedskräpning 

 

Hallstahem håller på att rusta upp och byta balkonger i ett område nedanför vårt. Det ser lite lustigt ut när balkongerna är borttagna

 

         

Här passar ju mitt bildspel gällande balkonger bra in. Det är från 2020 

 

 

Först blir det underhållsarbete och där stod en kvinnlig målare och fixade till så snyggt

 

 

En av många promenadbilder dom senaste dagarna. Jag gillar såna här stenmurar med lite grönska ovanför och extra fint med en stentrapp till höger som går upp till en park

 

  

Avslutar med dessa vackra tulpaner jag såg i en trädgård då vi gick förbi. Jag har många promenadbilder men det ryms inte fler här. Vi gick ut på vår promenad 15.00 med medhavd fika. Ha nu en skön sommardag mina kära besökare.


                                                   

Megabilligt 

          

En av mina nya favoriter John Taylor med låten The worlds gone mad. 

 

#hus #Milano #OKQ8 #bänkrader #smörgås #muffins #värdefull #balkonger #bildspel #tulpaner #John

Av Malin wiper - 24 maj 2022 11:45



                      

 

Jag skrev häromdan att vi varit till en second hand som bara funnits i ett år. PMU second hand och dom har även ett café och det är jättestort med flera avdelningar. Dessutom har dom möbler där som kommer från deras second hand. På bilden lite antika men väl bevarade möbler och sen har dom även möbler från 1940-talet till nutid. Så det är bara att slå sig ner med sitt kaffe där man trivs bäst


Klicka här för att se ett inlägg från 21 maj då jag skrev om denna PMU second hand.

 

                                                

alwaysfashon 

  

Här ser man till vänster att det även finns höga barbord med barstolar. I våra två förra lägenheter så hade vi barbord som vi köpte på IKEA och barstolar som vi köpte på second hand. Längre fram på bilden ser man en lång gröns soffa med en fotölj på sidan. Till höger kan man ana ett litet bord med två stolar.


 

Jag gissar på att dessa möbler med en kökssoffa där man också kan slå sig ner


 

Dessutom har dom pyntat ut så fint lite överallt på cafét med som på bilden gammalt och även nytt


 

Här ser ni bröddisken där man beställer sitt fika. Tyvärr så är jag besviken på mina bilder men det är alltid svårt att fota då det är lite mörkare. Skulle ha tagit den andra blixten som är skarpare. Kvinnan ni ser där driver den avdelningen och hon var supertrevlig så vi samtalade en stund. Hon sa att allt dom säljer både på cafét och second hand går till välgörenhet. Det känns väldigt bra.


 

Det var en ung man som tog vår beställning och han vara väldigt vänlig och tillmötesgående och sånt betyder mycket

 

          

John Prine med Hello In There. John Prine var en amerikansk countyr- och folksångare, gitarrist och låtskrivare. Han dog 2020 i en ålder av 73 år

 

 

Jag valde en citronkaka med topping och en godsak på toppen. den var jättegod och dom hade ett kaffe som var perfekt. 


  

Min man valde en godsak som går under namnet rocky road. Han tyckte den var jättegod. Vi satt där ett bra tag och bara myste och kollade ut över den stora second hand lokalen


   

I bröddisken såg jag även dessa browniebakelser med grädde på sidan. Dom hade mycket mer men det får jag fota nästa gång vi går dit


 

Våra kaffekoppar som vi har till vardags har vi bara två kvar av nu. Det blev så lyckat att dök på dessa kaffekoppar hos PMU second hand som det fanns 5 st av. Köper bara när det fattas nåt så vi har väntat länge. Vi skall kolla runt och se om man kan få tag på en kopp till. Dessa kommer ursprungligen från IKEA och dom har en bra form och det är lite häftigt att det är en blå ring på varje fat


  

Så här ser koppen ut på sitt fat och allt gick på 75 kr. Vi bestämde oss tidigt för att bara ha 2 uppsättningar med kaffekoppar. Nu börjar finkopparna bli färre också så vi skall köpa nya så småningom men det är ingen brådska

 

Klicka här för att se vilka kaffekoppar vi hade förut. Dom heter Blues men vi gjorde misstaget att diska dom i maskin och då blev dom inte fina till slut. Vi hade dom i alla fall i över 15 år

 

                                       


När vi gifte oss 1991 så köpte vi såna här kaffekoppar för ett presentkort vi fick. Dom heter Villeroy & Boch Petit Fleur. Dom blev också fula till slut i diskmaskinen och vi slog sönder några också av misstag. Vi hade dom i alla fall i ca 30 år


         

José González med Stay Alive. Han föddes i Angered och är en svensk sångare, låtskrivare och gitarrist. Själv bodde jag i Angered, Hjällbo då jag flyttade till Göteborg 1975. Då var det andra tider då man kunde välja och vraka när det gällde bostäder och lägenheter. Det var dessutom inte så dyrt att bo som det är nu. Mina föräldrar bodde där också några år men sen flyttade dom till Hisingen. Jag bodde också på Hisingen under några år.

 

                                                   

MLY 

Vi kom inte upp ur sängen förrens 09.00 i dag så vi tog sovmorgon. Det är 13 grader varmt i skuggan men det blåser lite mer i dag. Innan vi går ut så skall jag ta mig ett fotbad för det är dags igen. Promenerar man mycket så är det bra om man tar fotbad oftare. I går promenerade vi bara 5 km så nu skall vi ta igen detta. Hoppas ni har en fin dag att se fram emot. Sköt om er

 

#second #möbler #bröddisken #John #citronkaka #

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frĺgor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards