Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 maj 2022

Av Malin wiper - 11 maj 2022 17:15


 

Sundsvalls Tidning


Jag läste i morse att Kjell Lönnå dött och det i en ålder av 85 år. Han arbetade in i det sista och var ute på jobb förra lördagen. Klicka här för att läsa om detta i Aftonbladet. För mig är han nostalgi för han bodde i Sundsvall en stor del av livet precis som mig. Min sons pappa var med i en av hans körer och det var manskören på 1970-talet. Jag har själv suttit i publiken på några ställen i Sundsvall där han uppträtt med sina körer och solister. Helen Sjöholm är född i Sundsvall också och hon var en av dom som blev upptäckt av honom.  Klicka här för att se ett klipp med Kjell Lönnå och Helen Sjöholm. Jag tyckte att han verkade så vänlig och proffsig. När han pratade mellan numren så hade han en humoristisk touch så folk fick även skratta. Han förde verkligen fram körsången så fler och fler började sjunga i kör

 

Klicka här för att se ett av många program han varit programledare för. Tommy Körberg uppträdde med Kjell Lönnå i lördags så han var en av dom sista som fick vara med på hans konsert

 

                                       

       

Ett blandat klipp från en av Kjell Lönnås konserter. Tyvärr så är det så dålig kvalitet på alla klippen jag hittade med honom, körer och gästartister. En av gästartisterna i detta klipp är Lill Lindfors 

 

                                  

Kjell Lönnå föddes i Smedjebacken i Norrbärke församling i Dalarna. Han var en svensk körledare, programledare och kompositör. Han var körledare för Kammarkören, manskören KFUM-kören och damkören Confetti. Han var dessutom programledare i flera radio- och tv-program, ofta med körsång i fokus. Klicka här för att komma in på en sida där man kan läsa allt om körerna

 

Kjell Lönnås fru Ulrika Lönnå var med i hans andra kör Kammarkören. Hon är även en textil, bildkonstnär  och designer. Hon och Kjell har två barn ihop och jag tänker och känner för henne och barnen i denna svåra stund

 

                       

                                     

      

Jag avslutar med Helen Sjöholm och låten Som skapta för varandra. Den är skriven av Jonas Gardell. När vi var till Sundsvall med husvagn i början av 2000-talet och hälsade på min son och hans pappa så såg vi Helen Sjöholm på Sundsvalls Gatufest men hon uppträdde inte då utan var på gatufesten med några väninnor. Numera går festen under namnet Sundsvalls Torgfest

 

                   Nu har jag bara att önska er en fortsatt fin dag och kväll

 

                                             

                                

 

#Kjell #Kammarkören #Ulrika #Helen  

Av Malin wiper - 11 maj 2022 12:30


 

Vi var och fikade hos Gretas Vardagsrum & Kök för några dagar sen och då valde vi deras goda Cappuccino i snygga koppar och fat. Brödet på bilden är en kongress


 

Vi satt på deras uteservering då vi drack vår cappuccino. Detta är en bild från 2021 men det ser ungefär likadant ut än om dom nu har en lång bänk också man kan slå sig ner på. Jag glömde att fota uteplatsen nu 2022 så det får jag göra en annan gång


 

I går var vi dit igen och då delade vi på en sån här jättegod kalspaderbulle till cappuccinon. Vanliga bullar kan jag inte äta för då får jag ballongmage direkt men inte av såna här fina kalspaderbullar


 

Nu har dom även denna nyhet i bröddisken som är en Hunky Chunky applepie och den serveras med deras hemgjorda vaniljsås. Nu vattnas det i munnen,,  . Den skall vi test nästa gång vi går dit


  

I år så har dom satt gula tulpaner bakom bänkarna på en av bänkplatserna i centrum

 

                          

 

På lite närmare håll

 

      


Nu känner jag för lite häftig dans med Alisa & Joseph. Dom dansar till låten Stand By Me (Ben E King). 


 

En jättefin vante med motiv av en katt eller hund låg på marken och jag antar att den ramlat från en barnvagn


 

På ett staket i centrum hängde denna halsduk som var snyggt lila med mörkare lila mönster. Den låg säkert på marken och så har nån snäll individ hängt upp den där.


 

Här ser man den på lite närmare håll


En låg stol jag såg utanför en dörr i Västerås ner mot Öster Mälarstranden. Det stod NordFoil på bakstycket


 

Andra gången i går då vi tog en promenad så såg jag en ringduva som höll på att samla in kvistar till sitt bo

 

                                                   

Clipart Library 

Nu har jag lite inlägg på kö för vi har även varit ute och ätit lunch en dag på ett toppenställe. Min man var ju till Fysioterapin i går och Fysioterapeuten tyckte han gjort stora framsteg och han märkte ju att min man gör sina övningar men det tar lite längre tid att få ordning på detta så han fick fler övningar. Nu har han kunnat gå en hel dag i sina nya skor utan att få besvär. Han skall inte ha samma skor varje dag utan byta och till slut så funkar det. Tyvärr blev det bara 4 km promenad i går men det tar vi igen i dag. I natt började det regna kraftigt och blåste så jag vaknade till. Nu är det blåsigt och lite sol som kommer och går men vi har 12 grader varmt redan nu. Läste om att vi skall få medelhavsvärme en hel vecka. Nu skall vi göra oss iordning för dagens promenad med hopp om att den går att genomföra och inget regn dyker upp i blåsten. 

 

                                                          

Clipart Library  

Nu är det onsdag och vi går med stadiga steg mot en helg igen. Hoppas ni har nåt härligt att se fram emot. Sköt om er och ha en toppenfin dag  

 

     

Brainstorm med My Star. Det är ju Erurovision Song Contest nu i 3 dagar. Jag kom ihåg när jag hörde denna låt år 2000 och gillade den till tusen. Sångaren har en bra röst och han hade glimten i ögat på scenen och dansade runt i sin egen stil och jag kom ihåg att jag gillade både låtens melodi, text och att det var lite humor i framförandet 


#Gretas #Cappuccino #uteservering #kalspaderbulle #tulpaner #Alisa #vante #halsduk #ringduva #Brainstorm 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards