Öppen Ridå

Alla inlägg den 10 maj 2022

Av Malin wiper - 10 maj 2022 15:00




              
  

Jag har sett en dokumentär från Kalla fakta tv4 play som heter Barnen på fjärde våningen. Jag blev riktigt förbaskad av hur dom har behandlat många barn på den skolan och dom är nog inte ensamma. Dom togs ur klassen och placerades på fjärde våningen på ett litet rum utan fönster och där fick dom inte heller nån hjälp utan satt av tiden som i ett fängelse. En förälder berättar hur hon kämpat för sitt barn men får inget gehör utan barnet är utstött och får inte vara med andra barn. Föräldern fick stånga sig blodig som det heter och ingen hjälp i sikte trots flera anmälningar. Istället fick hon oförskämdheter från den aktuella skolan sig slängt i ansiktet. När sen flickan började i en annan skola och gymnasiet så fick hon hjälp och betygen höjdes rejält så det är stor skandal hur det får gå till så här. Jag blev så ledsen för både barnen och föräldrarnas skull. Det ser så fint ut på ytan men under ytan bubblar det av orättvisor och hemskheter 

 

                                                 

Kom ihåg när jag gick i skolan och barn helt plötsligt försvann och då hade dom flyttats till "hjälpklasser". Det var inte så att dom var dumma utan dom behövde lite extra hjälp och stöd. Jag gissar på att många hade adhd och andra liknande diagnoser men då fanns inte dom diagnoserna utan det var bara bråkiga barn. Jag flyttades själv till en sån klass på grund av matten men efter ett tag så togs jag därifrån och fick gå igenom en test och efter den så kom jag tillbaka till den vanliga skolan. Jag tror det var därför att jag inte var bråkig utan tyst och försynt så jag tänker på dom som blev kvar för dom var inte dumma utan hade sina problem som hade kunnat lösas. Fast jag avskydde skolan ända tills jag började i handelslinjen där jag trivdes och gick för att bli kontorist så småningom

 

                  

 

Kan inte fatta att sånt här pågår 2022 och ingen slog larm eller reagerade utom några kvinnor som sen tog tag i saken. Finns det ingen insyn i skolors verksamhet och görande?. Jag har själv erfarenhet av tråkiga saker när det gäller skolan för man fick inte den hjälpen man behövde och för mig var det matematiken som var svår. Jag blev behandlad som ett dumhuvud så både själkänsla och självförtroende fick sig en knäck och även synen på lärare och samhället som svek. Att bli sedd och bra behandlad få kärlek och stöd betyder allt när man växer upp.

 

                    

 

När jag sen började på flera vuxenutbidningar och även valde allmänna ämnen där matematik ingick då var lärarna så pedagogiska så jag fick toppenbra betyg i matte och mycket beröm av lärarna och då växte jag som människa. Istället för att skicka barn till fjärde våningen så är det så lätt att ta in en skicklig pedagog som ägnar sig åt dessa barn och som dom får förtroende för. Då skulle många problem försvinna och dessa barn skulle få ett normalt liv som vuxen. Istället får dom barnen efter skolan ett hat mot samhället, skola och politiker och det får sen konsekvenser. Alla barn skall ha samma rättigheter men så ser det inte ut och det gör ont.

 

       

Eric Clapton med Tears In heaven

 

                   

 

Vi har varit ute på en liten promenad på 3 km men hann inte mer för sen var det lunch och min man skulle till Fysioterapin 14.00 Efter det så tar vi resten av promenaden och då tar vi paraplyer med oss för det skall bli regn. Här har vi redan 17 grader varmt så man får verkligen sommarkänsla. Ha det nu bra mina kära besökare och sköt om er.

 

#Kalla #våningen #skolan #matematik #Eric 

Av Malin wiper - 10 maj 2022 09:00


 

FORD A 5W COUPE från 1930. Den har jag sett några gånger i Hallsta men hann inte få upp kameran. I söndags så såg jag den igen och då fick jag två bilder men hade velat fota den runtom så jag hoppas få se den igen

 

                                                      

Clipart Library 

Klicka här för att höra höra lite musik från 1930-talet och även se gamla bilder och dans. Klicka här för att höra Top 20 bästa låtarna från 1930-1939


 

Här försvinner den ur mitt synfält


        

Ford Model A Deluxe Coupe 1930. Klicka här för att se hur det såg ut på gatorna 1920 i olika världsdelar. Det är film som är omklippt och förbättrad på andra sätt


 

På en av våra promenader i solskenet såg jag dessa vackra röda tulpaner som var på väg att slå ut


 

Det blev en närbild också på en av tulparnerna i kärlekens färg


 

Det dök upp en katt som la sig direkt på stenplattorna och ville bli kliad. Hen var vid ett hus där katten gissar jag på bodde


 

Sen tittade katten upp mot oss med sina gulgröna kattögon


 

Sen blev den lite trött och ledsnade på oss och såg ut som hen ville vila en stund så vi gick vidare


 

Sist vi hade bilen så åkte vi förbi en lekpark så jag öppnade bilrutan och fotade gungbrädan som hade en stor fin gräshoppa på mitten som jag gissar var i trämaterial. Jag fick inte med hela gungbrädan men den syndes verkligen från vägen 

                                                      

 

Måsparet finns kvar på garagetaket än så länge och jag vet inte om det var hanen eller honan som ruvade på äggen. Dom hjälps åt med detta så det känns jämnställt..  


Jag orkade inte blogga i går så jag tog en bloggfri dag och skall så göra emellanåt. Känner jag mig stressad så kan jag ju ta en bloggvila för det behöver alla som bloggar. Det tar tid med bilder, länkar utfyllnad mm. Om jag skulle vara aktiv på facebook och instagram då hade jag fått sluta blogga men det är jag inte mogen för än. Min utbrändhet gör att jag inte är lika stresstålig längre och nu betyder promenaderna och lite annat så mycket också. Vill ha tid med flera saker men jag kör på ett tag till så länge det är roligt. Dessutom har jag er mina toppenfina bloggbesökare. Tack för att ni tittar in till mig

 

                                                                                              

 

        

A Capella Snobs. Gruppen heter tydligen Walk Off The Earth

 

 #Ford #tulpaner #katt #gräshoppa #måsparet #Walk

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards