Öppen Ridå

Alla inlägg den 6 maj 2022

Av Malin wiper - 6 maj 2022 09:30

 

Jag blev väldigt förvånad i går då jag såg en fiskmås som ruvade och det på plåttaket till garage i vårt område. Alla fiskmåsar i området blev ju avlivade 2021, och kullen på plåttaket likaså. Jag har ju följt måsparen och deras ungar några år. Tänk om denna ruvande mås är förra måsparets unge, tanken slog mig plötsligt.

 

                                                


Clipart Library

Klicka här för att se när jag såg några fiskmåsar som låg döda på en gräsplätt i vårt område. Dom försvann helt sen men nu är det några tillbaka men inte så många. Många verkar ha tyckt att det var toppen att dom tog död på dom men så kan inte jag tänka och känna. Låter man dom vara ifred och inte slänger en massa mat på marken så får man vara ifred och dom blir inte lika många


 

Jag gick bort en bit på gräsmattan för att inte skrämma den ruvande honan. Ofta brukar hanarna vakta sin hona men hanen kanske var en bit därifrån beredd. Stället honan ruvar på är ett väldigt utsatt ställe så jag förstår inte varför dom vill vara där


  

Fiskmåsar häckar både i större kolonier och som enstaka par. Fiskmåsen lägger vanligtvis en kull om året som i snitt innehåller 3 ägg. Måsparet ruvar och tar hand om ungarna tillsammans. Fiskmåsen är en allätare som ofta söker föda i närheten av människan och kan flyga långa sträckor från häckningsplatsen för att söka föda. 

 

Klicka här för att se bilder jag tog innan fiskmåsarna försvann förra året

 

                                                   

Clipart Library 

 

Här kommer lite bilder från juni 2020 då jag fotade när fiskmåsen matade sina ungar. Dom var 3 st på slutet men en såg rätt hängig ut så den dog bort.

 

         

   

  

Det blev dessa två som levde vidare, så gulliga

 

 

Forsythia mot hörnan på en husvägg


 

I går dök jag på ytterligare en sparkcykel och den var lila den förra var blå. Det har varit lite mindre nedskräpning ett tag men nu har jag börjat att se mer skräp igen. Värst är plasten som fåglarna äter och sen blir sjuka av eller dör. Sen blåser plasten vidare och hamnar i våra vattendrag. Hur dum får en människa bli?. Sånt såg jag aldrig när jag växte upp och var det nån som slängde nåt då fick den personen verkligen veta detta så det sas ifrån.


 

Så här ser pelargonen ut som vi satt i tre krukor på  balkongen. Krukan på bilden sitter på dörren till vårt kallförråd på balkongen. Vi har inte bestämt än om vi skall sätta upp några blomlådor. Klicka här för att se årets pelargon 2022

 

Solen skiner redan tidigt på morgonen i dag och vi har 9 grader varmt men det skall bli varmare. I går eftermiddag blåste det så mycket igen så jag klarade inte av att promenera mer än drygt 5 km. Ögat blev påverkat så jag fick blunda på det ögat när vi gick mot vinden. Det händer så mycket hemskt nu i världen så man känner sig påverkad och sårbar. Man vet ju inte vad som komma skall och tänk så bra vi hade kunnat ha det om inte maktgalna människor fanns. Det är bara att ta en dag i taget och försöka njuta i nuet. Jag önskar er mina besökare en så fin fredag som möjligt. Kram på er

 

      

The Beach Boys med Sail on Sailor. Nu kastar vi loss 

 

                                          

Clipart Library

 

#fiskmås #ungar #Forsythia #sparkcykel #pelargonen #Beach

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards