Öppen Ridå

Alla inlägg den 30 januari 2022

Av Malin wiper - 30 januari 2022 15:00




                      

 

I går då vi umgicks med min svåger så åkte vi ut en sväng mot Björnön men så trist väder. Jag sätter in dessa gråa trista bilder som inte gick att göra mycket åt och man blir varse om hur mycket vädret gör hur bilder blir. Bilder i dimma kan bli jättefina men inte detta grå väder med vägar fulla av is och färger som inte tilltalar ögat


 

Vi fortsatte ändå att åka för att se hur långt vi kom och om det fanns nåt snyggt att se

 

En väg som gick upp från den vi åkte på men det såg inte så lockande ut


 

Några röda hus med vita knutar dök upp och dom skall jag fota när vi går mot vår och sommar för att se skillnaden


 

Ett träd låg som en skulptur på marken bredvid den lilla vägen vi åkte på


 

Ett ensamt hus stack upp bakon några träd på en isig väg men den åkte vi inte in på


 

Här är det nog vackert på sommaren i och med den långa bryggan. Jag har fotat den förut men på sommaren 


 

Här dök ett ställe upp som heter Björnögården , Vi har varit dit och ätit två gånger men det var innan vi flyttade till Västmanland

 

        

Bob Dylan med Not Dark Yet

 

En bit finns Björnögårdens Höghöjdsbana


     

Den 29 januari 2021 såg lite ljusare och finare ut. 

 

  

Så här såg det ut 29 januari 2020 i centrum och då hade vi ingen ishalka som nu 

 

Så här såg det ut 29 januari 2019 då vi var ute och plumsade i snön   

 

   

Så här såg det ut 29 januari 2018. Då gick min man på kryckor efter en halkolycka. Han fick till och med operera ryggen.

 

         

Här kommer nåt som inte är trist. Celeste med Hear My Voice. Jag får gåshud av både sång, text och den snygga videon. Jag såg längre bak i bloggen att jag haft med henne en gång förut. Sen hörde vi henne i högtalarna på Gretas Vardagsrum & Kök sist med en fin lugn låt. Celeste är en amerikansk-brittisk sångerska och låtskrivare. År 2019 blev hon den sjätte artisten som toppade BBC:s årliga Sound of omröstning och vann Rising Star Award vid Brit Awards samma år

 

                                                   

Clipart Library 

I dag på förmiddagen då vi gick ut på vår promenad så var det inte lätt. Det blåser jättemycket och det är så halt så vi fick gå på både gräsmattor och andra ställen för att ta oss fram. Min basker höll på att åka av mig flera gånger. Därför kom vi bara 3 km och det är jag verkligen inte nöjd med. Vi skall försöka gå ut på en till promenad men då i närområdet så vi är skyddade av hus. Det var så ruggit och kallt så vi kunde inte låta bli att ta en fika på Gretas Vardagsrum & Kök

 

 

Dom har jättestora smörgåsar för grillning men vi delade på en för då blir dom som två vanliga smörgåsar. Dom är med ost och skinka, sen får man en god sallad och till plus  en supergod rhode islands sås. Det blir lagomt mycket och sen satt vi och bara njöt en lång stund

 

 

Nu har dom fått till en liten myshörna med lite äldre möbler. Annars är inredningen modern. Det såg faktiskt mysigt ut. Nu är det dags att ta farväl igen för denna gång. Ha en fortsatt fin dag och sköt om er

 

Klicka här för att se lite av den övriga inredningen. Klicka här för att se lite mer från Gretas

 

#Björnön #Björnögården #Bob #Höghöjdsbana #Celeste #Gretas #smörgåsar #myshörna

Av Malin wiper - 30 januari 2022 09:15



  

Vi mötte upp min mans bror utanför hans bostad i går och sen åkte vi till Brynolf Bagare i Hälla för att ta en fika. Min mans bror bjöd på fikat och det tackar vi för. Vi kom dit en tid då det inte var så mycket folk för man måste ändå vara försiktig. När vi sen var på väg därifrån då började det komma in många fler

 

                                                               

Clipart Library

 

Mr T valde en bit smörgåstårta och den gillader han till tusen


                             

Eskilstuna matsilver

 

Min svåger tog en bananbakelse som är en klassiker. Han tyckte den var jättegod

 

 

Själv valde jag en leverpastejsmörgås på rågbröd. Det är en av deras hödare och jag gillar att man får tunna leverpastejskivor ovanpå för det är mycket godare. Vi fotade varandra men på grund av den dämpande belysningen så blev bilderna inte bra trots att jag försökte fixa till dom i photoshop. 


        

Avicii med Feeling Good. Stämningsfullt och fint och så kände vi i går då vi kom ut på bilturen och även fick umgås med min mans bror några timmar


 

En bild från förra gången vi var dit. Det är så påhittigt att sätta 3 sorters kakor i formar. Deras egna idé antar jag 


                                       

Kitchentime

 

En sån här superfin och god bakelse åt vi för ett tag sen. Det är konditorns eget val och det tycker jag också är påhittigt


 

Denna tavla hänger på väggen hos Brynolf Bagare. Numera finns det inte så många cafén och konditorier som förr utan mycket mer av restauranger. Därför gillar jag denna skylt för skulle det inte finnas några caféer så hade det varit urtråkigt


 

En vaniljbulle vi åt där för ett bra tag sen men jag har inte fått in dom gamla bilderna förrens nu. Den bullen hade en vaniljkräm som var supergod


 

En klassisk prinsesstårta och en prinsesstubbe bakom och dom går aldrig ur tiden.

 

                            

Clipart Library 

 

Detta är våra två tårtspadar och den längst in har ett handtag i glas ev kristall. Den kommer från Lindshammar. Klicka här för att komma in på en sida där den serien finns och designern heter Christer Sjögren. Den längst fram är ett samearbete och även ostbrickan dom ligger på. Den ostbrickan och tårtspaden fick vi av min mans mamma för många år sedan. Vi har haft stor nytta av dessa och det är hög kvalitet på samearbetena så dom har verkligen varit hållbara och känns outslitliga

 

 

Vi gick in en snbbtitt på Läkarmissionens second hand för det var rätt lite folk där då. Såg denna klassiker till radio av märket Centrum. Priset på den var 500 kr och numera ser en sån ut som en snygg inredningsdetalj

 

    

Efter det dök jag på en motorcross enduro motorcykel som satt bakpå en bil

 

                                         

Clipart Library 

Eftersom det både blåste och regnade i går så blev det bara en promenad på 3 km så jag hoppas vi kan ta igen det i dag men det återstår att se för det blåser rätt kraftigt och regnar nu också. Vi har i alla fall bara en grad varmt. Min man fick tag på två par byxor på Dressman i Hälla köpcentrum och dom visar jag upp i ett annat inlägg. Nu hoppas jag ni mina härliga besökare får en skön, vilsam och så bra dag som möjligt.

 

           

Låten Stormy Weather i en kul och snygg version med Ondrej Havelka a jeho Melody Makers . Dom är ett tjeckiskt retroband som spelar amerikanska jazzstandards och centraleuropeisk jazz och swingmusik från 1920- och 1930-talen. 

 

#Brynolf #smörgåstårta #bananbakelse #leverpastejsmörgås #Avicii #kakor #tårtspadar #radio #motorcross #Ondrej

 

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards