Öppen Ridå

Alla inlägg den 11 januari 2022

Av Malin wiper - 11 januari 2022 18:45


 

På vår promenad i dag så dök denna katt upp på en tomt. Jag har fotat den förut men inte så här med snö omkring. Jag pratade lite lugnt med katten och då stod den kvar så jag hann ta några bilder.

 

Promenaden i dag blev 7,72 km och det är jag supernöjd med. Vi försöker komma ut så tidigt som möjligt på vår promenad i och med att det är som härligast då när allt börjar vakna upp


 

Vi gick vidare och då såg jag en ryggsäck eller tygväska som hängde på ett stängel och den hade en katt som motiv, så passande. Den syns lite dåligt på bilden så man får skärpa blicken


 

Senare mötte vi Cocker spanieln Charlie som är min favorit

 

      

En snyggt restaurerad film från 1940-talet. Jag njuter av att se alla gamla bilar som var så snyggare förr


   

Här promenerade vi på en långsträckt väg och på vänster sida ligger tågstationen


 

Det här övergivna huset har jag fotat några gånger men nu verkar det som det skall rivas. Det var arbetsfordon bakom och även betongdelar där. Undrar  vem som bott där och även husets historia


 


Skylten mot Hälsans stig var förstörd av färgklotter som hade runnit ner. Vi skrev till Hallstahem ang portuppgången bredvid vår där dom kladdat ner med samma röda färg. Hallstahem har nu tagit bort detta så nu ser det snyggt ut igen


 

Jag bjuder även på en liten sötchock. Till vänster Yoda från Star Wars som jag fick av min son sist vi träffades. Till höger en sengångare i form av en dörrstopp men vi har ingen dörr som behöver stoppas. Vi har 6 köksstolar och vi använder 4 st och dom andra när vi får gäster. Dom står bakom köksbordet och på dom har vi dessa figurer. Sengångaren är en av huvudrollerna i den animerade filmen Zootropolis som är en favorit och jag har sett om filmen flera gånger. Första gången såg jag den hos min son i 3D tv och det var en upplevelse

 

                            

Myprinton 

Klicka här för att se vad jag skrev om filmen 2016. Klicka här för att se en scen ur filmen som är obetalbar. Klicka här för att se trailern

 

      

Ett av soundtracken till filmen. Shakira med Try everything. Hoppas ni har en skön kväll att se fram emot

 

#Katt #Charlie #restaurerad #huset #Hälsans #Yoda #Sengångare #Shakira

Av Malin wiper - 11 januari 2022 09:45



              

 

När jag bodde i Göteborg så gick jag ofta på Kåren för dit kom massor av bra musiker från andra länder. Det var inte bara en som uppträdde på kvällen utan flera band och som ovan Lightnin' Hopkins som trollbinder med sin akustisk gitarr och bluesröst. På bilden ser ni honom och mig då jag ber om en autograf. Han var hur trevlig som helst och tyvärr hade han fått dålig syn så det var lite besvärligt för honom detta med autografen men han fick till det bra till slut. Jag måste gå igenom alla mina autografer så jag hittar hans och då sätter jag in den i bloggen

 

                     

Parker Titanium från La Stilografica 

 

Han flyttade till en bänk där det var lättare att skriva autografen och till höger ser ni hans fru som var jättegullig. Dom hade samma kläder så jag förstår att dom var tighta som par. För mig är detta ett oförglömligt minne som ger mig gåshud fortfarande. Det var alltid fullsmockat med folk på dessa konserter och man hade alltid roligt på den tiden utan att man måste vara uppklädd till tänderna och det var mycket billigare att gå ut och roa sig på 1970-talet. Göteborg sjöd av liv. 

   

Lightnin' Hopkins var en amerikansk bluesgitarrist och sångare. När han var 8 år gammal mötte han den legendariska bluesartisten Blind Lemon Jefferson. Lightnin' Hopkins började spela in skivor på 1940-talet. Han dog i cancer 1982 bara några år efter att jag träffat honom. Han blev 69 år gammal

 

       

Lightnin Hopkins med Baby, please Don't Go.  

 

                              

Clipart Library 

 

Detta är en av dom första bilderna som tagits på min man och mig  då vi träffades. Här hade vi nyss blivit ihop och vi satt hemma hos mig i min lägenhet i Hällefors dit jag flyttat från Göteborg 1990 och han hade flyttat från Trollhättan samma år. Vi möttes på en fackföreningskurs och jag blev sen Jämnställdhetsansvarig i metallfacket och fick åka iväg på flera kurser. Mr T satt med i avdelningsstyrelsen och han arbetade som styr- och reglermekaniker på den industrin Ovako Steel   


 

Jag hittade mitt första körkort från 1972 i mina gömmor och sen dess har jag haft många körkort och sparat alla. Jag fick nyss ett nytt körkort och vi får se om det är det sista för man vet aldrig hur länge man får finnas till

 

       

Detta klipp mejlade min son över till mig. Stockholm 1909 Slussen & Katarinahissen. Tänk vad dom kan göra nu med gamla klipp för att restaurera. Det blir så intressant att titta på så det känns som en tidsresa. Tack sonen för att du kommer med lite tips emellanåt, det uppskattas

                                                       


Clipart Library 

Detta blir ett kort inlägg för jag väntar på ett telefonsamtal. Det blir fler nostalgibilder så småningom. Vi har kallare i dag med 5 minusgrader och så fort mitt samtal är avklarat så promenerar vi ut igen i den vackra vintern. Önskar er nu en jättefin dag mina kära besökare. 

 

#Kåren #Lightnin' Hopkin #autografen #Hällefors #körkort #Stockholm

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards