Öppen Ridå

Alla inlägg den 5 januari 2022

Av Malin wiper - 5 januari 2022 13:45


 

När vi ändå var ute och åkte så var vi in till Läkarmissionens second hand. Vi var där precis då dom öppnade så vi var nästan ensamma och var inte där så länge. En stor segelbåt stod så fint på ett högt skåp. På prislappen stod det 750 kr


 

Jag såg en gammal dockvagn som stod på en hylla. 


 

Denna fanns på en annan hylla och den var lite högre och inte så gammal som den gula. 

 

                                                       

Clipart Library

 

Jag hittade en väska av märket Puccini för bara 60 kr. Jag har haft några väskor förut i det märket. Den såg ut som den var helt ny och jag gillar den färgen. Jag har inte köpt en väska på jättelänge för jag använder bara fotoväska numera. Därför är denna på bilden en sån som passar bättre än axelremsväskor. 

 

                                                        

Clipart Library

 

Det var många fack i väskan och det gillas

 

 

Jag köpte även en leopardfärgad blus för 60 kr och den var lindrigt använd också och i en tunn fin kvaliete. Den är inte så vid utan lite figursydd och sitter jättefint upptill där jag är smalare. Tyvärr så gick allt så fort så jag kände inte att den luktade Comfort sköljmedel förrens jag kom hem och tog upp den. Jag är med i en fb grupp för doftöverkänsliga så jag frågade dom om dom hade nåt recept för att få bort den hemska kemiska doften. I och med att det tillkommits så många nya kemiska tillsatser i tvättmedel och sköljmedel så har jag själv och många andra blivit ännu mer påverkade. Det eskalerade för mig då jag blivit påverkad av mögel i 5 år på ett arbete. Klicka här för att läsa om doftöverkänslighet. Det är rätt skrämmande att var tredje person är doftöverkänslig. Vissa av medlen är farliga för oss och kan framkalla cancer och förstör miljön då det går ut i våra marker

 

                                                 

Clipart Library 

Jag fick rätt många förslag och ett var: Det första tips var att lägga den i blöt med ättika och bikarbonat och sen skall den hänga ute i flera dygn. Nu hänger den där på balkongen och jag hoppas lukten går ur för annars måste jag slänga den. Jag har fått så många bra råd och tips av medlemmarna i gruppen så jag är väldigt tacksam. Jag testar denna metod först och sen några av dom andras tips. Tusen tack snäll ni.  Det slutar nog med att man inte kan köpa kläder längre på second hand tyvärr. 

 

       

Här passar denna låt ypperligt i och med ordet poison (gift)  med Alice Cooper


   

Ärmen kan man sätta upp med en slejf eller ha nedfälld. Jag köpte bara blusen och väskan så allt gick på 120 kr

 

Klicka här för att se vad roligt vi hade i juli 2020 på behörigt avstånd


 

I ett låst skåp såg jag en bordständare som antagligen var i materialet marmor eller alabaster. Jag har ju samlat på tändare men när det började gå överstyr så avbröt jag. Nu har jag bara mina finaste och roligaste tändare kvar. Dom har jag på hyllor i köket och dom som inte ryms är nedpackade. Sen har jag gett bort tändare och sålt. Jag har aldrig rökt 

 

 

Här ser ni en bordständare från min tändarsamling. Den är formad som en hästsko och i mitten två hästar. Den har jag haft länge 

 

 

Vänder man på den så ser man en hästsadel och tändaren har lite tyngd i sig

 

 

Jag såg små tavlor med kattsilhuetter. Min man satt dom mot väggen och det blev en snygg effekt men dom var väldigt tunna


 

Här med en katt framifrån. Jag gillar verkligen iden med second hand men i och med kemiska lukter som nu kommit till så är det även svårt för mig att gå in när tyger och annat luktar starkt av parfym och sköljmedel. Det gjorde det inte för ett antal år sedan så doftöverkänsliga mot kemikalier har det svårt nu och det bara ökar

 

       

Jag dök på denna låt på youtube Where Blue Begins med Sanne Salomonsen. Den framkallar nostalgi för jag hade skivan själv och gillade låten. Den är från 1990.

 

                                

Clipart Library 

Vår promenad i morse blev 3 km så vi gick ut igen efter lunchen för att få ihop till 6 km. Marken är täckt med snö men det är nollgradigt och moddigt. Nu har jag bara att säga hej! till er och önska er en så bra dag som möjligt

 

#Läkarmissionens #segelbåt #dockvagn #väska #blus #Alice #doftöverkänsliga #bordständare #kattsilhuetter #Sanne

Av Malin wiper - 5 januari 2022 08:15



          

       

Jag har sett en film på SVT play som heter Huset vid havet (La Villa). Den är en dramakomedi från 2017 i regi av RobertGuédiguian. I huvudrollerna ser vi: Ariane Ascaride, Jean-Pierre Darroussin, Jacques Boudet, Anais Demoustier mfl

 

                                                             

                                           Clipart Library 

       

Vid en liten vik, strax utanför Marseille ligger en pittoresk villa som ägs av en äldre herre. Hans tre barn har samlats för att vara hos honom under hans sista dagar. Det är Angela, som arbetar som skådespelare i Paris, Joseph, som förälskat sig i en yngre kvinna och Armand, den enda som stannat kvar i Marseille för att driva familjens restaurang. Den vackra omgivningen väcker minnen och de börjar fundera över vad de egentligen har tagit med sig av faderns ideal.

 

Det var en lite långsam historia som handlade om familjerelationer. Jag kände för en lite småmysig film men ändå med härliga karaktärer som förmedlade många nyanser. Dom hade valt rätt skådespelare till rollerna och det gör mycket för en film . Klicka här för att läsa en recension som jag kan skriva under på 

   

Av mig får filmen i betyg 3 hus av 5 möjliga

 

     

Clipart Library 

       

Trailern till filmen 

 

Då har vi onsdag och veckan rusar iväg så snart har vi helg igen. Vi hyrde elbilen i går så nu känner vi oss nöjda för ett tag. Vi hade tänkt promenera nere vid Öster Mälarstrand men det blåste så mycket och kändes isande kallt. Fast det var bara nån grad kallt. Därför promenerade vi lite mer centralt och där var man lite mer i lä. Nu skall vi ut på vår dagliga promenad för den går inte att vara utan för man stärker kroppen och orkar mer.

 

               

 

Sen skall jag fixa lite med bilder som jag tycker är roligt. Nu kommer det nog snart nya restriktioner i och med den snabba smittspridningen. Jag ser ju när jag är ute att restriktioner som tagits bort är nu tillbaka. Man får ta en dag i taget för annars blir man för orolig. Ha nu en skön onsdag mina kära besökare. Var försiktiga för alla är unika i och med att det bara finns ett ex av oss alla

 

         

Carl Perkins, Eric Clapton & Johnny Cash med låten Matchbox. Här svänger det verkligen 

 

#Huset #Robert #Carl #Eric #Johnny

Presentation

Vaggerydstorget

   

GoMore Biluthyrning

 

OKQ8 Bilpool Västerås

 

Vårmarknad Röda Korset 27/4 11-15

 

Röda Korset Västerås Instagram

 

Min sons Youtubekanal

 

Vintagemannen

 

helpii App Store

 

Direkten Västerås centrum

 

friday for future

 

Arkiv

Mitt bildspel från Bread & Sweets by Jennie

 

Tandläkare Reza Razifar

 

Jonny Cutz

 

Konstnär Kerstin Wiklund

 

Vaggerydstorget intervjuade mig

     

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2022 >>>

Fråga mig

108 besvarade frågor

Nostalgi

Kultursajter

Jag rekommenderar

Hälsobloggar

Inredningssajter

Medialänkar

Second hand

Café & Restaurang

Animeringar och bakgrunder

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Kategorier

Länkar

RSS

Wipers Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards